Ekonomisk förening

Cambrie

Trådstartare
Finns det några fördelar respektive nackdelar med att bilda en ekonomisk förening istället för till exempel ett handelsbolag? Någon som vet?

Finns det några fördelar respektive nackdelar med att bilda en ekonomisk förening istället för till exempel ett handelsbolag? Någon som vet?
Kanske beroende på antalet personer kanske?

det verkar lite otympligt om 300 personer ska bilda ett handelsbolag. Och om 2 ska bilda en ekonomisk förening. ;)

I ett handelsbolag är delägarna ansvariga för ekonomin. I en ekonomisk förening är det enbart föreningens tillgångar som svarar mot fordringar

Om jag fattat rätt

Det är så enkelt då? Vi är i valet och kvalet hur vi ska göra med vår tidning då den börjar att bli möjlig att driva med vinst nu. Vi är ett tiotal som startade den och känner inte varandra mer än via tidningen, vilket gör att handelsbolag då känns som en risk. Eller så kanske det inte blir? Ekonomisk förening är ju däremot inte så vanligt, tänkte att det kanske fanns en anledning till det.

Det är så enkelt då? Vi är i valet och kvalet hur vi ska göra med vår tidning då den börjar att bli möjlig att driva med vinst nu. Vi är ett tiotal som startade den och känner inte varandra mer än via tidningen, vilket gör att handelsbolag då känns som en risk. Eller så kanske det inte blir? Ekonomisk förening är ju däremot inte så vanligt, tänkte att det kanske fanns en anledning till det.
Ekonomisk förening är liksom inte det vanliga alternativet. Just för att det i grunden brukar vara ett helt gäng människor som vill driva något gemensamt. ett föräldradrivet dagis t.ex. Kooperativ och ekonomisk förening är samma sak. När vi skulle dra fiber i våra byar var ekonomisk förening det självklara alternativet. Men vi är ju alltså ca 300 hushåll som är medlemmar.

Ska man driva "vanlig företag" så är väl andra bolagsformer närmare till hands?

Läs lagen om ekonomisk förening vetja.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
850
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 276
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna...
Svar
5
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka