Eirin, 20, attackerades av sin häst – på väg tillbaka

Eirin Sörmo, 20, skulle ta en selfie med sin favorithäst.
Då blev hon attackerad av hästen, som lyfte upp henne i nacken och kastade henne till marken.
– Jag var helt säker på att han skulle ta kål på mig. Att jag skulle dö, säger Eirin till Dagbladet.no.
 
Var har bas-hästvett tagit vägen? Gå in till en hingst i en hage för att ta en selfie, det är ju så korkat man saknar ord. Tur hon klarade sig.
Det hände inte i en hage och hingsten som attackerade var hennes sköthäst, en travare. Det här har redan varit uppe i en lång tråd för några veckor sedan.
 
Var har bas-hästvett tagit vägen? Gå in till en hingst i en hage för att ta en selfie, det är ju så korkat man saknar ord. Tur hon klarade sig.

Jag vet inte om du tror att det var en okänd häst för personen men jag har ju själv hingst och skulle lätt ta mig ut i hans hage och ta en selfie om jag kände för det. Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara så kontroversiellt.
 
När man tar en selfie med hästen vänder man ryggen åt hästen och man ser inte att läsa av dem och hästen kanske inte är van vid kameran/mobilen i en sån situation. Det lär inte vara vanligt att bli attackerad i det läget men risken är betydligt större än när man har koll på hästen och kan bryta en potentiellt farlig situation kanske utan att reflektera.
 
När man tar en selfie med hästen vänder man ryggen åt hästen och man ser inte att läsa av dem och hästen kanske inte är van vid kameran/mobilen i en sån situation. Det lär inte vara vanligt att bli attackerad i det läget men risken är betydligt större än när man har koll på hästen och kan bryta en potentiellt farlig situation kanske utan att reflektera.

Förvisso KAN det vara förenat med större risk än hos andra hästar men att det skulle vara så ”korkat att man saknar ord” känns ju lite väl........
 
Förvisso KAN det vara förenat med större risk än hos andra hästar men att det skulle vara så ”korkat att man saknar ord” känns ju lite väl........
Lägger du inte ord i min mun? Mellan vilka rader läser du att jag tycker att det är så korkat att man saknar ord. Du indikerar dessutom att det är ett citat vilket känns märkligt då jag inte skrivit det eller något i närheten.
 
Lägger du inte ord i min mun? Mellan vilka rader läser du att jag tycker att det är så korkat att man saknar ord. Du indikerar dessutom att det är ett citat vilket känns märkligt då jag inte skrivit det eller något i närheten.

Ja, det var lite rundgång kan man säga. Jag kommenterade ju @Blandrastik i mitt första inlägg, som du sedan kommenterade, så jag gick liksom tillbaka till Blandrastiks inlägg där citatet kommer ifrån.
Ungefär som att det du sa inte var lika definitivt som blandrastiks inlägg där det var så som citatet skrevs.

Gud.....nu blev det mycket tydligare.......

Alltså, det var inte dig jag citerade och jag har med det inte lagt ord i din mun. :D
 
Ja, det var lite rundgång kan man säga. Jag kommenterade ju @Blandrastik i mitt första inlägg, som du sedan kommenterade, så jag gick liksom tillbaka till Blandrastiks inlägg där citatet kommer ifrån.
Ungefär som att det du sa inte var lika definitivt som blandrastiks inlägg där det var så som citatet skrevs.

Gud.....nu blev det mycket tydligare.......
Jag kommenterade inte något specifikt inlägg varken med tag eller citat utan svarade allmänt i tråden. Jag gillar inte att bli tillskriven citat och åsikter jag inte har ett dyft med att göra.
 
När man tar en selfie med hästen vänder man ryggen åt hästen och man ser inte att läsa av dem och hästen kanske inte är van vid kameran/mobilen i en sån situation. Det lär inte vara vanligt att bli attackerad i det läget men risken är betydligt större än när man har koll på hästen och kan bryta en potentiellt farlig situation kanske utan att reflektera.
Alltså det finns massor av anledningar att vända ryggen åt en häst ett par sekunder. Tjejen hade enorm otur, sluta försöka få det till att det var hennes fel att det hände en fruktansvärd olycka i en normal hanteringssituation.

tillägg: Vännens historia i den andra artikeln är för övrigt lite annorlunda.
 
Som historien beskrivits i media i Norge (om jag minns riktigt, det är någon månad sedan det hände) så jobbar tjejen hos travtränaren som äger hästen, och hon känner den väl. Det låter lite förminskande att ”hon skulle ta en selfie med favorithästen”.

Hon blev attackerad när hon var i hingstens hage, hennes väninna skulle fotografera dem tillsammans. Oerhört otäck attack! Läskigt att han gick på henne så våldsamt!
 
Alltså det finns massor av anledningar att vända ryggen åt en häst ett par sekunder. Tjejen hade enorm otur, sluta försöka få det till att det var hennes fel att det hände en fruktansvärd olycka i en normal hanteringssituation.

tillägg: Vännens historia i den andra artikeln är för övrigt lite annorlunda.
Det är inte en normal hanteringssituation, jag antar att det var första gången någon gick ut i hagen för att ta en selfie med hästen och inte något som ingick i de dagliga rutinerna.

Jag har inte sagt att det är någons fel, det får stå för dig om du anser att någon gjort fel - lägg det inte på mig. Det finns alltid risker med hästar och ett "fel" man kan göra är att över huvud taget närma sig en häst ;). Analyserar man en situation i efterhand kan man däremot se vad man kunde gjort annorlunda och här ser jag riskmomentet att vända ryggen mot hingsten eller att ens gå ut i hagen på det viset, det kan vara en medveten risk eller det kan vara att tjejen inte tänkte på det.
 
Det är inte en normal hanteringssituation, jag antar att det var första gången någon gick ut i hagen för att ta en selfie med hästen och inte något som ingick i de dagliga rutinerna.

Jag har inte sagt att det är någons fel, det får stå för dig om du anser att någon gjort fel - lägg det inte på mig. Det finns alltid risker med hästar och ett "fel" man kan göra är att över huvud taget närma sig en häst ;). Analyserar man en situation i efterhand kan man däremot se vad man kunde gjort annorlunda och här ser jag riskmomentet att vända ryggen mot hingsten eller att ens gå ut i hagen på det viset, det kan vara en medveten risk eller det kan vara att tjejen inte tänkte på det.
Tjejen jobbar alltså med hingsten och hanterar och tränar honom till vardags. Enligt norska artiklar stod hon och matade honom med morötter när han gick till attack. (Inte poserade för en selfie) Väninnan som också jobbar i stallet var med, och hon skulle ta en bild om jag minns riktigt.

Han lär inte vara ovan vid att tjejen hanterar honom eller är i hans hage.
 
Senast ändrad:
Förvisso KAN det vara förenat med större risk än hos andra hästar men att det skulle vara så ”korkat att man saknar ord” känns ju lite väl........
Nu kanske artikeln är klumpigt skriven, men ta kort med "favorithästen" låter lite i mina öron som, gu va kul, den hästen som jag gillar ska jag gå in till. Om hon däremot jobbade där är det en annan sak, men det beskrivs inte så.
Lite som om ungarna på ridskolan skulle gå ut i ridskoleflocken och börja ta selfies, det skulle jag också se som inkorrekt häst-vett.
 
Tjejen jobbar alltså med hingsten och hanterar och tränar honom till vardags. Enligt norska artiklar stod hon och matade honom med morötter när han gick till attack. (Inte poserade för en selfie) Väninnan som också jobbar i stallet var med, och hon skulle ta en bild om jag minns riktigt.

Han lär inte vara ovan vid att tjejen hanterar honom eller är i hans hage.
Ledsen men jag kan inte utgå från vad som inte står i artikeln jag läste, vilken artikel som är korrekt vet vi inte - kanske ingen av dem. Uppenbarligen var det ett misstag att göra det hon gjorde oavsett vad som hände.
 
Tjejen jobbar alltså med hingsten och hanterar och tränar honom till vardags. Enligt norska artiklar stod hon och matade honom med morötter när han gick till attack. (Inte poserade för en selfie) Väninnan som också jobbar i stallet var med, och hon skulle ta en bild om jag minns riktigt.

Han lär inte vara ovan vid att tjejen hanterar honom eller är i hans hage.
Att hon skulle jobba där framgår ju inte, eller att hon hanterar hästen till vardags.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Eirin Sörmo skulle ta en selfie med sin passhäst. Då bet han tag i hennes nacke. Den då 20-åriga Sörmo blev lam – nu har hon chockat...
Svar
16
· Visningar
2 032
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 924
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Hästnyheter Kallblodshästen Rofstad Odin var nära att ta livet av stalltjejen Eirin Sörmo när han knäckte hennes nacke och rev av huvudpulsådern...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp