Bukefalos 28 år!

Ekologiska bananer

Piek

Trådstartare
Hur kommer det sig att ekologiska bananer är mer omogna än icke ekologiska bananer i affären? Jag tänker att de borde ju ha ungefär samma leveranstid från skörd till butik :cautious:
 
Kanske en annan sort som används i den ekologiska odlingen som skiljer sig hur den mognar och tidsramarna kring det?
 
Min upplevelse är att ekologiska bananer håller längre innan de blir övermogna än icke-ekologiska, med reservation för att det var suuuuperlänge sedan jag köpte en icke-ekologisk banan. Alla affärer jag varit i på sistone har bara ekologiska bananer. Kanske är det så att de icke-ekologiska behandlas för att vara/se mer mogna ut fortare?
 
Det beror kanske på så enkla saker som tillgång och efterfrågan, leveransintervall i kombination med vilka dagar som du brukar handla? Om de ekologiska går åt fortare så fylls de på fortare=oftare gröna i butik. Kanske handlar du i en butik där man är noga med att exponera den mest mogna frukten (istället för att täcka över den med den senast levererade)
Jag har inte samma erfarenhet, men som övriga har jag noterat att det blir vanligare och vanligare med enbart ekologiska sedan de stora jättarna har insett att det är bra efterfrågan på dem.
 
En okvalificerad gissning är att osprutade bananer plockas tidigare för så fort de mognar aningens kommer det ohyra så som råttor, flying foxes, myror och allt annat äckligt.....
 
Jag jobbar dagligen med bananer och vi har bara eko. Det kan vara allt från illgröna till övermogna så det stämmer ej att de oftast är Gröna....

Dock har vi förmånen att kunna pressa leverantören att leverera oss lagom gula bananer.
Ev att mindre butiker inte kan välja och då får dessa grönare varianter?

Vi köpte in faitrade förut, utan att kunna önska färg och DÅ var de ofta väldigt gröna.
 
Kan tillägga att de bananer vi köper i Sverige är en enda sort, Cavendish. Vilket är en klon av ursprungsplantan som faktiskt kommer från England (ursprungligen Mauritius).
Vilket var väl inte så länge sedan va? Har för mig att det var annorlunda bananer i början på 1900-talet så att smaken var annorlunda då. Eller kommer jag ihåg fel frukt?
 
Vilket var väl inte så länge sedan va? Har för mig att det var annorlunda bananer i början på 1900-talet så att smaken var annorlunda då. Eller kommer jag ihåg fel frukt?
Ja sorten spreds väl från England på 1850-talet tror jag ungefär och den stora Panamasjukan drabbade den då vanligaste banansorten Gros Michel runt 1950.

Och då lärde vi oss ingenting utan satsade alla kort på en ny klon. :angel: ingenting kan väl drabba den, immun som den var mot Panamasjukan. Host *Tropical Race* Host. :angel:
 
Jag vill ha gröna bananer 😁
Gröna och träiga är bäst, då luktar de inte banan.
Blir de gula, mjuka och luktar banan blir jag äcklad 😒
Urk, de ska inte vara gröna och träiga, de ska vara knallgula, men inte ett dugg mer än så för då luktar och smakar de banan och det är äckligt! :angel:
 

Liknande trådar

Mat För länge sen läste jag att majs var den produkt som var mest genmanipulerad och ville man inte äta det skulle man köpa ekologisk majs...
2
Svar
38
· Visningar
1 707
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
418
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
388
Trädgård & Växter Oklart om det här borde klassas som "trädgård" eller som "matlagning", men; är det någon som testat att odla svamp med någon form av...
Svar
16
· Visningar
1 116
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp