E

Egonson

Var och handlade foder i onsdags, skulle köpa Miner Grön.
Tjejen som jobbade sa att de inte hade det, men vi har Vitafor Vital och det är PRECIS samma sak!! ..
:crazy: :smirk:
Okej.. Hm. Inte precis samma sak kanske.
Miner grön innehåller endast Ca, P, Mg, Natrium och Selen (något mer kanske) och har en Ca/P kvot på 2.

Vitafor Vital innehåller en jädrans massa:
Kalcium 102 g
Fosfor 20 g
Magnesium 36 g
Natrium 59 g

Ca/P kvot 5,1.

Vitamin A 200 000 IE
Vitamin D3 20 000 IE
Vitamin E 2 000 mg
Vitamin K3 50 mg
Vitamin B1 100 mg
Vitamin B2 50 mg
Vitamin B6 100 mg
Vitamin B12 2 mg
Folsyra 50 mg
Pantotensyra 50 mg
Niacin 200 mg
Biotin 1 mg

Jod (I) i form av kalciumjodat 12 mg
Selen (Se) i form av natriumselenit 30 mg
Järn (Fe) i form av järnsulfat 270 mg
Kobolt (Co) i form av koboltsulfat 9 mg
Koppar (Cu) i form av kopparsulfat 510 mg
Mangan (Mn) i form av manganoxid 900 mg
Zink (Zn) i form av zinkoxid 1 200 mg

Omsättbar energi 4,5 MJ
Råprotein 75 g

Vill helt enkelt säga: Alla foderförsäljare kan inte vad dom borde kunna.
 
Sv: Eh.. Hm.

DET var inget nytt. Fick förra året förslag på Miner Vit när jag ville ha Fosforbalans - för det skulle funka exakt lika bra ...

Det gäller väl som kund att veta vad man köper, men det är å andra sidan inte bara i sånna här affärer.
 
Sv: Eh.. Hm.

grovt sett så är väl Vitafor Vital, Vitafors svar på Kraffts Miner grön.. dvs den som passar "unghästar och digivande ston".. (för folk som inte räknar)..
så hon var väl inte helt fel ute kanske.. men exakt samma är det juh inte..
 
Sv: Eh.. Hm.

Har råkat ut för en jag också...

Jag skulle köpa Hippo Alfa, men butiken hade slutat sälja Svenska Foder och gått över till en annan leverantör.

Försäljaren föreslog att jag skulle köpa ett annat foder som var "mycket bra", "alla travtränare har det fodret", "ingen har klagat", "hästarna går jättebra" osv. :D
När jag visade värdena på säcken (det var ett ytterst ordinärt bas-fullfoder...) och hävdade att det var protein jag behövde, så kom den inte helt oväntade kommentaren "äsch, inte är det väl så kinkigt?" :smirk:

Jag fick gå över vägen till Granngården och köpa Kraffts Lucernhack istället...

Samma försäljare försökte slå i mig att jag kunde köpa något vitaminpreparat istället (minns inte vilket, men tror det var multivitamin. "Hästarna mår jättebra av det.") när jag frågade om de hade Fosforbalans... :rofl:
 
Sv: Eh.. Hm.

Ja det är klart, men det är ju inte så man bör se på foder
(som jag vet att du vet, men dom vet uppenbarligen inte :p ).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eh.. Hm.

pinky skrev:
Samma försäljare försökte slå i mig att jag kunde köpa något vitaminpreparat istället (minns inte vilket, men tror det var multivitamin. "Hästarna mår jättebra av det.") när jag frågade om de hade Fosforbalans... :rofl:

Tss.. :rofl: Fosforbalans brukar det konstigt nog vara problem med.
Tog tiiiiiiiiid innan jag fick beställt hem mitt fosforbalans, de ifrågasatte nog tusen gånger innan jag fick bankat in att jag faktiskt visste att det var just fosfor jag behövde i foderstaten och inget annat.. :smirk:
 
Sv: Eh.. Hm.

ang skrev:
DET var inget nytt. Fick förra året förslag på Miner Vit när jag ville ha Fosforbalans - för det skulle funka exakt lika bra ...

Det gäller väl som kund att veta vad man köper, men det är å andra sidan inte bara i sånna här affärer.

Ja, det var det jag menade. Gäller att veta vad man vill ha, så att man inte kommer hem med helt fel! :eek:

(dock finns det ju många duktiga foderleverantörer med, men de flesta verkar bara ha en sak i tankarna: sälj så mycket som möjligt)
 
Sv: Eh.. Hm.

Hm.. Kanske. Där brukar jobba en kille i vanliga fall.
Han heter något som börjar på J, och vet i alla fall mer än tjejen som är där ibland :smirk:
Tänker vi på samma? :confused:

Finns dock två ställen där de är lite.. hm.. mysko i sitt fodertänkande.. :rofl: :o
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
944
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Såg ett torrfoder som ska ha 75% kötthalt och även spannmålsfritt. Fodret heter Applaws. Är det någon som testat det fodret här? Hur...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: nilie
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Ladybug
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 068
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp