Ekonomiskt (o)beroende?

Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag skulle inte klara att hålla samma levnadsstandard som idag men det skulle gå. Jag har klarat mig själv på lägre inkomst än jag har idag.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Hur har du det? Skulle du kunna försörja dig/barn/djur/osv på egen hand? Eller är du beroende av din partners ekonomi?

Själv är jag singel och måste givetvis klara mig själv. Men även i tidigare samboförhållanden hade jag klarat den levnadsstandard jag hade även om min partner försvunnit ur bilden.

Ja, utan problem.

Vi är två hushåll ekonomiskt (2hyror,2tvlicenser,2bredband osv) även om vi i praktiken är sambos.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag har klarat mig sju år på studiebidrag så det skulle mycket till om jag inte klarade mig på 20+ varje månad :-) Det jag dragit på mig är en större bostad. Bilen är billig så den hade jag haft råd att behålla.

Däremot har två barn tillkommit och det måste ju lösas på något vis. Jag är inte beredd på att de ska vara heltid på fsk och då skulle jag behöva ekonomisk ersättning för att ha råd att jobba deltid. Fanns inte de pengarna från någon hade jag fått jobba heltid. Idag delar vi ju på deltiden.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Ja men jag skulle sälja bostadsrätten och skaffa ngt billigare. Den kostar ca 11000/mån nnan skatteavdrag det är för mycket ut i månaden på en inkomst för mig. Är den som tjänar mest i famljen.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Anledningen till att jag ställde frågan är att man påfallande ofta kan läsa trådar om separationer och våndan över att inte kunna klara sig ekonomiskt vid en sådan.

Som många andra skrivit känner jag att det är viktigt för mig att inte hamna i en beroendeställning.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Hur har du det? Skulle du kunna försörja dig/barn/djur/osv på egen hand? Eller är du beroende av din partners ekonomi?

Själv är jag singel och måste givetvis klara mig själv. Men även i tidigare samboförhållanden hade jag klarat den levnadsstandard jag hade även om min partner försvunnit ur bilden.

Jag har väl eg alltid klarat mig själv om jag vill, mitt ex hade vääldigt bra inkomst så jag hade det ju bra , fast jag ändå jobbade hemma med hästarna som en slav de åren...

idag jobbar jag som PA , och har väl ok lön...har väl lite annorlunda upplägg då jag har 2,5 häst och mitt ex hjälper mig ekonomiskt med dom hästarna ( ja, jag har aldrig varit normal ;) )
Skulle han sluta hjälpa mig så kan jag väl ha en häst kvar, och jag skulle defiitivt klara mig utan hans hjälp.

Vi har ett annorlunda sätt mot de flesta andra som separerar men han är nöjd och varför skulle jag säga nej tack ? Och han kräver absolut inget i gengäld, bara jag är glad o nöjd så :D
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Ja. Valde en lång utbildning till ett väl avlönat yrke för att kunna försörja mig själv och leva det liv jag vill.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag skulle få sänka in levnadsstandard, men klara oss det skulle vi :)
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Anledningen till att jag ställde frågan är att man påfallande ofta kan läsa trådar om separationer och våndan över att inte kunna klara sig ekonomiskt vid en sådan.

Fast det handlar ju trots allt ofta om att inte kunna behålla samma levnadsstandard med hus/gård, bil/bilar och häst/hästar. Att inte ha råd med den livsstilen, är ju inte samma sak som att inte kunna försörja sig på egen hand.

Jag tjänar mer än min partner och jag skulle kunna ha kvar min häst och min bil om vi separerade, men jag skulle helst vilja ha en billigare bostad än vår gemensamma i så fall. Annars blev det lite väl knapert. Det vore också mycket lättare för mig att bo sämre, än att sälja min häst. Men det är ju nästan självklart att de allra flesta får något sämre ekonomi vid separation, tex genom att man måste ha en egen bostad.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Skulle definitivt överleva men vara tvungen att förändra mycket.
Det liv jag lever idag, med häst, övriga djur, bilar och motorcyklar skulle inte funka enbart på min lön :nailbiting:

/B
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag skulle klara mig helt okej, det hade nog inte förändrat så mycket. Jag får ut lite över 20' och har en boendekostnad totalt på ca 5000 för bostadsrätt, så det är mina övriga intressen som kostar mest i mitt liv, där kan jag dra ner om det skulle behövas (häst, 2 hundar, bra bil).
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Liksom Petruska ser jag frågan som tvådelad: antingen tolkar man det som att man inte ekonomiskt klarar sig utan en försörjare - eller så tolkar man det som att man inte klarar nuvarande standard utan förändringar utan att vara två.

För egen del skulle jag absolut klara mig enligt tolkningsmodell ett ovan. Jag är skapligt välavlönad och skulle klara både bostadsrätt, bil och häst dessutom. DÄREMOT skulle svaret bli nej på modell två ovan, vi är två personer med skapliga löner vilket gör att vi lever väldigt gott med möjlighet att äta ute ganska ofta, resa, shoppa, ha hästen på dyr exklusiv anläggning med "extra allt" o.s.v. Den livsstilen skulle jag inte kunna upprätthålla själv, bil- och boendekostnad skulle bli dubbelt så hög, precis som en rad fasta avgifter och det skulle kännas i plånboken.

Så länge man är två personer som bidrar till försörjningen i en familj undrar jag hur många som kan svara ja på modell två egentligen, eller sparar folk en månadslön i månaden vilket skulle göra att ett bortfall av en lön inte skulle märkas? :)
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Ja, jag skulle klara mej och kunna ha samma standard (eget hus) eftersom vi inte har gemensam ekonomi annat än när det gäller boende och mat. Vi äger gården tillsammans och delar kostnaderna rakt av:) (har ett konto vi sätter in en summa på till hushållet varje månad)

Vi vill inte ha det på annat sätt eftersom vi vill veta att vi reder oss om något (Gud förbjude) skulle hända.. Vi har dock tecknat livförsäkringar som tillfaller den som blir kvar och har testamenterat allt till varandra eftersom vi inte är gifta men vill vara trygga ända. Vi har också tecknat en förs som löser den "bortfallnes" lånehalva för att vi ska stå i tryggat bo.
Skulle vi gå isär så säljer vi gården eller om sambon vill ha kvar den. Det vi skulle få för den räcker och blir över till ett varsitt hyggligt boende (har inte mkt lån jämfört med värdet) Jag skulle aldrig välja att bo kvar själv eftersom det är sambons farfar som byggt den och jag anser (inte sambon) att han har mer "rätt" till den, jag har heller ingen önskan om att bruka den själv eftersom jag inte klarar det fysiskt.

Tycker det är väldigt skönt att kunna ha sina egna pengar, fy tusan för att behöva fråga varandra om man kan köpa tex ett par jeans eller vad man nu vill ha.. Så har många av våra släktingar det och sett utifrån så blir jag avskräckt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag klarar mig i dagen läge själv om jag skulle bli singel så länge jag har A-kassa eller får ett nytt arbete med nuvarande bostad och nuvarande fritidsintressen. Utan inkomst skulle det bli tight och jag skulle få byta boende.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Men att man behöver två inkomster för att kunna få runt dagens livsstil betyder ju inte per automatik att man "inte har egna pengar".
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Nej det är klart!! Jag kanske var för snabb att svara, trodde det gällde delad eller gemensam ekonomi. Sorry!!
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Fast: samma standard är det väl inte om man byter boende till ngt billigare om man ska vara petig?

Räknar man bort boende så kan nog många behålla samma standard vad gäller hobbies och övrig, men att ensam ta över lån/hyra och ändå leva med samma vanor som innan är vad jag menar med "samma standard", kanske har jag fel definition?
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
883
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 205
Senast: Gunnar
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 259
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp