Ehv-1 och ehv-4

DET tycker jag också är intressant!

Jag är sååå nyfiken, hade jag haft vettig utbildning hade jag forskat själv nu.

Det märkliga är, anser jag, att nu när vi har det största utbrottet som varit i Sverige någonsin så är veterinärerna/forskarna/SVA inte alls intresserade av att "ta tillfället i akt" och försöka studera det hela och få reda på mer. Nej, det intresset finns inte alls tyvärr :(
 
Frågan är bara vilka veterinärer som ska "studera" det här utbrottet nu. Studier görs ju generellt med beviljade forskningsanslag och utförs efter förbestämda forskningsplaner. Det ska till etikprövningar och en väldig massor med annat som ska godkännas innan och det tar tid. Förutsatt att det inte finns någon krisbudget för större epedemier så finns det helt enkelt inga pengar för att snabbt organisera en sådan studie. Eller ska någon veterinär dra igång ett eget projekt på sin fritid? Gissningsvis är de veterinärer som är lokaliserade i de områden där utbrotten pågår redan nedringda av oroliga hästägare och har det rätt stressigt på jobbet. Blodprov och diverse data kring sjuka hästar sparas säkert för att kunna användas vid senare tillfälle.

Ja verkligen. Att några ”forskare” utöver det utifrån läget skulle dra igång att kliva in på plats utifrån läget blir ju inte heller direkt varesig logiskt eller rationellt . Jag undrar som sagt utifrån det varför @Zoya förkunnar att noll intresse finns från SVA osv. Vad grundar man en sådan åsikt på i sammanhanget ?
 
Ett ackrediterat laboratorie sparar analysresultat i tio år så det går utmärkt att titta på och utvärdera i efterhand. Det är i sådana fall själva proverna som kanske medvetet måste konserveras och sparas för att eventuellt kunna användas till fler analyser vid en eventuell studie.

Men de analysrelsultat som tagits har ju visat sig vara icke användbara så vad spelar det då för roll om de sparas elle inte?

Plus att analysresultaten som finns säger ju bara typ 1% av någonting. Det säger ju inget om hur smittan "hoppar" från häst till häst, varför vissa hästar drabbas och inte andra, varför vissa utvecklar den neurologiska varianten och andra inte, varför vissa får hög feber och andra ingen feber alls, varför vissa får slinger efter några dagar ch andra efter tio och en del inte alls, etc etc etc.
 
Problemet är att det inte går att ta tillförlitliga prover i efterhand utan hästarna utsöndrar mest virus strax innan de blir sjuka. SVA har försökt att samla tillräckligt mycket virus för att kunna DNA-bestämma just den här stammen från de hästarna som kommit in till Ultuna men har hittills inte lyckats. När de gått ur febern och fått slinger så utsöndrar de inte så mycket virus längre.

Dessutom går det inte i efterhand studera hur viruset påverkat olika hästar och hur lång inkubationstiden varit etc etc. SVA har själva erkänt att vi lekmän (som lever med detta just nu) faktiskt vet mer om detta virus än Sveriges samlade veterinärkår. Det är illavarslande för framtiden tycker jag.


Fast det är inget unikt att virus allmänt inte går att mäta /analysera när hästen redan insjuknat.

Tycker dina påståenden blir lite konstiga i sammanhanget ang att du anser att veterinärer och SVA är ointresserade i frågan . Det är ju inte sant .
 
SVA har själva erkänt att vi lekmän (som lever med detta just nu) faktiskt vet mer om detta virus än Sveriges samlade veterinärkår. Det är illavarslande för framtiden tycker jag.

Men vad du hetsar om okunniga, ljugande och/eller ointresserade veterinärer i flera trådar, när sanningen snarast är precis tvärtom. Tagga ner några hekto om du vill ha några veterinärer som vill och orkar jobba kliniskt kvar överhuvud taget. Jag orkar då inte längre hetsen från dunning-kruger experter och har lämnat det kliniska bakom mig, och fler kollegor lämnar fältet stadigt.

Det finns mycket vi inte vet om denna sjukdom än, och därför vill de flesta både kliniker och experter uttrycka sig försiktigt i stället för tvärsäkert. Att vrida det till okunskap eller ointresse är uppåt väggarna.
 
Men de analysrelsultat som tagits har ju visat sig vara icke användbara så vad spelar det då för roll om de sparas elle inte?
Är proverna sparade så kan det gå att göra mycket i efterhand för en studie. I de lägen där provresultat ska ut till kund så måste man generellt använda vissa ackrediterade metoder inom en viss tid efter att man har fått in provet men i studier så kan man antingen prova med andra redan existerande metoder, använda andra instrument, andra analyser, eller försöka utveckla känsligare varianter. Men det tar tid och är ingenting man gör bara sådär. Har själv arbetat en del med metodutveckling inom laboratorieverksamhet och det är generellt ett helvete att få det att fungera i början.
 
Men vad du hetsar om okunniga, ljugande och/eller ointresserade veterinärer i flera trådar, när sanningen snarast är precis tvärtom. Tagga ner några hekto om du vill ha några veterinärer som vill och orkar jobba kliniskt kvar överhuvud taget. Jag orkar då inte längre hetsen från dunning-kruger experter och har lämnat det kliniska bakom mig, och fler kollegor lämnar fältet stadigt.

Det finns mycket vi inte vet om denna sjukdom än, och därför vill de flesta både kliniker och experter uttrycka sig försiktigt i stället för tvärsäkert. Att vrida det till okunskap eller ointresse är uppåt väggarna.

Va? Jag har väl inte hetsat mot någon veterinär överhuvudtaget :confused: och knappast kallat någon för ljugande eller okunnig. Visa gärna var jag skrivit just de sakerna. Tvärtom så gör ju veterinärerna så gott de kan i den situation vi befinner oss i. Ledningen däremot, lämnar en del övrigt att önska.
Sedan har det faktiskt begåtts fel av några veterinärer också men det har jag så vitt jag vet inte ens tagit upp här.
SVA har själv sagt att de har inte tillräcklig kunskap, de vet helt enkelt inte så mycket om den här sjukdomen. Att vi som befinner oss mitt i den de facto vet mer eftersom vi sett fler sjuka individer än de gjort. Vad i det uttalandet var det som fick dig att gå igång som en rabiessmittad pitbull?
Tagga gärna ner några hekto själv.
 
Va? Jag har väl inte hetsat mot någon veterinär överhuvudtaget :confused: och knappast kallat någon för ljugande eller okunnig. Visa gärna var jag skrivit just de sakerna. Tvärtom så gör ju veterinärerna så gott de kan i den situation vi befinner oss i. Ledningen däremot, lämnar en del övrigt att önska.
Sedan har det faktiskt begåtts fel av några veterinärer också men det har jag så vitt jag vet inte ens tagit upp här.
SVA har själv sagt att de har inte tillräcklig kunskap, de vet helt enkelt inte så mycket om den här sjukdomen. Att vi som befinner oss mitt i den de facto vet mer eftersom vi sett fler sjuka individer än de gjort. Vad i det uttalandet var det som fick dig att gå igång som en rabiessmittad pitbull?
Tagga gärna ner några hekto själv.

Jo - din framfart i flera trådar ang detta är absurd hur du anser att kliniker, veterinärer och även forskare(?!) brister och hur du själv anser dig ha lösningar, och hade klinikerna, som du själv anser, haft ”bättre resurser” så hade inte några hästar dött osv.
 
Jo - din framfart i flera trådar ang detta är absurd hur du anser att kliniker, veterinärer och även forskare(?!) brister och hur du själv anser dig ha lösningar, och hade klinikerna, som du själv anser, haft ”bättre resurser” så hade inte några hästar dött osv.

På riktigt? Min framfart? Jag har skrivit i denna tråd och i en annan. Men det är väl "flera" då antar jag. I den här tråden har jag inte anklagat någon veterinär för något alls. Så inte heller i den andra. Visa gärna var jag skrivit det du och @Lickety påstår. Gärna då rena citat på exkat det ni påstår. Att jag hävdar att någon ljuger eller är okunnig.''Visa gärna på också var jag påstått mig ha "lösningar" osv.
Sen är det väl inte alls kontroversiellt att påstå att hade UDS haft fler hängmattor så hade de hästar som dött kanske haft en chans att överleva. Vad är det som stör dig i det påståendet?
 
På riktigt? Min framfart? Jag har skrivit i denna tråd och i en annan. Men det är väl "flera" då antar jag. I den här tråden har jag inte anklagat någon veterinär för något alls. Så inte heller i den andra. Visa gärna var jag skrivit det du och @Lickety påstår. Gärna då rena citat på exkat det ni påstår. Att jag hävdar att någon ljuger eller är okunnig.''Visa gärna på också var jag påstått mig ha "lösningar" osv.
Sen är det väl inte alls kontroversiellt att påstå att hade UDS haft fler hängmattor så hade de hästar som dött kanske haft en chans att överleva. Vad är det som stör dig i det påståendet?

Du kan väl börja med att svara på de som frågat dig ang dina inlägg och påståenden?

Du har skrivit otaliga inlägg och bemötts av svar ang det du påstår osv. Varför skulle det behövas citeras igen exakt vad som avses med kritiken du fått från många ? Jag och @Lickety är ju inte några som direkt utmärker oss ang frågetecknen du fått ?
 
Är detta det största utbrottet av EHV1 i Sverige nånsin? Eller är det "bara" det mest utbredda? Har en vän på fejan som är uppfödare som i ett utbrott förlorade sju hästar-och det var då bara i hennes stall. Jag minns även i början av 90-talet ett stort utbrott i Skåne där iaf en häst i stallet dog som några ston som kastade. Så nog har det varit ett antal dödliga utbrott i Sverige förut, men jag tror att det upplevs annorlunda nu då alla fall och stall direkt blir kända iom sociala medier.
 
Är detta det största utbrottet av EHV1 i Sverige nånsin? Eller är det "bara" det mest utbredda? Har en vän på fejan som är uppfödare som i ett utbrott förlorade sju hästar-och det var då bara i hennes stall. Jag minns även i början av 90-talet ett stort utbrott i Skåne där iaf en häst i stallet dog som några ston som kastade. Så nog har det varit ett antal dödliga utbrott i Sverige förut, men jag tror att det upplevs annorlunda nu då alla fall och stall direkt blir kända iom sociala medier.

Nu utgår jag ifrån vad SVA och UDS sagt till oss och enligt dem är det det största och aggressivaste utbrottet av EHV-1 myeloencelopathy, alltså den neurologiska varianten som tydligen är mycket ovanlig och den vi har fått är som sagt extremt aggressiv. Abortvirus-varianten är ju vanligare och där är det ju flera fall årligen.

Av våra hästar är det 4 som hittills dött, 18 har fått neurologiska besvär, 13 har fått "endast" hög feber. Bara 21 st som hittills inte blivit sjuka.
Sedan har ju även andra stall i närområdet nu konstaterats ha samma form :(
 
Du kan väl börja med att svara på de som frågat dig ang dina inlägg och påståenden?

Du har skrivit otaliga inlägg och bemötts av svar ang det du påstår osv. Varför skulle det behövas citeras igen exakt vad som avses med kritiken du fått från många ? Jag och @Lickety är ju inte några som direkt utmärker oss ang frågetecknen du fått ?

Jo det gör ni. Ni påstår att jag sagt saker jag faktiskt inte gjort. Vilka frågor menar du har jag inte svarat på? Har mig veteri´ligen svarat på allt som frågats om men konkretisera gärna om jag missat något så ska jag svara.
 
Problemet är att det inte går att ta tillförlitliga prover i efterhand utan hästarna utsöndrar mest virus strax innan de blir sjuka. SVA har försökt att samla tillräckligt mycket virus för att kunna DNA-bestämma just den här stammen från de hästarna som kommit in till Ultuna men har hittills inte lyckats. När de gått ur febern och fått slinger så utsöndrar de inte så mycket virus längre.

Dessutom går det inte i efterhand studera hur viruset påverkat olika hästar och hur lång inkubationstiden varit etc etc. SVA har själva erkänt att vi lekmän (som lever med detta just nu) faktiskt vet mer om detta virus än Sveriges samlade veterinärkår. Det är illavarslande för framtiden tycker jag.

Tänker att de olika herpesvirusen fungerar som herpesvirus på oss. Det finns ju två sorters hos oss. Munherpes som är ligger lokalt i o utanför munnen sen finns det könsherpes där viruset ligger latent i nerverna i ryggmärgen men som då o då ger utslag i o utanpå "könet"
 
@Zoya Hur ser kunskapen ut utomlands? Vad jag förstått är detta mer vanligt i USA och neråt i Europa, kan kunskap finnas där?
SVA har även inom tarmparasiter på katt visat sig rätt okunniga, vi som drabbats har haft egna grupper på fb där vi diskuterat sånt. Nu är dessa förvisso ibland dödliga, men mer sällan än det ni råkat ut för. Men vi har ändå kunnat hitta mycket info att delge varandra och kunnat be om behandlingar man inte ofta gör här i Sverige.

Behöver ni nån ideell hjälp, så säg till. Jag bor i Täby och håller inte på med hästar alls i dagsläget. Dvs ingen risk för vidare smitta.
 
Det märkliga är, anser jag, att nu när vi har det största utbrottet som varit i Sverige någonsin så är veterinärerna/forskarna/SVA inte alls intresserade av att "ta tillfället i akt" och försöka studera det hela och få reda på mer. Nej, det intresset finns inte alls tyvärr :(
Håller med. Men de som forskar verkar ha fullt upp med att reda ut om hästar klarar sig bra på enbart grovfoder eller om halm verkligen orsakar magsår...
 
Nu utgår jag ifrån vad SVA och UDS sagt till oss och enligt dem är det det största och aggressivaste utbrottet av EHV-1 myeloencelopathy, alltså den neurologiska varianten som tydligen är mycket ovanlig och den vi har fått är som sagt extremt aggressiv. Abortvirus-varianten är ju vanligare och där är det ju flera fall årligen.

Av våra hästar är det 4 som hittills dött, 18 har fått neurologiska besvär, 13 har fått "endast" hög feber. Bara 21 st som hittills inte blivit sjuka.
Sedan har ju även andra stall i närområdet nu konstaterats ha samma form :(
Gissar att du har anknytning till Skånsta. Jag har funderat lite över allt importerat foder i år (och även foder med tveksam hygienisk kvalité), om det kan påverka immunförsvaret så hästarna blir sjukare i år än ett "normalt" år. Vet du något om fodret på Skånsta? Jag vill förtydliga att jag förstår alla som importerat foder för att ha något att mata sina djur med, ingen anklagade alltså. Jag är mer intresserad av om nya växter i höet kan påverka individens förmåga att hantera en infektion på något sätt.
 
@Zoya Hur ser kunskapen ut utomlands? Vad jag förstått är detta mer vanligt i USA och neråt i Europa, kan kunskap finnas där?
SVA har även inom tarmparasiter på katt visat sig rätt okunniga, vi som drabbats har haft egna grupper på fb där vi diskuterat sånt. Nu är dessa förvisso ibland dödliga, men mer sällan än det ni råkat ut för. Men vi har ändå kunnat hitta mycket info att delge varandra och kunnat be om behandlingar man inte ofta gör här i Sverige.

Behöver ni nån ideell hjälp, så säg till. Jag bor i Täby och håller inte på med hästar alls i dagsläget. Dvs ingen risk för vidare smitta.

Vi har pratat med folk i Danmark som var med om utbrottet i somras, vi har pratat med experter i Tyskland och på Irland och försökt hitta info från USA och Canada också. Där tror jag inte vi fått tag på några fysiska person att prata med än dock.
Probleermet är att alla dessa säger helt olika och viruset har också betett sig olika så man kan inte riktigt dra några slutsatser. IVi har helt enkelt fått plocka russinen ur de olika kakorna och experimentera själv. Med hjälp av distriktaren och stallets egen hemmaveterinär. Om vi gjort rätt kan bara tiden utvisa.

Tack också för erbjudandet. Just nu är det svårt för utomstående att hjälpa med annat än det som de redangör dvs bidra med och starta insamlingar, många kommer med fika, godis och lunch till personalen eller jagar sponsorer. Så smånongom kommer även utomstående kunna hjälpa till med det praktiska men just nu är det bara personalen och priathästägarna som får vara där - allt detta för att minimera smittspridning.
 
Gissar att du har anknytning till Skånsta. Jag har funderat lite över allt importerat foder i år (och även foder med tveksam hygienisk kvalité), om det kan påverka immunförsvaret så hästarna blir sjukare i år än ett "normalt" år. Vet du något om fodret på Skånsta? Jag vill förtydliga att jag förstår alla som importerat foder för att ha något att mata sina djur med, ingen anklagade alltså. Jag är mer intresserad av om nya växter i höet kan påverka individens förmåga att hantera en infektion på något sätt.

Vi har inte haft importerat foder. Första månaderna i höst fick vi hösilage som var slaget från gamla trädor i Norrland så det var ju väldigt varierande kvalitet på det och mycket som fick kasseras men sedan i början på december har vi haft kanonfint foder från vår vanliga leverantör.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Polisrytteriet i Stockholm har ett fall av abortviruset EHV-1 sedan en vecka tillbaka. Anläggningen är isolerad och inga andra hästar...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under fredagen meddelade länsveterinären Shivar Magdal att ytterligare två hästar visar symptom på EHV-1 på den drabbade anläggningen...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Gunnar
·
Hästvård Mantorp hästsportarena har konstaterat EHV-1 och det går rykten om att det ska ha funnits sjuka hästar på anläggningen flera dagar innan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 305
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar har förts till djursjukhus med neurologiska symptom och flera smittade hästar har konstaterats i Nederländerna. Det är senaste...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp