Ehv-1 och ehv-4

Visst vore det intressant att veta varför vissa hästar drabbas av en allvarlig neurologisk variant och andra knappt märks att dom är sjuka. Problemet är ju att det kan ha allt mellan skillnader på olika virusstammar att göra till tex olika receptormutationer i cellerna hos de drabbade hästarna eller samtidig infektion med någonting annat. Dvs det är extremt svårt att börja leta och ingen vill nog göra det genom att med flit infektera ett par tiotal hästar i försökssyfte vilket vore det ”enklaste” sättet eftersom man då har kontroll på förutsättningarna hos varje häst.

Min amatörmässiga gissning är att det beror på det sistnämnda du skriver
 
Fast jag har inte beklagat mg över att man inte vet dessa saker utan mest konstaterat att om man inte har så stor kunskap så är det iaf i min värld märkligt att man inte tar tillfället i akt för att få lära sig mer. That's all. Och alla är vi ju olika men hade jag varit en dedikerad forskare som inte fick anslag för det så hade jag tagit mig tid rent privat (för mycket av det hela är ju kostnadsfritt), men jag förstår ju att allas intresse inte sträcker sig längre än under arbetstiden.

Min erfarenhet av forskare är att de arbetar mycket mer än de får betalt för. Projektet har ett visst antal timmar att arbeta upp men om det inte är klart så gör forskaren klart det utanför ordinarie arbetstid, utan att få betalt. Och även forskare behöver ha fritid, äta och sova. Det finns inte hur många timmar per dygn som helst. Visst, det är ett helt annat område men forskning i Sverige fungerar ungefär likadant överallt.

Ska man få finansiering för forskningen tar det dessutom ofta ganska lång tid att hitta rätt utlysning, skriva ansökan och få besked innan projektet kan starta.
 
Fast jag har inte beklagat mg över att man inte vet dessa saker utan mest konstaterat att om man inte har så stor kunskap så är det iaf i min värld märkligt att man inte tar tillfället i akt för att få lära sig mer. That's all. Och alla är vi ju olika men hade jag varit en dedikerad forskare som inte fick anslag för det så hade jag tagit mig tid rent privat (för mycket av det hela är ju kostnadsfritt), men jag förstår ju att allas intresse inte sträcker sig längre än under arbetstiden.

Fast nu utgår du ju från att de kliniska veterinärerna är "dedikerade forskare".
Jag undrar om du har en känsla för precis hur mycket tid som sannolikt går åt för att göra en kvalitativ veterinärmedicinsk vetenskaplig undersökning?
Även inräknat hur mycket tid som går åt för att sätta sig in i den forskning som redan finns?

(det vet inte jag heller, men jag kan göra en gissning och det är MÅNGA timmar, inte bara lite fritid under några veckors tid)
 
Dvs det är extremt svårt att börja leta och ingen vill nog göra det genom att med flit infektera ett par tiotal hästar i försökssyfte vilket vore det ”enklaste” sättet eftersom man då har kontroll på förutsättningarna hos varje häst.

Jag tror att den typen av undersökningar mycket väl kan tänkas göras. Fast inte i Sverige.
 
Fast nu utgår du ju från att de kliniska veterinärerna är "dedikerade forskare".
Jag undrar om du har en känsla för precis hur mycket tid som sannolikt går åt för att göra en kvalitativ veterinärmedicinsk vetenskaplig undersökning?
Även inräknat hur mycket tid som går åt för att sätta sig in i den forskning som redan finns?

(det vet inte jag heller, men jag kan göra en gissning och det är MÅNGA timmar, inte bara lite fritid under några veckors tid)

Nej, det är inte de kliniska veterinärerna jag pratar om just nu. De gör så gott de kan med att behandla våra hästar. Men hela den här bidiskussionen det är strunt samma egentligen och inget jag vill fortsätta prata om. Jag vet vad vi sett och hört och det är ingen ide för mig att sitta och slåss mot väderkvarnarna här (dvs er som inte är insatta i det hela).
 
Och alla är vi ju olika men hade jag varit en dedikerad forskare som inte fick anslag för det så hade jag tagit mig tid rent privat (för mycket av det hela är ju kostnadsfritt), men jag förstår ju att allas intresse inte sträcker sig längre än under arbetstiden.

Denna fråga, och otaliga andra frågeställningar, diskuteras bland veterinärer i grupper som du inte har tillgång till. Den största intressegruppen (i Sverige) består av över två tusen veterinärer. Dessa forum är mycket mer aktiva än vård på buke - för att veterinärer generellt sett bryr sig jättemycket om sitt arbete, även på fritiden. FYI.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under fredagen meddelade länsveterinären Shivar Magdal att ytterligare två hästar visar symptom på EHV-1 på den drabbade anläggningen...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·
Hästvård Mantorp hästsportarena har konstaterat EHV-1 och det går rykten om att det ska ha funnits sjuka hästar på anläggningen flera dagar innan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 272
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar har förts till djursjukhus med neurologiska symptom och flera smittade hästar har konstaterats i Nederländerna. Det är senaste...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 156
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp