Eggbett vs. muffbett.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 6 072
J

jupiter-judex

muffbett

vad är skillnaden på muffbett och eggbett...? tycker dom ser likadana ut...

Här är nåt jag funderat lite på:

Hur skiljer sig eggbett och muffbett i utseende och inverkan, och varför?
Trodde jag hade koll på utseendet, men antingen har jag inte det eller så var ett av betten felmärkta på Sharpman idag.
:confused:

Sv: Eggbett vs. muffbett.

Men...

Strange. Blev inte bekant med muffbett förrän rätt nyligen. Typ när jag började inse att det finns hästbutiker på nätet.:smirk:

Men om vi säger att det finns vanliga eggbett alltså med runda fasta ringar. Alltså, runda från sidan som en cirkel, och rundade kanter. Och så finns det såna som inte har runda kanter utan smala.

Fattar ni alls?

Det var dom smala kanterna som jag gissade var muffbetten. Men whatever. Åter till frågan: hur inverkar det annorlunda och varför?

Kärt barn har många namn, som det brukar heta.;) Ett annat exempel är ju Kimblewick-bettet som också kan heta Kimberwick (amerikansk variant på Kimblewick), jaktkandar, jaktstång och thiedemanbett. Det skulle inte förvåna mig om jag missat något ytterligare namn på det.;)

Men...

Strange. Blev inte bekant med muffbett förrän rätt nyligen. Typ när jag började inse att det finns hästbutiker på nätet.:smirk:

Men om vi säger att det finns vanliga eggbett alltså med runda fasta ringar. Alltså, runda från sidan som en cirkel, och rundade kanter. Och så finns det såna som inte har runda kanter utan smala.

Fattar ni alls?

Jag hänger inte med riktigt där. Du kan möjligtvis inte slänga in några bildexempel för att illustrera hur du menar? Oavsett så är eggbett och muffbett olika namn för samma bett, dvs. ett bett med fasta, ovala ringar.

Åter till frågan: hur inverkar det annorlunda och varför?

Jämfört med ett "vanligt" tränsbett menar du? Det förhindrar isåfall nyp i mungipan och gör att bettet ligger stadigare i munnen.

Töntigt av mig att en annan startat en likadan tråd tidigare idag.

(Jaktstången har jag hyfsad koll på. Utom thiedemanbett.)

Nej jämfört med varandra:smirk:

Men vad du är trög:mad: ;)

Kan inte förklara bättre, är det inte nån som förstår?

Har inte fattat det här med bilder på buke än. (Vem är det som är trög tro?:angel: ) Kan ingen annan hjälpa?

Jag har försökt, men det verkar krångligt. Och så trodde jag jag hade fattat. Och så skaffade jag bilddagbok bara för buke, men det funkar ju inte här.

Men som din avatar då? Där är ju inte den öppna delen av bettringen lika tjock och rund=smal. Som att man kan ha den öppna delen av bettringen som kniv eller yxa om den varit vassare.

Yeeeeeees. jag hittade: det sista bettet tex.

Du kallar det flata ringar. Och nåt annat kallade du halvplatta ringar :)

Aha! Herregud vad jag klurade på din förklaring med "öppna delen...".:D Alltså, det bettet du menar är helt enkelt ett eggbett/muffbett med flata eller platta ringar. Ingen avvikande funktion med det, vad jag känner till, förutom den estetiska faktorn.

Liknande trådar

Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
311
Senast: Kristall10
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
701
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
Fritid ... är det någon här inne som åkt det och kan berätta lite om hur det funkar och hur det ser ut? Jag ska åka upp och hälsa på en kompis... 2
Svar
30
· Visningar
1 467
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka