Bukefalos 28 år!

Ekologiskt för dummies

Sv: Ekologiskt för dummies

Av etiska skäl handlar jag allt animaliskt ekologiskt och kravmärkt.
Kaffe och bananer försöker jag köpa ekologisk och rättvisemärkt, både för att jag själv inte ha lust att ha i mig mängder av gifter och för att icke-ekologiskt betyder avskyvärda förhållanden för arbetarna.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Som jag tolkar det så tänker du att det inte spelar någon roll för miljön om man sprutar på tre ton gifter på tex grönsaker, för att man odlar allt på mindre yta osv? Är det så du menar? För mig går det verkligen inte ihop att det på något plan skulle vara snällast mot miljön att använda massvis av gifter, därför tror jag också att ekologiskt är bättre än vanligt odlade växter för såväl miljö, människor, djur och allt som finns på hela jordklotet.

Rent klimatmässigt är den ekologiska odlingen likvärdig med den konventionella. I vissa fall kan till och med den konventionella vara bättre. Och när jag pratar klimat så pratar jag andelen CO2-ekvivalenter, och inget annat.

Tyvärr finns det inte så mycket forskning kring hur bekämpningsmedel påverkan ekosystem och liknande, men min personliga tanke är ju självklart att det inte är speciellt bra. Men precis som mycket forskning pekar på så behöver den ekologiska odlingen bli mycket mer effektiv om man ska uppnå även en klimatmässig vinst på att odla ekologisk.

Åhh... Jag hade gärna velat skriva en halv uppsats här men det ska jag inte göra. Tycker ämnet är väldigt intressant och har skrivit både A- och C-uppsats om det. Tyvärr är det ju inte så svartvitt som man kan tro. Ja, ekologiskt är mycket bättre i många aspekter, men för många är ekologiskt=klimatsmart och det tänket stämmer ju inte riktigt.

Nu menade TS uppenbarligen gifter och liknande i mat, och där är ju ekologiskt självklart bättre. Sen finns det olika krav på ekologiskt. I Sverige exempelvis är det ju KRAV som är den bästa märkningen (om det inte kommit någon ny märkning som jag missat). KRAV ställer betydligt högre krav än EU-kraven.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Ser man bara till klimatpåverkan så kan konventionellt lokalproducerat vara bättre än ekologiskt. Jag tycker dock att man måste se till den generella miljöpåverkan och inte stirra sig blind på koldioxidekvivalenter.

Generellt sett är ekologisk produktion bättre än konventionell. Särskilt här i Sverige där vi har problem med övergödning.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Ja, man måste ju skilja på klimatpåverkan, hälsopåverkan, smak (!), effektivitet, djurhållning, och arbetsförhållanden på plantager och sånt.

Det kan t ex anses moraliskt tveksamt att jag sitter och häller i mig svingott biodynamiskt rödvin och krav-märkta grönsaker medan det finns barn som svälter. Men det är ju bättre än att jag häller i mig äckliga viner med gift i till nån brasiliansk biff.

Och det finns kanske gränser för hur mycket etik man orkar älta för att få äta en måltid.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Idag när jag letade ekologiska bananer fanns bara de i påse att välja på. Vilket jag såklart funderar över, det känns inte speciellt ekologiskt att tillverka små påsar till varje klase.
Men ni kanske har något smart svar?
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Kl
Är det bara jag som är dålig på att leta/hitta, eller finns det bara konventionell potatis i lösvikt? Skulle gärna köpa ekologiskt, men hittar bara det i typ 5kgs påse och bor själv, har ingen vettig förvaring och cyklar oftast och handlar = ingen superbra kombination. Borde jag leta mer noggrant eller är det bara så det är?
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Idag när jag letade ekologiska bananer fanns bara de i påse att välja på. Vilket jag såklart funderar över, det känns inte speciellt ekologiskt att tillverka små påsar till varje klase.
Men ni kanske har något smart svar?

Jag frågade en kunnig person om det för ett tag sedan, för att jag har undrat över samma sak. Hen sa att det enkelt uttryckt finns tre skäl, varav det första är hållbarhet. Bananer mår bäst och håller längst om de får behålla sin fukt. De besprutade bananerna förpackas också i plast, men de plastas in i lådorna som de levereras i och den plasten tas ju då bort innan de åker ut i butik. Ofta är det mer plast runt giftbananerna när de transporteras, men den plasten ser man ju inte som konsument.

Sen när de kommer ut i butik får ekobananerna behålla sina plastpåsar av två skäl; dels för att de inte ska kontamineras av kontakt med besprutad frukt, och dels för att det blir svårare för dumsnåla konsumenter att byta etiketter på bananerna och därmed få köpa ekobananer för giftbananpris.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Lösvikt har jag inte sett, men vi köper 2-kilospåsar med ekologisk potatis på vår Willys Hemma.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Potatis är en av de värsta när det gäller besprutning. Även i Sverige använder man ju mycket gifter tyvärr.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Idag när jag letade ekologiska bananer fanns bara de i påse att välja på. Vilket jag såklart funderar över, det känns inte speciellt ekologiskt att tillverka små påsar till varje klase.
Men ni kanske har något smart svar?

Förutom det som redan sagts: Jag har även läst att giftet från "vanliga" bananer kan "hoppa över" på de ekologiska om inte de ekologiska skyddas. Det ska tydligen vara därför som de ekologiska frukterna ofta eller alltid är inplastade, de ligger ju i princip alltid precis bredvid icke-ekologisk frukt.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

halvt kl

Jag undrar om det verkligen är så bra för miljön att jag köper 7 miljömärkta bananer i påse varav 6 kommer slängas, när jag kan köpa en elak banan.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

halvt kl

Jag undrar om det verkligen är så bra för miljön att jag köper 7 miljömärkta bananer i påse varav 6 kommer slängas, när jag kan köpa en elak banan.

Av just den anledningen köper jag "elaka" bananer då och då... Men jag försöker också komma på fler användningsområden för bananer för att motivera mig själv att köpa de ekologiska.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

halvt kl

Jag undrar om det verkligen är så bra för miljön att jag köper 7 miljömärkta bananer i påse varav 6 kommer slängas, när jag kan köpa en elak banan.

Där jag köper bananer brukar det finnas påsar med färre antal bananer. Så du kanske ska framföra det till din butik.

kl
Ekologiskt vin är ju bättre av fler orsaker än att det är just ekologiskt, visst var det någon undersökning om detta för inte så längesen.?
 
Sv: Ekologiskt för dummies

halvt kl

Jag undrar om det verkligen är så bra för miljön att jag köper 7 miljömärkta bananer i påse varav 6 kommer slängas, när jag kan köpa en elak banan.

Det går faktiskt att bryta påsen om man absolut inte vill ha hela klasen. Eller avstå den enda bananen, om man vill vara helt korrekt och faktiskt bryr sig.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Jag tänker också närproducerat när det gäller mejerivaror framför om skånemejerier skulle sälja ekologiskt här (eftersom jag bor i norr).

Fast precis som någon redan sa så är ju transporten av varorna en piss i mississippi i det hela. Vad gäller mejerivaror så kan du läsa om skillnaderna mellan eko och konventionellt här.

Lite mer info finns även här.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Det går faktiskt att bryta påsen om man absolut inte vill ha hela klasen. Eller avstå den enda bananen, om man vill vara helt korrekt och faktiskt bryr sig.

Det känns lite som att exempelvis ta ut en MERdricka ur en förpackning om tre. Man öppnar liksom inte en stängd förpackning inne i butiken.

Jag fattar inte varför man bara inte lägger ekobananerna någon annanstans, så slipper de bli smittade av de elaka. Det känns idiotiskt att göra något så miljövänligt som möjligt, för att sen lägga i förpackningar om många och plasta in.

Helt korrekt är jag absolut inte, så jag köper min enstaka banan ibland..
 
Sv: Ekologiskt för dummies

*Kl

Nar sonen borjade ata riktig mat och vi hade urkass ekonomi satsade jag stenhart pa att all han at var ekologiskt, var egen mat hamnade tyvarr pa efterkalken.
Jag gjorde storkok och fros in I isbitsformar och forvarade de sedan I fryspasar sa vi kunde ta ut en portion av vad det nu var vi ville ha.

Har insett att potatis och paprika far bli mer prioriterat har. Frukt och tomater ar redan alltid ekologiska.
 
Sv: Ekologiskt för dummies

Fråga! Jag frågade i min affär för längesedan. Och de sa att om de inte hade lösa miljöbananer inne så var det helt okej att bryta en påse och ta det antal man ville ha. Jag hittar ofta öppnade påsar där jag kan ta resten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 314
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 498
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 741
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp