Ekol-olja?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lonely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 12 064
L

Lonely

Sitter och funderar på att olja in mina läderbenskydd.. :cool:

MEN jag har bara EKOL-Olja..är den bra för lädret? Erfarenheter?

Vågar jag olja in mina 2000:- läderskydd med det, utan risk för att få skrumpna läderstumpar kvar? :crazy:

Sv: Ekol-olja?

En gång ska väl inte göra nåt... men jag skulle dra mig för att använda det på nåt dyrbart efter alla skräckhistorier... :angel:

Jag lade mitt FB-träns i en påse tillsammans med ekol-olja. Det fick ligga där i ett dygn eller två sedan torka lika länge. Supermjukt och fint är tränset! Använder inte Ekol-olja annars men det är ju en så gammal produkt så den borde väl inte skada.

nä jag brukar lägga huvulag och selar och allt möjligt om et är nytt billigt läer eller gammalt stelnat et funakr skitbra men det är ju inte nåt man gör ofta direkt menen är rba på så sätt.

Jag menarde inte att lägga skydden i det utan använda det på dem borde inte skada.

Jag har använt ekol läderolja till min hästutrustning så länge som jag haft egen häst dvs i 26 1/2 år och det fungerar jättebra!

/kt

Har för mig att ekololja blev typ bäst i test hos Försvarets Materielverk. Jag har använt det till allt mitt läder i många år och är supernöjd! Man får vara lite försiktig med ljust läder bara...

Men det är väl nåt i Ekolen som gör att det kan bli galet? Va på H**ks för ett tag sen, och skulle köpa lädervårdsgrejer....hon rekomenderade absolut inte Ekol... hon sa att dom som tillverkar sadlar osv. (i läder) hade sagt att man inte skulle använda det, då det förstör mer än det gör nytta?

Nån som vet nåt om det?

Förstår inte hur ni vågar lägga era saker i olja. Lädret blir alldeles mättat om man gör så. blir kladdigt och fett istället.

mnementh skrev:
Har för mig att ekololja blev typ bäst i test hos Försvarets Materielverk. Jag har använt det till allt mitt läder i många år och är supernöjd! Man får vara lite försiktig med ljust läder bara...

För en himla massa år sedan smorde jag in sadelväskorna till Skansens klädkammares Karolineruniformer. Efter infosök fick jag tag på en rapport från Försvarets Materielverk om insmorning av kängor. Ekololjan visade sig vara bäst med avseende på permabilitet (andning) och vattenavstötande förmåga. Vaxbaserade var täta tills de började användas, då det vart microsprickor i vaxbeläggningen. Ekololjan har en mineralolja som bärare av fetterna, minns jag rätt så var det en olja som heter minervaolja. Hade lagt byggplast på ett bord där jag jobbade, dagen efter hade oljan trängt ned igenom plasten. Har hört att en del hästar inte tål ekololjade träns, vilket oljan kanske är en förklaring till. Ekololjade tunnare skinn har en tendens till att bli rejält mjuka, vilket gör att den kanske inte är lämplig till sadlar. Själv använder jag Ekololjan till mina selar, ihop med lädertvål.

Har gjort misstaget att smörja läderpartömmen lite för kraftigt= hala tömmar :angel: :eek: :o

Jag tror det har att göra med att oljan sugs in ganska lätt genom lädret på sadeln och in i stoppningen. Stoppningen har då blivit kladdig och klumpig.

Ja, det har jag också hört. Det fungerar bra uppe på sadeln men ska absolut inte användas under pga att det sugs upp av stoppningen och bildar klumpar ( = det blir osköna knölar i hästryggen).

Jag har någon gång också hört att det fräter upp sömmarna.... i såväl sadlar som träns och selar. Det är bra för lädret men inte för sömmarna. Vet inte hur stor sanningshalt det är i det men jag har iaf hört det någon gång av någon.

Enligt sadelmakare kan sömmar lossna om man har använt Ekol. Hon berättade om en undersökning som gjorts om det och det visade sig att Ekol i kombination med svett gör att sömmarna börjar ruttna.

Olja är inte bra då lädret blir för mjukt för snabbt, använd Effax eller nån annan läderbalsam istället. Ger skydd mot vatten och beskyddar färgen. (Lincoln läderbalsam är bra för brunt läder tycker jag)

Om du ändå vill använda olja: köp Equipe! Finns ingen olja som är bättre iaf!

Det går väl, men när det finns oljor och smörjmedel som är bättre skulle jag rekomendera dig att använda dig av det i stället... litar inte på Ekol, även om mina erfarenheter av det är ytterst få...

Haha, spara dina tårar! Mitt träns är hur fint som helst! Det har varit mjukt och smidigt i ett par år nu! Inte gått sönder, inga sömmar har släppt, inte kladdigt! Kanske att plopparna man sätter fast remmarna i har töjts lite men på vilka träns gör de inte det?
Lade även ponnyns londonfärgade FB-träns i olja och jisses vilken schysst brud färg det blev! Det var dock lite sladdrigt men inte så det var förstört. Hon som köpte ponny tog även över tränset och det används fortfarande flitigt och är helt och fint vad jag vet.

Då måtte ni smörja med en herrans massa olja att de skall suga in så pass att stoppningen skall bli oljig! :crazy: Lägger ni sadeln i olja? ;)

ekololja är skit...
Det innehåller samma saker som motorolja och det är inget vidare för läder. Har funnits en lång nålad tråd om lädervård för ett tag sedan, sök och se om du får svar det är myclet vettig läsning i den...

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 536
Senast: sthu
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
545
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?