Bukefalos 28 år!

Ekologiskt för dummies

Andromedae

Trådstartare
På senaste tiden har vi börjat intressera oss mer och mer för det här med ekologisk mat. Tyvärr säger hushållskassan nej till att byta ut alla varor, så vi tänkte börja en stegvis förändring.

Det vi redan har gått över till ekologiskt helt och hållet än så länge är potatis och lök. Kött är tanken på att vi ska dra ner på ännu mer än vad vi redan har gjort. Men i övrigt känns det fortfarande lite som att famla i mörkret.

Vilka livsmedel bör man prioritera att köpa ekologiskt? Var kan man lära sig mer om de här sakerna?

Mvh
N00b
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Naturskyddsföreningens hemsida kanske kan vara en bra start? De listar kaffe, bananer, vindruvor, mejeriprodukter, kött och potatis som viktiga varor att byta ut. Jag har läst någonstans, har tyvärr inte källan nu, att även paprika kan vara hårt besprutad.
Överlag försöker jag köpa ekologisk frukt, grönsaker och rotfrukter förutom det som nämnts ovan. Mejeriprodukterna blir det lite si och så med då det är ont om ekologiska laktosfria alternativ.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Har du Facebook kan du följa matfusket och naturskyddsföreningen där.. Mycket bra info:)
Naturskyddsföreningen har även en grön app där man kan få en hel del tips om olika livsmedel
Paprika innehöll lika mycket gifter som vindruvor så där är en produkt vi höjt upp prioriteten på att bara köpa eko på, för precis som du säger skiljer det en hel del i pris många gånger.
Har hört mycket gott om lidls sortiment av ekologiska produkter (ffa frukt och grönt?) men nån sån har inte vi i närheten så det är ju inget jag sett med egna ögon:p
Jag som varit väldigt anti att handla på Willys, har det senaste gått över till att handla nästan bara där.. Gott om ekologiskt i de flesta kategorier, till skillnad från våran lokala Ica som i princip bara har bananer bland frukt och grönt som är eko
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Jag tycker att naturskyddsföreningens facebooksida är hur bra som helst, deras hemsida är säkert också bra.

Själv prioriterar jag mejerivaror (då det påverkar både djurens välmående samt hur deras mat tillverkas) och så undviker jag bananer, vindruvor och paprika eftersom det är de frukter som det sprutas allra mest gift på.

Dessutom kommer jag i så stor utsträckning som möjligt att göra helt egen mat, eget godis osv, då kan man komma undan ganska billigt ändå och välja att i alla fall ha i en del ekologiska ingredienser.

(Kan tillägga att jag är vegetarian och därför blir det inte heller att jag köper kött som människomat)
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Det är väl framförallt 5 matvaror man ska börja med, kaffe, potatis, bananer och vindruvor, kött och mejeriprodukter.

Själv väljer jag att köpa Skånemejeriers smör framför Arlas eko, jag bor i Skåne och stöttar deras leverantörer. Så det finns fler etiska aspekter att väga in.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Precis, jag stöttar också Skånemejerier! Sen gillar jag Hjordnära också, lite längre upp i landet men ett litet mejeri med endast ekologiska produkter!

Ts: Förutom det som de tidigare i tråden har tipsat om kan det vara bra att veta att konservburkar bör man undvika så långt det går. Läs mer här!
Nu bad du kanske inte om denna typen av tips ;) men många vill ju äta ekologiskt för att det är bättre för miljön och undvika att få i sig massa gifter så det hänger ändå ihop :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ekologiskt för dummies

Exotisk frukt är ofta hårt besprutad och förutom bananer finns det sällan ekologiska alternativ. Så man kan ju tänka på att inte köpa det så jätteofta och försöka äta av sådant som är i säsong är också mycket vettigt.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Nu beror det på lite vad du vill uppnå med att köpa ekologiskt, men vad som kan vara bra att veta är att rent miljömässigt kan det vara en större vinning på att köpa konventionellt än ekologiskt. Svenska konventionella tomater är bra mycket bättre än ekologiska ifrån Spanien till exempel. Närproducerat är ofta bättre än ekologiskt också. Och konventionell odling är mer markeffektiv än ekologisk. Men som sagt, då är det miljömässiga aspekter.

Men produkter som listats av andra här i tråden tror jag också att är sådana som är bra att köpa ekologiskt för gifter och liknande. Då gör man en god gärning både för de som arbetar med produkterna och för dig som konsument.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Närproducerat är ofta bättre än ekologiskt också.

Nej, inte sett till miljöpåverkan. Transporter är inte den delen av produktkedjan som har störst miljöpåverkan så den ska man inte hänga upp sig på.

De fall där en konventionellt framställd produkt har mindre miljöpåverkan än en ekologiskt framställd är ganska få och specifika. Som i ditt exempel med tomaterna så handlar det i så fall om utomhusodlade svenska tomater under säsong vs tomater odlade i oljeuppvärmt växthus under lågsäsong.

Generellt sett är ekologisk framställning alltid bättre än konventionell framställning. Den mesta miljöpåverkan från en produkt uppstår vid tillverkningen (fabriken, lantbruket) och i slutkonsumentens ägo. Transporter utgör en mycket liten post jämförelsevis.

För att veta exakt vilken produkt som har minst miljöpåverkan måste man i princip läsa och jämföra enskilda livscykelanalyser. Det är inte särskilt rimligt för privata konsumenter. Därför är det bättre att gå efter den generella regeln att ekologiskt = bra. Att dilla om undantag som du gör förvirrar bara och ökar i onödan på skepsism mot ekologisk produktion, anser jag.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Men produkter som listats av andra här i tråden tror jag också att är sådana som är bra att köpa ekologiskt för gifter och liknande. Då gör man en god gärning både för de som arbetar med produkterna och för dig som konsument.

Som jag tolkar det så tänker du att det inte spelar någon roll för miljön om man sprutar på tre ton gifter på tex grönsaker, för att man odlar allt på mindre yta osv? Är det så du menar? För mig går det verkligen inte ihop att det på något plan skulle vara snällast mot miljön att använda massvis av gifter, därför tror jag också att ekologiskt är bättre än vanligt odlade växter för såväl miljö, människor, djur och allt som finns på hela jordklotet.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Jag tänker också närproducerat när det gäller mejerivaror framför om skånemejerier skulle sälja ekologiskt här (eftersom jag bor i norr).

Jättebra trådstart! Jag försöker också tänka mer som er TS :)
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Jag håller med, framställningen är största boven vilket gör ekologiskt bättre.

Förutom det som nämnts så ägg! Där skiljer sig även fettsyresammansättningen.

Ägg, potatis, kaffe, mjölk, yoghurt, morötter, bananer och vindruvor är det jag alltid köper ekologiskt. Och en del annat när möjlighet ges.
Jag har som vana att alltid kolla ekologiskt och jämföra, ibland skiljer det mycket och ibland typ inget alls. Köttdisken kollar jag alltid i efter extrapriser och där har man mycket att vinna på att köpa svenskt oavsett om man har möjlighet till ekologiskt eller inte.

Naturskyddsföreningens hemsida är jättebra och de är också duktiga på att svara på frågor på fb-sidan.

För min del har det alltid varit miljöaspekten som gjort att jag köpt ekologiskt, men börjar mer och mer tänka på hälsoaspekten vad gäller framförallt miljögifter (som barn är extra känsliga för).
 
Sv: Ekologiskt för dummies

*halvt kl*

Typ alla i tråden nämner potatis, varför? Jag köper nästan allt ekologiskt numera, men just svensk potatis, lök och äpplen har jag i min enfald tänkt att det räcker att det är svenskt...?
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Sockerärtor (ofrysta), minimajs och gröna vindruvor är också ofta i topp på listan av grejer som är så besprutade att de är farliga att äta.

Det blir så med de är grejer där man äter "skalet", då får man i sig mer av gifterna. Kan vara en minnesregel.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Ska man vara ännu mer inriktad på hälsa kan man fundera på sin konsumtion av ris och linfrö som både tar upp metaller ur jorden och därför finns det rekommenderade maxdoser, iaf för linfrö. Många dricker ju risdrycker idag i stället för mjölk och Livsmedelsverket tycker att man inte ska servera risdrycker till små barn i skolan.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

halv knapp
Tack för alla råd än så länge :) Det är av hälsomässiga skäl som vi vill gå över till fler ekologiska alternativ. Vi har ett litet barn hemma som relativt snart ska börja äta "riktig" mat, och då känns det än mer viktigt att i den mån det går ge honom mat med lite besprutningsmedel etcetera.

Jag ska börja stalka Naturskyddsföreningen, de verkar vana vid noobs :D
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Överlag försöker jag köpa ekologisk frukt, grönsaker och rotfrukter förutom det som nämnts ovan. Mejeriprodukterna blir det lite si och så med då det är ont om ekologiska laktosfria alternativ.


Aj fan, tänkte nästan det.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Tack! Hädanefter blir det definitivt ekologisk potatis också . . .
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 299
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 201
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 741
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp