ekonomiskt lönsamt?

T

Tant Gredelin

Just nu studerar jag och är hästlös men i framtiden finns det definitivt planer på att skaffa häst. Då jag är en mycket liten ryttare 158cm 52 kg tror jag att jag kan vara en tillgång i ponnyvärlden om jag skulle köpa in en talangfull ponny vid sidan av och utbilda den. Jag skulle inte bara vilja utbilda ett år och sedan skjutsa iväg ponnyn till första bästa köpare utan gärna köpa in som föl och ge den en gedigen utbildning och gärna ha en duktig ung ryttare som kan tävla den i några år, och sälja först vid säg 8-9 års ålder. Jag gissar på att det finns en efterfrågan på välutbildade ponnyer men jag har själv svårt att tro att de kan gå jämt upp att hålla en ponny så länge för att sedan sälja. Kan man få ut schyssta priser för ponnyer, vilken storlek är bäst att satsa på? Och hur små ponnyer kan jag rida? Jag antar att jag ändå är ganska ovanlig som så liten ryttare som kan tänka sig att utbilda ponnys, men jag har ändå ingen lust att driva en välgörenhetsinrättning. Visst jag inser att jag inte kan räkna in arbetstimmarna, men går det att få tillbaka pengarna för alla utgifter man haft?

tacksam för svar :banana:
 
Sv: ekonomiskt lönsamt?

Jag tycker att det finns ganska gott om ryttare som tar emot ponnyer och utbildar.

Vet själv flera stycken bara sådär på rak arm så speciellt ovanligt är det inte.

Tror inte att man kan göra pengar på konceptet köpa föl, hålla, utbilda och sedan sälja när den är "klar". Det kostar ju att hålla häst och köper man in som föl så är det ju inte alls säkert att fölet växer upp och blir något för eliten. Den kan ju bli högst medioker och sådana finns det gott om på salumarknaden till bra priser för köparen.

Är vidare lite fundersam på ditt uttalande "jag kan vara en tillgång i ponnyvärlden"

Hur menar du med det?
Om du är osäker på hur liten ponny du kan rida, kan du då vara en tillgång i ponnyvärlden.?

För att kunna göra sig pengar på ponnyutbildning så bör man vara en skicklig ryttare, en bra affärsmänniska som kan snoka upp bra råponnymatriel till ett fördelaktigt pris samt ha de rätta kontakterna att sälja till bra priser.

Har själv en C-ponny på tillväxt/inridning och utbildning. Har haft henne sen hon var 2 och ett halvt och hon är snart 5 och färdig att lämnas tillbaka till sin ägare. De pengar jag får för henne går jämt upp med vad jag lagt ut, mer är hon inte värd idag då hon är en trevlig barnponny, inget annat.

Nu har jag ju haft henne som sällskap också så det är en win/win situation för mig och ägaren.
 
Sv: ekonomiskt lönsamt?

Tant Gredelin skrev:
Just nu studerar jag och är hästlös men i framtiden finns det definitivt planer på att skaffa häst. Då jag är en mycket liten ryttare 158cm 52 kg tror jag att jag kan vara en tillgång i ponnyvärlden om jag skulle köpa in en talangfull ponny vid sidan av och utbilda den. Jag skulle inte bara vilja utbilda ett år och sedan skjutsa iväg ponnyn till första bästa köpare utan gärna köpa in som föl och ge den en gedigen utbildning och gärna ha en duktig ung ryttare som kan tävla den i några år, och sälja först vid säg 8-9 års ålder. Jag gissar på att det finns en efterfrågan på välutbildade ponnyer men jag har själv svårt att tro att de kan gå jämt upp att hålla en ponny så länge för att sedan sälja. Kan man få ut schyssta priser för ponnyer, vilken storlek är bäst att satsa på? Och hur små ponnyer kan jag rida? Jag antar att jag ändå är ganska ovanlig som så liten ryttare som kan tänka sig att utbilda ponnys, men jag har ändå ingen lust att driva en välgörenhetsinrättning. Visst jag inser att jag inte kan räkna in arbetstimmarna, men går det att få tillbaka pengarna för alla utgifter man haft?

tacksam för svar :banana:

hej du...
Jag tror att de blir lite för lång tid du har kvar ponnyn... tyvärr.. :( funderar sj på lite större.. (stuteri) men satsa du på kategori
C- och D ponnys och ha kvar dem till 5 eller 6 års older... då är dem redo för tävling hos nån ungdom.... hoppas du förstår vad ja menar? de ä så mkt pengar som måste in för en jäkla massa åker ut.. :cry:
hur som hälst så tror ja att om du tänker igenom allt riktigt ordenligt så tror ja att de kommer att gå bra... kanske måste du ha et litet jobb vid sidan av hästarna...

mvh Maria :cool:
 
Sv: ekonomiskt lönsamt?

Att köpa in ettåriga ponnys är billigt. Det finns nästan inga köpare alls till så unga ponnys. Vi hade ett riktigt fint hingstämne här på bete förra sommaren som ägaren på gruns av platsbrist till hösten var tvungen att bli av med. Dom inte ens tillbaka vad som kostnaderna till hingsten för betäckningen hade varit.

Men sedan kommer ju alla åren som hästen ska hållas till den kan ridas och tränas. Då försvinner snabbt vinsten på det låga inköpspriset. Så någon ren vinst blir det nog inte utan man får nog vara glad om det skulle gå jämt upp.

Det verkar heller inte vara direkt brist på små vuxna ponnyryttare, mer då på tävlingsryttare till dem.
 
Sv: ekonomiskt lönsamt?

Jag måste säga att jag blir lite avundsjuk på dig...är själv 1.80 och kan inte rida ponny utan att fötterna släpar i gruset :p
Men rida ponny är ju så kul! Inte utan att man saknar ponnytiden ibland...

Har inget tvärsäkert svar om lönsamheten...men skulle inte tro att du kan tjäna så mkt på det, om du inte har en osedvanlig näsa för talangfulla unghästar och dessutom kan köpa in dem billigt...har eget stall, tar eget hö osv.
Men det kanske iaf kan sponsra ditt eget hästintresse så det går jämnt upp?
 
Sv: ekonomiskt lönsamt?

Tror att det i så fall är bättre att ha ett samarbete med en uppfödare/hästinköpare. Så att du rider in och tränar upp ponnierna som sedan säljs vid kanske 4-5 års ålder. Är själv i samma storlek som du och har fått ett par sådana förslag. Så där verkar det finnas ett behov.
 
Sv: ekonomiskt lönsamt?

tack för alla svar :)

svara alla samtidigt

ja! jag skulle inte göra det för att bli rik! absolut inte, men man vill ju inte gå med förlust med tiotusentals kr. Nä, givetvis är jag ingen dålig ryttare om jag funderar på att utbilda, dock har jag inte ridigt ponny sedan jag var 10 så jag har inte så bra insikt i hur viktbärande ponnys är nej :smirk:

Jasså jag hade fått för mig att det fanns en brist på välridna ponnys, (det var därför jag trodde att en duktigt liten ryttare som jag kunde vara en tillgång ;) ) men då hade jag fel antar jag. Jag hade ju mest viljat ha en ponny för att det hade varit roligt att plocka fram en fin häst som unga ryttare kan utvecklas på men den iden försvinner ju om man måste speeda på utbildningen för att ha någon chans att göra vinst på den. Så då låter det ju inte så roligt längre, men vem vet, som du Masse sa, om jag hittar en sådan där superunghäst som slumpas bort någon gång kanske jag inte lyckas hålla fingrarna i styr :angel:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 579
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 347
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp