Ekologiska produkter

Jag har mer eller mindre halkat in i uppstarten av en liten ekologisk butik i en liten ort där jag bor. Det är roligt och spännande, men jag känner att jag inte riktigt har koll på marknaden och eftersom jag förväntas lista varor som ska beställas in känner jag mig emellanåt lite rådvill. :crazy:

Vår största kundkrets är veganer och vegetarianer (vi har en egen specialtillverkad produkt som är grunden i butikens sortiment) men lite annat behövs ju också för att locka köpare.

Så, jag skulle bli jättetacksam för tips på bra, ekologiska varor som man kanske inte alltid hittar i små matbutiker.

Just nu har vi framförallt kryddor, ris, bönor etc. Ayurvediska örter och lite kosttillskott samt rengöringsmedel (tvätt, hud- och hårvård etc) och en del lokalt tillverkat konsthantverk. Ja, man kan ju inte rada upp allt, men vårt utbud är rätt begränsat, mycket för att ägaren inte tagit lån för uppstarten utan betalar ur egen ficka.

Vad saknar ni som handlar ekologiskt och som bor på mindre orter där utbudet kanske är lite begränsat?

Jag funderar just nu på saker som tygbindor (även om jag själv föredrar menskopp) och ekologiska, glutenfria produkter, men kanske skulle man göra en satsning på bra, kända hälsoprodukter så här efter nyår som det ju strax är? Men vad?

Jättetacksam för alla tips! :D


Och, ja, affärens ägare borde ha gjort en marknadsundersökning, men han är inte sån - han är en person som trevar sig fram lite mer kan man säga...
Jag hjälper honom mer för att han är min vän än för den lilla timpenning det här projektet ger, men jag vill verkligen försöka. Just nu kostar det här mig inte mer än några timmar av min ändå lediga tid och det är roligt!
Vi har en liknande butik här i stan, den enda produkt som jag inte kan köpa någon annanstans och som jag åker dit för att köpa är mjöl malt från en lokal kvarn och i olika lite ovanliga sädesslag. Inte standard 1a ekomjöl från industrin utan just lokalt malt som innehåller bara mjöl ingen askorbinsyra eller dylikt. Om ni inte har något lokalt så kanske Labans kvarn på Gotland tex har mjöl.

Sedan finns en speciell såpa för byggnadsvård som är trevlig, inte för att de har den i vår ekobutik men jag köper den i byggnadsvårdsbutiker. Gör golvet i sommarhuset fint ljust, nästan rosa istället för vanliga Grumme i affären.
 
Sylt! Butikernas ekosylt är typ alltid värdelös med tillsatt vatten, förtjockningsmedel och hållbarhet på två veckor.
 
Sylt! Butikernas ekosylt är typ alltid värdelös med tillsatt vatten, förtjockningsmedel och hållbarhet på två veckor.
Åh.. "Hemgjord", riktig sylt hade varit toppen att köpa i butik. Men då kommer problem med alla regler för köken så det är kanske svårt.
 
Jag har mer eller mindre halkat in i uppstarten av en liten ekologisk butik i en liten ort där jag bor. Det är roligt och spännande, men jag känner att jag inte riktigt har koll på marknaden och eftersom jag förväntas lista varor som ska beställas in känner jag mig emellanåt lite rådvill. :crazy:

Vår största kundkrets är veganer och vegetarianer (vi har en egen specialtillverkad produkt som är grunden i butikens sortiment) men lite annat behövs ju också för att locka köpare.

Så, jag skulle bli jättetacksam för tips på bra, ekologiska varor som man kanske inte alltid hittar i små matbutiker.

Just nu har vi framförallt kryddor, ris, bönor etc. Ayurvediska örter och lite kosttillskott samt rengöringsmedel (tvätt, hud- och hårvård etc) och en del lokalt tillverkat konsthantverk. Ja, man kan ju inte rada upp allt, men vårt utbud är rätt begränsat, mycket för att ägaren inte tagit lån för uppstarten utan betalar ur egen ficka.

Vad saknar ni som handlar ekologiskt och som bor på mindre orter där utbudet kanske är lite begränsat?

Jag funderar just nu på saker som tygbindor (även om jag själv föredrar menskopp) och ekologiska, glutenfria produkter, men kanske skulle man göra en satsning på bra, kända hälsoprodukter så här efter nyår som det ju strax är? Men vad?

Jättetacksam för alla tips! :D


Och, ja, affärens ägare borde ha gjort en marknadsundersökning, men han är inte sån - han är en person som trevar sig fram lite mer kan man säga...
Jag hjälper honom mer för att han är min vän än för den lilla timpenning det här projektet ger, men jag vill verkligen försöka. Just nu kostar det här mig inte mer än några timmar av min ändå lediga tid och det är roligt!

Spontant känns ju konsthantverket lite udda, tjänar ni mycket på det? Annars skulle jag stryka det, det är inget man väntar sig i en matbutik, och blir sortimentet för spretigt är det svårt för kunderna att veta vilka typer av varor man kan förvänta sig att hitta där. Jag skulle fokusera på mat och sånt man hittar i dagligvaruhandeln, att försöka ha nån logik i sortimentet snarare än gott och blandat. Ekologiskt godis och såna där raw food bars tror jag har rätt bra marginaler, likaså mandel- och nötsmör. Tofu skulle jag vänta mig att hitta i en sån butik.
 
Jag tänker att det blir oklart för mig vad det är för en butik. Är tanken att sälja diverse lokala produkter, såsom hantverk, kanske ljus, grönsaker, sylt och honung? Eller är tanken att vegetarianer/veganer och folk som äter mycket vegetariskt ska hitta vad de behöver i matväg i affären?

Den förra typen av butik känns som någon mycket, mycket liten verksamhet som i princip öppnar när någon dyker upp, kanske främst på sommarhalvåret.

Den andra typen känns som en hälso- och/eller miljöinriktad livsmedelsbutik utanför kedjorna.

För regelbundna besök av återkommande kunder, krävs det nog att det är en butik av den senare typen.
 
Jag som jobbar inom transportsektorn tycker att man även bör titta på transportledet.

Det kan dessutom bli billigare att använda sig av alternativa leverantörer.
 
Jag har mer eller mindre halkat in i uppstarten av en liten ekologisk butik i en liten ort där jag bor.
Vet inte om jag missat infon i tråden, men kommer ni även att ha online-försäljning, eller enbart lokalt? Det påverkar ju kundkretsen och därmed utbudet.
 
Jag tänker att det blir oklart för mig vad det är för en butik. Är tanken att sälja diverse lokala produkter, såsom hantverk, kanske ljus, grönsaker, sylt och honung? Eller är tanken att vegetarianer/veganer och folk som äter mycket vegetariskt ska hitta vad de behöver i matväg i affären?

Den förra typen av butik känns som någon mycket, mycket liten verksamhet som i princip öppnar när någon dyker upp, kanske främst på sommarhalvåret.

Den andra typen känns som en hälso- och/eller miljöinriktad livsmedelsbutik utanför kedjorna.

För regelbundna besök av återkommande kunder, krävs det nog att det är en butik av den senare typen.
Där håller jag inte riktigt med, butiken här verkar gå ganska bra och de har lite av varje som folk verkligen verkar förvänta sig finnas där. En avdelning skönhetsprodukter, en avdelning ekobarnkläder och ekobomullunderkläder för vuxna + lite svensktillverkade strumpor, nylonstrumpor och stödstrumpor. Så verkar de ha lite afrikanska korgar och diverse slevar och annat. Så har de lokalmalet mjöl och diverse Kung markatta, ekologisk frukt (den tråkigaste avdelningen faktiskt den kan inte gå så jätte med lite äldre slitnare grönsaker och blomflugor). Ekologiskt godis och choklad (med tanke på platsen det tar så verkar det gå bra) och så har de massor av svenskproducerad lakrits, olika tesorter som inte är te (sådant jag inte gillar), lite ekobröd och så ett ekocafé i anslutning. Såklart ekologiska basvaror som havregryn och ris, makaroner osv osv Ekologisk kakao. De verkar inte lida så mycket av de afrikanska pryttlarna och barnkläderna utan snarare så att de som köper ekologiska grönsaker gärna vill ha ekologiska barnkläder också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått ett "erbjudande" från min chef. Jag jobbar i ett mindre företag. Företaget har 2 chefer huvudkontor och så den lilla plats...
Svar
12
· Visningar
2 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp