Bukefalos 28 år!

Eh... *konfunderad*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Eh... *konfunderad*

escodobe skrev:
Tycker det är gräsligt att omskära små barn, hade just den här diskustionen på en svensk-amrikansk internet sida. Ett av de vanligaste "argumenten" var att för'ldrarna har RÄTT att bestämma. Ehh barnets rätt att bestämma över sin egna kropp då?
En sak som jag tycker är lite rolig är att människor som är EMOT abort "för barnet har också rättigheter" kan vara samma personer som är FÖR omskärelse. Hmmm...

escodobe skrev:
Tycker att OM man vill omskära sig för religösa/medesinska/vilket skäl som helst - så ska det göras när man är vuxen nog att ta ett eget beslut(jag blir lika uprörd när jag ser 1 åringar i örhängen) kanske vid 15 års ålder eller så.
:bow: :bow: :bow:

escodobe skrev:
MEN han är förbaskad på att han INTE HADE NÅGOT VAL.
Faktum med att det är en av de första saker han tar upp i sin "story of my life".
:bow: En annan tanke jag har. Vad gör föräldrarna den dagen de konfronteras med en arg tonåring/vuxen man? Hur försvarar de sitt handlande?
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Inte_Ung skrev:
En liten undran bara.
Äter ni strikt Koscher också?
Med olika kastruller för kött och mjölk?

Vi håller kosher hemma, vilket är ganska enkelt eftersom vi inte äter kött. Alltså bara en uppsättning köksutrustning.

Och till Chrysler vill jag säga att både barnens far och jag är judar, men jag har ingen man eftersom vi är skilda sen -98. Det må vara svårt för dig att förstå mina skäl, men som jag återigen upprepar, jag redovisar dem bara utan att vänta mig att någon ska övertygas. Det är heller inte viktigt för mig att övertyga andra. Vad jag däremot tycker är viktigt är respekt.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Jag är nyfiken på VARFÖR det är viktigt för en jude att vara omskuren? För att det är en del av religionen har ag ju begripet, men VARFÖR? :confused: Är inte alls insatt i judendomen..
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Jag kan absolut förstå att vissa religioner har vissa krav å det är ju inget ovanligt, förstår bara inte varför men det är en annan sak :smirk:
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Du tycks inte vilja ha "svar" på din fråga, endast framställa dina egna åsikter. Ångrar att jag ens försökte svara... :(
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Jag är ingen ja-sägare. Inget nytt under solen.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

escodobe skrev:
Jag är nyfiken på VARFÖR det är viktigt för en jude att vara omskuren? För att det är en del av religionen har ag ju begripet, men VARFÖR? :confused: Är inte alls insatt i judendomen..

I första Mosebok, första boken i det vi kallar Toran, ger Gud en befallning till Abraham. Alla pojkar ska omskäras på sin åttonde levnadsdag, som ett tecken på förbundet mellan Gud och det judiska folket. Kan inte citera ordagrant eftersom jag inte har någon Tora här på jobbet :)

Det är alltså väldigt, väldigt grundläggande, och ett bud från "högste chefen". Inget man förklara bort med tvål och vatten och moderna tider.

Tolkningar av alla bud/föbud finns, men detta går inte att tolka på annat sätt.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

slice skrev:
En sak som jag tycker är lite rolig är att människor som är EMOT abort "för barnet har också rättigheter" kan vara samma personer som är FÖR omskärelse.
:bow: En annan tanke jag har. Vad gör föräldrarna den dagen de konfronteras med en arg tonåring/vuxen man? Hur försvarar de sitt handlande?
Jag har vaccinerat alla mina barn mot en massa farliga sjukdomar.
De har inte fått ha någon åsikt alls om det faktiskt.
Och jag får hantera att jag gjorde det utan deras tillstånd.

Jag är övertygad om att manlig omskärelse går att hantera på exakt samma sätt.

Jag gjorde det för att jag är övertygad om att det är det bästa för dig.
Risken att få t.ex. Polio är ju ganska liten, men inte sjutton vill man ta den.
Eller risken för pojkar att bli sterila från pås-sjuka.

Jag är pg.a. olika omständigheter mycket insatt i Judendomen, och det jag har fått lära mig är att Judendomen är en mycket praktisk religion.
Det mesta som man gör har har eller har haft en praktisk betydelse.
Vad i en religion som kommer att vara viktigt i framtiden, det kan man inte förutse.
Därför så måste man följa hela religionen om man tror på den.
Om man vill få människor att följa hälsoråd, så är religionen en förträfflig väg att gå.
Muslimer och Mormoner får t.ex. inte dricka alkohol, för det är skadligt för kroppen.
Och det har de ju faktiskt rätt i.

Det är som den Klassiska Kinesiska Läkekonsten som är mycket gammal, man vet inte riktigt allt.
Man vet inte vad som faktiskt kan dölja sig bakom.
Akupunktur t.ex. har ju gått från att vara "humbug" till att vara bevisat i effekt.
Vad kommer härnäst?
Öppna sinnen för det man inte riktigt vet eller förstår, det är nog bra tror jag.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Nu så är ju inte Judarna de enda som tolkar detta så.
Vi har ju Katolikerna t.ex. och de är ju ganska så många.

Jag skall titta i min Bibel, jag har tyvärr ingen Tora.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

slice skrev:
Jag är ingen ja-sägare. Inget nytt under solen.

Nä det vet vi :bump:

Risken för komplikationer är väl dock ganska liten. Som Inte_Ung säger, det finns risker vid vaccinationer och andra saker vi utsätter våra barn för.

Sen kan man väga skälen, och tycka ur ett moraliskt perspektiv, att medicinska skäl väger tyngre än religösa, och därför anser man att en omskärelse är onödig.

Och jag håller med, för jag är inte religös..

MEN, det finns en inre hälsa oxå. Jag kan tänka mig att om jag föddes till t ex jude, och omskärelsen var en viktig del av min relgion, så hade jag kanske inte uppskattat att mina föräldrar lät bli att omskära mig, eftersom de då bryter mot guds budskap, vilket jag själv i efterhand inte kan påverka.

Mao, har mina föräldrar skapat ett utanförskap som jag inte bett om

Tycker kanske då det är ännu viktigare att diskutera andra kirurgiska ingrepp såsom bröstförstoringar på tonåringar med föräldrarnas tillåtelse..

Summa summarum. Min åsikt är att jag inte kan förstå det, för jag själv inte är religös, men jag kan heller inte sätta mig in i situationen, och därför inte heller döma....
 
Sv: Eh... *konfunderad*

I första Moseboken Genesis, 17 kap. 10-14 stycket.

Och det kapitlet handlar om Abrahams svårighet att få barn.
Och när han då äntligen lyckas att få en tjänstekvinna gravid, så sluter han och Gud ett förbund där gossebarn skall omskäras på sin åttonde levnadsdag.
Och de icke omskuren man skall utrotas ur sin släkt.

Detta tolkar jag, ÄrkeAgnostikern, som att "Om du inte är omskuren så kommer du inte att vara fruktsam och kunna föra din släkt vidare".
Så det hamnar i samma låda som Pås-sjukevaccin.
Om du inte är omskuren så riskerar du att få leva ett barnlöst liv.

Det är ju mycket viktigt för ett folk att kunna föröka sig.
Kan inte folket det, så försvinner det ju.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Inte_Ung skrev:
Nu så är ju inte Judarna de enda som tolkar detta så.
Vi har ju Katolikerna t.ex. och de är ju ganska så många.

Jag skall titta i min Bibel, jag har tyvärr ingen Tora.

Texten är den samma, tror jag :)

Budet om omskärelse gäller det judiska folket, inte kristna. Omskär katoliker verkligen sina pojkar???
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Vad jag har mycket svårt att förstå, är varför detta budet om omskärelse av små pojkar är så viktigt att följa, medans andra bud, mycket "viktigare" i allmänt perspektiv som t.ex. budet om att "du skall icke dräpa" inte alls återföljs lika strikt.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Om omskärelsen beror på fruktsamhet så är ju det budet helt förlegat.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

CillaW skrev:
Texten är den samma, tror jag :)

Budet om omskärelse gäller det judiska folket, inte kristna. Omskär katoliker verkligen sina pojkar???
Vad jag vet, så gör de det.
De katoliker som jag har träffat säger i alla fall det.
Det står ju i Bibeln och är dessutom praktiskt i varmare länder.

Muslimer omskär också sina pojkar.
Det är väl bara Protestanterna som går emot det där med omskärelse.
Luther hade mycket konstigt för sig.

Så efter vad jag har förstått, så är omskärelse på pojkar vanligare här i världen än att lämna förhuden kvar.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

bobo skrev:
Om omskärelsen beror på fruktsamhet så är ju det budet helt förlegat.
Varför det?
Många kvinnor i dagens Sverige lider av sviter efter limoderhalscancer och livmodercancer, deras fertilitet hade nog varit bättre om de bara haft partners med kondom eller utan förhud.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

bobo skrev:
Vad jag har mycket svårt att förstå, är varför detta budet om omskärelse av små pojkar är så viktigt att följa, medans andra bud, mycket "viktigare" i allmänt perspektiv som t.ex. budet om att "du skall icke dräpa" inte alls återföljs lika strikt.

Jag kan inte tala för andra, men personligen följer jag båda buden.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

bobo skrev:
Om omskärelsen beror på fruktsamhet så är ju det budet helt förlegat.

Grejen är ju att vi inte kan veta vad budet beror på. Där kan man bara spekulera. Det är samma sak med matreglerna; där har man teorier om hygien och trikiner och sådant, men det står ju inte att "när ni har uppfunnit kylskåpet kan ni strunta i det här budet".
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Jag har levt i katolska länder och känner många katoliker, har även sett många katolska män nakna. Har aldrig sett en omskuren katolik eller hört talas om att de omskär sina pojkar.
Jag tror att huvuddelen av mänskligheten omskär inte män. Buddisterna, kineser, hinduer, största delen av Afrikas befolkning, Sydamerika m.m.
Rätta mig om jag har fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp