Eirin, 20, attackerades av sin häst – på väg tillbaka

Eirin Sörmo, 20, skulle ta en selfie med sin favorithäst.
Då blev hon attackerad av hästen, som lyfte upp henne i nacken och kastade henne till marken.
– Jag var helt säker på att han skulle ta kål på mig. Att jag skulle dö, säger Eirin till Dagbladet.no.
 
Det finns iallafall två saker jag tycker man bör tänka på vid hantering av hingst och det är just som det står, vittring av annan hingst. Behöver inte betyda att alla hingstar reagerar på det men det kan trigga dem. Det andra är driften, när en hingst reagerar på ex ett sto så blir man väldigt liten som människa, det är som att hingsten glömmer bort att man står där. Alla hingstar jag haft eller hanterat, förutom några undantag, har varit jättefina att hålla på med men just de två grejerna har jag uppmärksammat med just hingstar.
 
(Citaten råkade hamna längst ned :))

Nej, precis, det framgick dåligt i expressens artikel. Som skiljer sig en del från de norska, kanske på grund av språkproblem, därför tänkte jag att det var bra att förtydliga lite.

De som är intresserade kan läsa exempelvis här: https://trav365.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=282

https://trav365.no/nyheter/kjempet-med-hesten-om-skadd-venninne/19.314

Det finns fler artiklar också, men jag orkar inte söka fram fler :), men travtidningen bör vara en ganska säker källa. Tjejen tävlar monté (enligt tidningen Dagbladet på elitnivå) och hon har haft hand om hästen som attackerade henne under en längre tid, det är ju det som är så otäckt med olyckan. Det är en hästvan person som dessutom känner hingsten.


Nu kanske artikeln är klumpigt skriven, men ta kort med "favorithästen" låter lite i mina öron som, gu va kul, den hästen som jag gillar ska jag gå in till. Om hon däremot jobbade där är det en annan sak, men det beskrivs inte så.
Lite som om ungarna på ridskolan skulle gå ut i ridskoleflocken och börja ta selfies, det skulle jag också se som inkorrekt häst-vett.
Ledsen men jag kan inte utgå från vad som inte står i artikeln jag läste, vilken artikel som är korrekt vet vi inte - kanske ingen av dem. Uppenbarligen var det ett misstag att göra det hon gjorde oavsett vad som hände.
Att hon skulle jobba där framgår ju inte, eller att hon hanterar hästen till vardags.
Inte i ovan artikel nej. Tidigare artiklar har sagt så och även att hingsten attackerat förr. Denna artikel var inte speciellt ingående av nån underlig anledning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Eirin Sörmo skulle ta en selfie med sin passhäst. Då bet han tag i hennes nacke. Den då 20-åriga Sörmo blev lam – nu har hon chockat...
Svar
16
· Visningar
2 032
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 923
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Hästnyheter Kallblodshästen Rofstad Odin var nära att ta livet av stalltjejen Eirin Sörmo när han knäckte hennes nacke och rev av huvudpulsådern...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp