Eh... *konfunderad*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Eh... *konfunderad*

bobo skrev:
OK, jag respekterar att du vill följa en uråldrig religion om du känner att det gör dig lycklig.
Men det betyder inte att jag håller med om religionens bud och förordningar :)

Det har jag heller aldrig försökt få dig att göra, jag vill bara ha respekt för min tro och försöka bringa lite ljus i den här infekterade debatten.
Tack alla som diskuterat sansat!
 
Senast ändrad:
Sv: Eh... *konfunderad*

slice skrev:
Vad skulle vara barbariskt med en förhud? :smirk: Håller med bobo där.

Däremot tycker jag (och andra) att det är barbariskt att skära bort den på spädbarn och om hundra år kan vi lika gärna komma på att "oh shit, det här var verkligen inte bra!" Eller, rättare sagt, det har ju folk redan kommit underfund med, men det tar väl hundra år till innan folk fattar.

Omskärelse har gjorts i över 4000 år. Inte för att förhuden skulle vara barbarisk, utan för att det är ett tecken på det judiska folkets förbund med Gud. Och innan någon hugger på den, nej vi anser oss inte förmer än andra.

Nu tror jag att jag har sagt mitt i den här debatten.

Cilla

*finns det en Bukefestivalsklass för "Årets jude"?*
 
Senast ändrad:
Sv: Eh... *konfunderad*

Men det är inget argument varför man ska omskära småpojkar.

Förhuden håller ollonet mjukt och fuktigt och skyddar dess tunna hud och nerver. Hos barn skyddar det urinröret. Den pigmenterade förhuden skyddar det opigmenterade ollonet och skyddar även mot köldskador p g a. dess många små blodkärl. Förhuden kan även användas till hudtransplantat vid brännskador på t ex. ögonlocken och vid annan återskapande kirurgi.

En vuxen mans förhud innehåller ungefär 20 000 nervslut och då kommer vi även in på den sexuella nyttan av förhuden.

IU, du som uppenbarligen förespråkar omskärelse, skulle du vara beredd att skära av dig dina egna ögonlock? Funktionen är nämligen densamma som förhudens, att hålla fuktigt och rent. Är det barbariskt att ha ögonlock?
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Det kan vi ju veta och vi vet det ju dessutom. Att förhuden är bra och allt annat än barbarisk alltså.

Jag håller fast vid att man kan och ska låta bli sina pojkars penisar. Vill de omskära sig när de blir äldre så gör de det.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

slice skrev:
IU, du som uppenbarligen förespråkar omskärelse, skulle du vara beredd att skära av dig dina egna ögonlock? Funktionen är nämligen densamma som förhudens, att hålla fuktigt och rent. Är det barbariskt att ha ögonlock?
Jag förespråkar inte omskärelse, men jag är inte heller emot.
Den är bra på sitt sätt.

Och det ÄR skillnad på ögonlock och förhud.
Ollonet skrumpnar liksom inte och faller av utan förhud.
Mannen blir inte vare sig impotent eller infertil.
Utan ögonlock så skrumpnar ögat och dör och och ögats innehavare blir blind.
Det finns absolut ingen fördel med att ta bort ögonlock, men massor av fördelar med att ta bort en förhud.
Din jämförelse haltar - Big Time.

Och jag tror fortfarande inte att du har haft förmånen att älska med en omskuren man.
För om du hade upplevt fördelarna, så skulle du inte resonera som du gör.
Mannen själv har också fördelar av att vara omskuren då det kommer till älskog.
Faktiskt!
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Inte_Ung skrev:
Och det ÄR skillnad på ögonlock och förhud.
Javisst, skillnad är det men i grund och botten är funktionen och nyttan är densamma.

Inte_Ung skrev:
men massor av fördelar med att ta bort en förhud.
Vilka fördelar finns det som ursäktar stympningen av spädbarn och småpojkar? Varför kan det inte vänta tills pojkarna är gamla nog att bestämma själva?

Inte_Ung skrev:
Mannen själv har också fördelar av att vara omskuren då det kommer till älskog. Faktiskt!
Män med förhud har fördelar av sin förhud när det kommer till älskog. Faktiskt.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

har varit med oomskurna och min nurvarande är omskuren, och jag har faktiskt inte märkt nån större skillnad,förutom när man mastruberar mannen,då är defentivt glidmedel bra att ha(och jag har testat alltifrån matolja,vaselin till dyr silikonbaserat jox, silokonbaserat är överlägset bäst- men jag använde gärna glidmedel även till de oomuskurna...
 
Sv: Eh... *konfunderad*

slice skrev:
Män med förhud har fördelar av sin förhud när det kommer till älskog. Faktiskt.
Jag vet det.
Jag har provat båda sorterna.

Har du?
Nu vill jag faktiskt ha svar på den frågan.
Om du inte har någon personlig och rent praktisk erfarenhet av omskurna män, så tycker jag att du skall sluta att uttala dig om något som du ju faktiskt inte vet ett dyft om.
Jag vet skillnaden, jag har provat, det har visst inte du.
Det är olika, var och en bra på sitt vis.
Vad som är bäst är en smaksak, även för männen själva.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Huruvida jag har erfarenhet av omskurna män är faktiskt totalt och komplett irrelevant då diskussionen handlar om varför man stympar småpojkar och tråden börjar med frågeställningen hur en omskuren kvinna tänker när hon låter omskära sin son.

Ett spädbarn har inte sex och således kan man lämna honom intakt att ta sitt eget beslut när den dagen kommer.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Inte_Ung skrev:
Det är olika, var och en bra på sitt vis.
Vad som är bäst är en smaksak, även för männen själva.
Hur kan männen veta vad som är bäst för dom själva :confused: De har ju inte själva fått välja om de ville bli omskurna eller ej. En omskuren man vet knappast hur det känns för en icke omskuren att älska med en kvinna och vice cersa.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

:bow:

Hade det verkligen varit en smaksak hade man lämnat småpojkarna intakta. :angel:
 
Sv: Eh... *konfunderad*

slice skrev:
Huruvida jag har erfarenhet av omskurna män är faktiskt totalt och komplett irrelevant
Jag tycker att det är ytterst relevant att man faktiskt vet vad man talar om.
Att ha styvnackade åsikter om sådant man inte har egna erfarenheter av känns inte trovärdigt helt enkelt.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

slice skrev:
:bow:

Hade det verkligen varit en smaksak hade man lämnat småpojkarna intakta. :angel:
Men du tycker ju inte ens att dina föräldrar borde ha vaccinerat dig.
Vilket jag anser skulle varit totalt oansvarigt, att inte vaccinera sitt lilla barn alltså.

Det finns en rörelse mot småbarnsvaccinationer också, den är totalt livsfarlig.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Okej.

Ja, jag har erfarenhet av omskurna män. Inte sexuellt men jag har haft diskussioner om omskärelse med ett stort antal. De allra flesta var i n t e glada. Många var bittra för att deras föräldrar tagit ett sådant beslut över deras huvuden.

Nöjd?

:smirk:
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Ja och vad har det med saken att göra? Mer än att vaccinationer faktiskt gör nytta med mkt. få komplikationer, medans omskärelse av småpojkar är totalt onödigt och dessutom har desto fler fall av komplikationer?

Jag har avstått ett par vaccinationer och jag mår alldeles utmärkt och mitt immunförsvar är mycket starkt. Tycker det är bra att föräldrar vågar ifrågasätta massvaccination. :bow:
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Det var bättre.

Min erfarenhet, bortsett från den rent praktiska då, är att de omskurna männen är mycket nöjda.
Och när det kommer till endast konversation, så har jag träffat män som låtit omskära sig i vuxen ålder och varit mycket nöjda med resultatet.

Uttalanden som "Inte bara åka runt i förhuden, utan få litet friktion också".
M.fl.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Kompletterande erfarenheter. :smirk:

Från män som varit omskurna länge har jag hört bl a. att "ollonet är torrt och känseln är borta". Från andra har jag hört att "samlag och onani gör ont" just för att "det inte finns någon förhud som minskar friktionen".
 
Sv: Eh... *konfunderad*

slice skrev:
Jag har avstått ett par vaccinationer och jag mår alldeles utmärkt och mitt immunförsvar är mycket starkt. Tycker det är bra att föräldrar vågar ifrågasätta massvaccination. :bow:
Att avstå fråm vaccinationer i ett massvaccinationsprogram, det är att må bra genom att åka snålskjuts på andra.
Genom att i princip alla andra är vaccinerade, så slipper man oftast att bli utsatt smittan.
Och mår då följdaktligen bra.
Däremot så riskerar andra som av olika anledningar inte kan vaccinera sig att bli sjuka om allt för många avstår.
Det kan bli så att så många avstår att den s.k. massvaccinations effekten avtar, och då får vi epidemier igen.

Avmaskar du inte hästar mot styngfluga eller andra parasiter heller?
Enligt devisen "Min häst är ju inte sjuk av mask".

Jag försöker att utreda din livsåskådning, det som får dig att tycka som du tycker.
För även om man inte har en religion, så äger man nästan alltid en övertygelse om något.
Du verkar ganska så mycket "Flower Power" faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp