Ehv-1 och ehv-4

Gissar att du har anknytning till Skånsta. Jag har funderat lite över allt importerat foder i år (och även foder med tveksam hygienisk kvalité), om det kan påverka immunförsvaret så hästarna blir sjukare i år än ett "normalt" år. Vet du något om fodret på Skånsta? Jag vill förtydliga att jag förstår alla som importerat foder för att ha något att mata sina djur med, ingen anklagade alltså. Jag är mer intresserad av om nya växter i höet kan påverka individens förmåga att hantera en infektion på något sätt.

Eller kanske allmänt vår hästhållning?Tex när på året vaccineras de flesta hästar?, har hästar mer andra skador/ infektioner idag? På människor utlöses den latenta herpesen om du tex har en infektion , sjukdom, stress osv. Vissa människor får aldrig symtom, andra mycket.
 
Eller kanske allmänt vår hästhållning?Tex när på året vaccineras de flesta hästar?, har hästar mer andra skador/ infektioner idag? På människor utlöses den latenta herpesen om du tex har en infektion , sjukdom, stress osv. Vissa människor får aldrig symtom, andra mycket.
Självklart vaccinerar jag i månadsskiftet nov/dec :)

I övrigt tror jag vi provtar mera, informationen går numera ut i sociala medier även om hästen bort lång från mig, vilket jag troligen inte ens fick reda på för 20 år sedan.
Om vi nu har en ökad smitta (vilket jag inte är säker på) så kan även orsaker vara att vi numera tävlar och tränar mer under vintern samt att hästpopulationen i Sverige har ökat.
 
Senast ändrad:
Skånsta har själva publicerat bilder på när veterinärer besöker just för att få mer kunskap.

Det finns 3 indexfall. Skånsta, en som smittades via Skånsta på ultuna och Värmdö.

Hängmattor hade kanske inte räddat hästar. Hästarna kan inte hänga i mattorna utan det är enbart stöd för att undvika att de lägger sig. I vissa fall hade nog inte ens det hjälpt enligt UDS.
 
Skånsta har själva publicerat bilder på när veterinärer besöker just för att få mer kunskap.

Det finns 3 indexfall. Skånsta, en som smittades via Skånsta på ultuna och Värmdö.

Hängmattor hade kanske inte räddat hästar. Hästarna kan inte hänga i mattorna utan det är enbart stöd för att undvika att de lägger sig. I vissa fall hade nog inte ens det hjälpt enligt UDS.

Japp, SVA var där för att få veta just hur vårt stall ser ut för att kunna ge oss adekvata råd om hur vi ska undvika smittspridning. Det var ridskolechefen som bjöd in dem eftersom de initiala råden vi fick inte var genomförbara med tanke på hur stallet är uppbyggt. Det var också då som de blev tillfrågade om de var intresserade av att studera detta mer ingående men det var de inte, eller det kanske de var men hade varken tid eller resurser till det.

Nä, hängmattorna hade kanske inte räddat hästarna men det hade iaf funnits en chans att de hade kunnat det. Nu kommer vi dock aldrig få veta. Jag tror för övrigt att alla hästmänniskor vet att hästarna de facto inte hänger i mattorna utan bara får stöd att stå upp med hjälp av den.
 
Fråga från en okunnig: hur länge kan viruset överleva på exempelvis kläder/skor? kan det smitta om jag träffar någon som har en häst sjuk i EHV och jag sedan klappar en häst i vårat stall? räcker det att tvätta kläder som vanligt i 40 grader för att döda viruset? överlever det minusgrader? Kan viruset överleva på andra djur?
Lyckas inte själv hitta någon info om detta så det kanske helt enkelt inte finns svar på det? :confused:
 
Fråga från en okunnig: hur länge kan viruset överleva på exempelvis kläder/skor? kan det smitta om jag träffar någon som har en häst sjuk i EHV och jag sedan klappar en häst i vårat stall? räcker det att tvätta kläder som vanligt i 40 grader för att döda viruset? överlever det minusgrader? Kan viruset överleva på andra djur?
Lyckas inte själv hitta någon info om detta så det kanske helt enkelt inte finns svar på det? :confused:

Det vet man tydligen inte riktigt. Vi har fått svar som är allt ifrån att det inte överlever mer än några timmar utanför en värd (hästen) till att vi även fått indikationer på att det kan överleva upp till en vecka vid gynnsamma omständigheter. Viruset trivs tydligen bäst i fyragradigt vatten :crazy:. Viruset trivs tydligen bättre i kyla än i värme så minusgrader är nog inga problem.
Rekommendationen är att mekaniskt rengöra skor och kläder för att sedan desinficera och det som går att tvätta i 60 grader bör tvättas i just det. Människors hår är tydligen riktigt trevligt för viruset att bo i så antingen mössa eller duscha håret efter att ha varit i ett EHV-stall eller träffat någon som kommer direkt från ett sådant stall.
Överleva på andra djur på samma sätt som på människor. Hundar kan tydligen bära med sig viruset i sin päls och på så sätt sprida den från stall till stall.
 
Men de analysrelsultat som tagits har ju visat sig vara icke användbara så vad spelar det då för roll om de sparas elle inte?

Plus att analysresultaten som finns säger ju bara typ 1% av någonting. Det säger ju inget om hur smittan "hoppar" från häst till häst, varför vissa hästar drabbas och inte andra, varför vissa utvecklar den neurologiska varianten och andra inte, varför vissa får hög feber och andra ingen feber alls, varför vissa får slinger efter några dagar ch andra efter tio och en del inte alls, etc etc etc.

Hur tänker du att man skulle gå till väga för att ta reda på varför olika smittade individer reagerar på olika sätt och får olika symtom?
Eller hur man skulle ta reda på vad som är orsaken till att vissa individer smittas och andra inte?
(en teori gällande det sista skulle ju kunna vara att många av de hästar som inte smittas, kan ha varit exponerade för smittan tidigare och därför ha utvecklat en immunitet)

Jag hade en häst som blev väldigt dålig vintern -00/01.
Hög feber, påverkat allmäntillstånd, neurologiska symtom (framför allt svaghet i vänster fram, och möjligen nackstelhet - kunde inte äta på golvet när hästen stod, men åt med god aptit när maten var i "bekväm" höjd inklusive från golvet när hästen låg ner).
Där testades bl a för virusabort när veterinär var ute. Provet visade att hästen tidigare haft virusabort men att det inte var en aktuell infektion (vilket ju syns på mönstret av olika typer av antikroppar).
Ingen annan häst i det stallet insjuknade på något sätt.
Den hästen tillfrisknade så småningom spontant men det tog många månader. Den fungerade som ridhäst i bortemot tio års tid, men sedan märktes en svaghet i vänster fram så jag tog bort den.

Så: varför blev en häst jättesjuk och andra inte alls?
Det går knappast att veta.
 
SVA har själv sagt att de har inte tillräcklig kunskap, de vet helt enkelt inte så mycket om den här sjukdomen.

Ja, men det betyder ju inte att de är ointresserade.
Det betyder inte att man inte är intresserad av att lära sig mer eller att forska.

Det betyder att man beskriver kunskapsläget som inte är så stort.
Ungefär som när det gäller väldigt många smittsamma sjukdomar för både djur och människor.
 
Nu utgår jag ifrån vad SVA och UDS sagt till oss och enligt dem är det det största och aggressivaste utbrottet av EHV-1 myeloencelopathy, alltså den neurologiska varianten som tydligen är mycket ovanlig och den vi har fått är som sagt extremt aggressiv. Abortvirus-varianten är ju vanligare och där är det ju flera fall årligen.

Av våra hästar är det 4 som hittills dött, 18 har fått neurologiska besvär, 13 har fått "endast" hög feber. Bara 21 st som hittills inte blivit sjuka.
Sedan har ju även andra stall i närområdet nu konstaterats ha samma form :(

Uff.
Gillar din saklighet i redogörelsen men förstås inte innehållet.
 
Tänker att de olika herpesvirusen fungerar som herpesvirus på oss. Det finns ju två sorters hos oss. Munherpes som är ligger lokalt i o utanför munnen sen finns det könsherpes där viruset ligger latent i nerverna i ryggmärgen men som då o då ger utslag i o utanpå "könet"

Den sanningen gäller inte längre...
För det första: båda stammar lägger sig latenta och kan recidivera i skov. Båda stammarnas recidiv kan hämmas med läkemedel - men inte dödas.

Numera är det vanligt att både HHV1 och HHV2 ger symtom på olika delar av kroppen. Virusstammen är inte symtommässigt bunden till en viss lokal - men när människor kanske inte lika ofta hade oralsex så "höll sig" stammarna oftare till de olika lokalerna.
 
Jag har just kikat lite i PubMed.
Det forskas tydligen en del på viruset men de studier jag hittar handlar mest om att viruset hakar sig fast i T-celler (en typ av vita blodkroppar) för att nå "målorgan" och att man har hittat skillnader i genetiken. Färskaste studien var från -17 från ett utbrott i Indien.

Jag har hittat ett par äldre behandlingsstudier där man testat Valaciklovir som behandling i små utbrott/studier men det har inte påvisats någon effekt. Dock ca tio år gamla studier.

Och obs, jag har inte lagt ner så mycket tid på sökning och läsning, men ändå.
Det forskas på viruset internationellt, åtminstone.
Och även om det aktuella utbrottet i Sverige är stort i ett svenskt perspektiv så är det få insjuknade individer sett i ett forskningsperspektiv.
 
Hur tänker du att man skulle gå till väga för att ta reda på varför olika smittade individer reagerar på olika sätt och får olika symtom?
Eller hur man skulle ta reda på vad som är orsaken till att vissa individer smittas och andra inte?
(en teori gällande det sista skulle ju kunna vara att många av de hästar som inte smittas, kan ha varit exponerade för smittan tidigare och därför ha utvecklat en immunitet)

Jag hade en häst som blev väldigt dålig vintern -00/01.
Hög feber, påverkat allmäntillstånd, neurologiska symtom (framför allt svaghet i vänster fram, och möjligen nackstelhet - kunde inte äta på golvet när hästen stod, men åt med god aptit när maten var i "bekväm" höjd inklusive från golvet när hästen låg ner).
Där testades bl a för virusabort när veterinär var ute. Provet visade att hästen tidigare haft virusabort men att det inte var en aktuell infektion (vilket ju syns på mönstret av olika typer av antikroppar).
Ingen annan häst i det stallet insjuknade på något sätt.
Den hästen tillfrisknade så småningom spontant men det tog många månader. Den fungerade som ridhäst i bortemot tio års tid, men sedan märktes en svaghet i vänster fram så jag tog bort den.

Så: varför blev en häst jättesjuk och andra inte alls?
Det går knappast att veta.

Jag har inga svar till dig på dina frågor för jag är varken forskare eller veterinär men ska man studera något tillförlitligt så krävs ju ett större underlag. Just nu finns det ett större underlag tänker jag.

Man blir enligt experterna inte immun mot EHV-1 så även om man har haft det tidigare så kan man fullt möjligt få det igen. Vaccin hjälper mot abortvirus och förkylningsvarianten men int emot den neurologiska.

Din häst hade med största sannolikhet inte EHV-1 eftersom stelhet fram och i nacken inte är typiska symptom. Dessa hästar blir vingliga bak med "förlamningssymptom" och får ofta svårt att både kissa och bajsa.
 
Den sanningen gäller inte längre...
För det första: båda stammar lägger sig latenta och kan recidivera i skov. Båda stammarnas recidiv kan hämmas med läkemedel - men inte dödas.

Numera är det vanligt att både HHV1 och HHV2 ger symtom på olika delar av kroppen. Virusstammen är inte symtommässigt bunden till en viss lokal - men när människor kanske inte lika ofta hade oralsex så "höll sig" stammarna oftare till de olika lokalerna.

Ja lite klantigt av mig o inte skriva att man kan ha de olika virusen på olika delar av kroppen. Däremot är jag osäker på om munhepesen lägger sig i nervbanorna i ryggmärgen
 
Ja, men det betyder ju inte att de är ointresserade.
Det betyder inte att man inte är intresserad av att lära sig mer eller att forska.

Det betyder att man beskriver kunskapsläget som inte är så stort.
Ungefär som när det gäller väldigt många smittsamma sjukdomar för både djur och människor.

Fast nja, som inblandad i det här just nu så håller jag inte med men känner inte riktigt för att utveckla heller.
 
Jag har inga svar till dig på dina frågor för jag är varken forskare eller veterinär men ska man studera något tillförlitligt så krävs ju ett större underlag. Just nu finns det ett större underlag tänker jag.

Man blir enligt experterna inte immun mot EHV-1 så även om man har haft det tidigare så kan man fullt möjligt få det igen. Vaccin hjälper mot abortvirus och förkylningsvarianten men int emot den neurologiska.

Din häst hade med största sannolikhet inte EHV-1 eftersom stelhet fram och i nacken inte är typiska symptom. Dessa hästar blir vingliga bak med "förlamningssymptom" och får ofta svårt att både kissa och bajsa.

Nej, jag försökte inte framföra att min häst skulle ha haft EHV1. Jag beskrev historien mest för att belysa att man inte kan veta varför enstaka djur får vissa infektioner och andra slipper.

Jag förmodar inte att du är forskare, men utifrån att du beklagat dig över att man inte vet svaren på vissa frågeställningar (exempelvis varför vissa individer smittas och andra inte) så tänker jag att du skulle kunna reflektera över omöjligheten med att få svar på de frågorna.
 
Ja lite klantigt av mig o inte skriva att man kan ha de olika virusen på olika delar av kroppen. Däremot är jag osäker på om munhepesen lägger sig i nervbanorna i ryggmärgen

Båda virus lägger sig i ganglier och ligger kvar latent och kan återaktiveras. Någonsin hört talas om folk som får munsår vid varenda förkylning?
 
Båda virus lägger sig i ganglier och ligger kvar latent och kan återaktiveras. Någonsin hört talas om folk som får munsår vid varenda förkylning?

Om du läst mina tidiga inlägg påpekar jag just detta. Har själv herpes så vet att det ligger latent. Jag har dock "bara" könsherpesen vad jag vet 😉
 
Visst vore det intressant att veta varför vissa hästar drabbas av en allvarlig neurologisk variant och andra knappt märks att dom är sjuka. Problemet är ju att det kan ha allt mellan skillnader på olika virusstammar att göra till tex olika receptormutationer i cellerna hos de drabbade hästarna eller samtidig infektion med någonting annat. Dvs det är extremt svårt att börja leta och ingen vill nog göra det genom att med flit infektera ett par tiotal hästar i försökssyfte vilket vore det ”enklaste” sättet eftersom man då har kontroll på förutsättningarna hos varje häst.
 
Nej, jag försökte inte framföra att min häst skulle ha haft EHV1. Jag beskrev historien mest för att belysa att man inte kan veta varför enstaka djur får vissa infektioner och andra slipper.

Jag förmodar inte att du är forskare, men utifrån att du beklagat dig över att man inte vet svaren på vissa frågeställningar (exempelvis varför vissa individer smittas och andra inte) så tänker jag att du skulle kunna reflektera över omöjligheten med att få svar på de frågorna.

Fast jag har inte beklagat mg över att man inte vet dessa saker utan mest konstaterat att om man inte har så stor kunskap så är det iaf i min värld märkligt att man inte tar tillfället i akt för att få lära sig mer. That's all. Och alla är vi ju olika men hade jag varit en dedikerad forskare som inte fick anslag för det så hade jag tagit mig tid rent privat (för mycket av det hela är ju kostnadsfritt), men jag förstår ju att allas intresse inte sträcker sig längre än under arbetstiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Polisrytteriet i Stockholm har ett fall av abortviruset EHV-1 sedan en vecka tillbaka. Anläggningen är isolerad och inga andra hästar...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under fredagen meddelade länsveterinären Shivar Magdal att ytterligare två hästar visar symptom på EHV-1 på den drabbade anläggningen...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
Hästvård Mantorp hästsportarena har konstaterat EHV-1 och det går rykten om att det ska ha funnits sjuka hästar på anläggningen flera dagar innan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 281
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar har förts till djursjukhus med neurologiska symptom och flera smittade hästar har konstaterats i Nederländerna. Det är senaste...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp