Ekologiska ägg

Glimris

Trådstartare
Efter att ha sett fruktansvärda filmer om hur höns och broiler har det har jag något jag vill bolla med. Framförallt äggproduktion. När jag kollat förpackningar på ekologiska ägg står det att de går inomhus. ( I första hand) men så finns det även en icke ekologisk producent som har hönsen ute!. Då väljer jag nog de som fått vara ute även om de bara får traditionell mat. Vad tycker ni ??
 
Efter att ha sett fruktansvärda filmer om hur höns och broiler har det har jag något jag vill bolla med. Framförallt äggproduktion. När jag kollat förpackningar på ekologiska ägg står det att de går inomhus. ( I första hand) men så finns det även en icke ekologisk producent som har hönsen ute!. Då väljer jag nog de som fått vara ute även om de bara får traditionell mat. Vad tycker ni ??
Utan att veta tänker jag att många äggproducenter är drabbade av att verka i områden där fågelinfluensa funnits bland vilda fåglar, och då är det inte lämpligt (och inte tillåtet tror jag) att låta dem gå utomhus. Men för vissa äggproducenter är fågelinfluensa säkert också en ursäkt för att inte låta hönsen vara ute. Jag önskar att jag kunde ha egna höns...
 
Efter att ha sett fruktansvärda filmer om hur höns och broiler har det har jag något jag vill bolla med. Framförallt äggproduktion. När jag kollat förpackningar på ekologiska ägg står det att de går inomhus. ( I första hand) men så finns det även en icke ekologisk producent som har hönsen ute!. Då väljer jag nog de som fått vara ute även om de bara får traditionell mat. Vad tycker ni ??
Det finns inga industrihöns hos storproducenter som har det bra, varken de som föds upp för ägg eller de som föds upp för kött. Även om det står på äggpaketet att hönsen har möjlighet att gå ut så är de så många i antal att de flesta inte kan ta sig till porten som leder ut.

Kolla upp om det finns någon reko-ring i närheten av där du bor så kan du komma i kontakt med folk med mindre gårdar och köpa ägg från - på riktigt - frigående höns.
 
Boken jag läser nu ("hur mår maten?") konstaterar bla att inom äggproduktion har ekologiska höns det bättre än andra, med flera faktorer invägda. Författaren (Per Jensen) forskar även på höns.

Men ja, industrins nackdelar finns ju kvar i mångt och mycket.
 
Boken jag läser nu ("hur mår maten?") konstaterar bla att inom äggproduktion har ekologiska höns det bättre än andra, med flera faktorer invägda. Författaren (Per Jensen) forskar även på höns.

Men ja, industrins nackdelar finns ju kvar i mångt och mycket.
Fast där står förresten att krav-märkta ska ha möjlighet att gå ut under sommarhalvåret. Står även på äggen jag har hemma?
 
Jag köper i första hand från en gårdsbutik i närheten. Nu har jag flyttat in till stan så jag vet inte vart jag kan hitta liknande, innan jag kommit på det köper jag krav-ägg. Inbillar mig att det är aningens bättre. Är veggo så ägg är det mest fullvärdiga livsmedlet jag äter, äter det nästan varje dag.
 
Jag köper i första hand från en gårdsbutik i närheten. Nu har jag flyttat in till stan så jag vet inte vart jag kan hitta liknande, innan jag kommit på det köper jag krav-ägg. Inbillar mig att det är aningens bättre. Är veggo så ägg är det mest fullvärdiga livsmedlet jag äter, äter det nästan varje dag.

Kolla upp om det inte finns en REKO-ring i närheten av där du bor, finns på många platser runt om i landet. Då hittar du nog med största säkerhet någon eller flera som säljer närproducerade ägg producerade i mindre skala. :)
 
Kolla upp om det inte finns en REKO-ring i närheten av där du bor, finns på många platser runt om i landet. Då hittar du nog med största säkerhet någon eller flera som säljer närproducerade ägg producerade i mindre skala. :)

Tack för tipset. Hittade en grupp på fb, dock i grannkommunen 4 mil bort men har jag tur vet dom nåt här i krokarna :)
 
Krav är hårdare regler än eko.
Men inte nödvändigtvis bättre än eko eller omärkta, om ens egen tanke är att hönsen ska ha det bra.

Om jag missminner mig rätt så måste KRAV-ägg vara garanterade 100% kravgodkänd mat in i hönan, vilket gör att hönan inte kan gå ute och råka plocka ett kryp på marken.

(Korrigera mig gärna, om jag har fel.)
 
ännu en sak som är viktig (för mig iaf) är att de som har höns för äggindustri (oavsett krav/eko) generellt håller sig till 2 raser, dessa raserna är bara avlade för att lägga många ägg och det betyder att de oavsett foder kommer få en betydligt kortare livslängd. Oftast bara runt 2 år, det är helt enkelt inte fysiskt möjligt för en höna att lägga en sådan mängd ägg utan att kroppen tar stryk. Vi som har höns hemma väljer lantraser som lägger betydligt mindre ägg, ofta får vila flera månader per år och kan leva åtminstone 10 år.
 
Men inte nödvändigtvis bättre än eko eller omärkta, om ens egen tanke är att hönsen ska ha det bra.

Om jag missminner mig rätt så måste KRAV-ägg vara garanterade 100% kravgodkänd mat in i hönan, vilket gör att hönan inte kan gå ute och råka plocka ett kryp på marken.

(Korrigera mig gärna, om jag har fel.)
De ska gå ute minst en tredjedel av sitt liv och får inte utfodras med annat än grovfoder, men annars finns inga regler som du menar. Och det är inte 100% krav-foder oavsett, det är 5-15%.
 
Jag förstår inte ens hur folk kan äta ägg som köps i affären, de smakar vidrigt.
Det är enorm skillnad på ägg från affären, oavsett om de är krav, eko eller konventionella, och ägg från höns som lever riktigt hönsliv (ute, i flock, äter blandfoder och betar). Ofta kan man köpa bra ägg i gårdsbutiker eller från privatpersoner.
 
De ska gå ute minst en tredjedel av sitt liv och får inte utfodras med annat än grovfoder, men annars finns inga regler som du menar. Och det är inte 100% krav-foder oavsett, det är 5-15%.

Men inte är det 5-15 % krav-foder de utfodras med, utan max 5 % konventionellt foder per år är tillåtet för fjäderfä inom Krav?
 
Jag förstår inte ens hur folk kan äta ägg som köps i affären, de smakar vidrigt.
Det är enorm skillnad på ägg från affären, oavsett om de är krav, eko eller konventionella, och ägg från höns som lever riktigt hönsliv (ute, i flock, äter blandfoder och betar). Ofta kan man köpa bra ägg i gårdsbutiker eller från privatpersoner.

jag antar att det är olika? jag har som sagt egna höns och visst ser jag skillnad på mina ägg och köpeägg men speciellt stor skillnad i smak känner jag inte, har dock hört av folk som köper ägg av mig att dom tycker dom är mycket godare. Likadant har jag vaktlar och många säger att dom är sååå mycket godare, själv tycker jag dom smakar som hönsägg bara.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 223
Senast: Habina
·
Däggdjur Hjälpte stallägaren att rensa ut ett gammalt förråd idag. När vi började slita i en gammal garderob så for det ut en mus som...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 309
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp