ekipage för b-kort?

Sv: ekipage för b-kort?

Nu har jag en Volvo C30 flexifuel (-12) som får dra 1350kg. Kan utan problem dra enklare boggiesläp, bl.a Värmlandsvagnen och Thule. Lastar alltid bara en häst. Tanken är att köpa ett enhästars-släp när det blir dags att köpa ett eget i framtiden.

Hade tidigare en Audi 80 TDI (-94) som fick dra 1480kg på B-kort.

Jag har en audi 100 (årsmodell -91), som får dra 1500 kg på B-kort. Släpet är en Dalavagnen -99, boogie som får lasta 830 kg.

KL

Volvo V50 Diesel 2.0. Får dra 1500 på B-kort, dessutom ligger förbrukningen på 0,5-0,6 utan släp, det är svårslaget ;)
Mitt släp, star trailer Safir, totalvikt 1500 kg, lastvikt 800 kg, så jag kan alltså lasta 2 små hästar om jag vill.

Jag har en Honda Cr-v -01 som får dra 1510 kg. Till det har jag en Thule som väger 1500 och får lasta 780. Kör en fjord och en minishettis ihop (450 kg+knappt 200 kg).
Får se om jag någon gång lyckas ta utökat B, då ska släpet ev. vägas upp om ekonomin tillåter det, men bil kommer jag inte byta på ett tag, vill jag köra tyngre får jag låna annan bil :)

Bensinförbrukningen ligger runt 0,9-1 liter milen med släp, mer med dubbdäck i vinterväglag förstås. Räknar då med 1,2.

Utan drar den ca 0,8.

Jag har en fyrhjulsdriven Golf 2,0 tdi -08, den får dra 1480 på b och 1600 på BE. På detta får jag då dra både mitt enkelaxlade Ume -87 och ett drygt 20 år nyare Ume boggi.

Vår 960 -95:a får dra 1490kg på B-kort.

Vi har dock inget eget släp så kan inte ge dig någon matchande sådan...

Dock ska bilen säljas då vi p.g.a. barnen hellre vill ha kombi och hästen åker ingenstans ändå.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 121
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: cowgirl81
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 427
Senast: animalasia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 336
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka