Ekonomiskt (o)beroende?

Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Standarden för mej gäller att bo i eget hus och det skulle jag ha råd med, gård har jag ingen önskan att ha om jag ska bo själv. Åt helsike för mkt jobb;) Värdeökningen som varit på vårt ställe skulle göra att jag kunde köpa mej ett bättre hus om jag önskade det.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Okej, ja, då har vi en annan definition, skulle jag sälja vår dyra bostadsrätt och köpa ngt mer anpassat för en singel-i-stan skulle jag halvera den kostnaden jag har för boende typ och därmed ha mer pengar att röra mig med, men för mig är det inte samma standard, trots att alternativet är bra. :)
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Om vi skulle gå isär så skulle jag inte behöva låna till bostad. Vi hade turen att göra en bra affär när vi köpte stället. Standarden minskar ju inte men kostnaden gör det ju eftersom jag inte behöver låna. Så det är olika hur man ser på det, standarden för mej hänger inte i antalet hektar för dem behöver jag inte. Fast jag trivs rätt gott på vår gård och stannar här så länge vi har turen att få leva ihop jag och sambon:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Ekonomiskt oberoende betyder väll att man kan ha en sjust standard utan att behöva jobba?

Jag är det inte. Måste jobba för att ha råd med alla djuren, gården (hyr), husvagnen, transporten, sommarhuset, bilen osv.

Nu låter det som jag är väldans rik men det är jag inte :p. Har ingen sambo lr förälder lr nån annan som Kan hjälpa mig ekonomisk så det är väl en hyfsad standard ändå med tanke på att lönen inte heller är så hög. Men så sparar jag alltid. Ska jag köpa ny sadel för 25000 kr tar det några månader så det känns skönt när det äntligen blev gjort. Nästa grej att köpa nytt blir transporten. Ända lånet ligger på husvagnen men det dröjer inte för länge tills det är borta.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Hur har du det? Skulle du kunna försörja dig/barn/djur/osv på egen hand? Eller är du beroende av din partners ekonomi?

Själv är jag singel och måste givetvis klara mig själv. Men även i tidigare samboförhållanden hade jag klarat den levnadsstandard jag hade även om min partner försvunnit ur bilden.

Singel nu, tidigare ensamstående med 1 barn. Klarat mig helt själv. Numera häst i stället för barn med dyra idrottsvanor.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

kl

Klara mig skulle jag definitivt, och om jag ville skulle jag nog kunna bo kvar i vår nuvarande lägenhet. Om räntorna gick upp mycket skulle det helt klart bli knapert, men jag skulle inte behöva panikflytta iaf.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Okej, ja, då har vi en annan definition, skulle jag sälja vår dyra bostadsrätt och köpa ngt mer anpassat för en singel-i-stan skulle jag halvera den kostnaden jag har för boende typ och därmed ha mer pengar att röra mig med, men för mig är det inte samma standard, trots att alternativet är bra. :)
Det är klart att när läget ser annorlunda ut så gör man andra val. Men poängen TS har är ju att flera på detta forum flera gånger ger uttryck för att de inte kan lämna sin partner, trots att den är helt mentalt kass, eftersom de då inte har råd att överleva på egen hand. De har satt sig i en sådan situation att de inte ens kan betala en hyra för en liten lägenhet som passar för en singel-i-stan. Där handlar det inte om att stalla in hästen på en för ekonomin mer anpassad anläggning, utan det handlar om att inte ens ha råd att ringa svensk lantbrukstjänst för att bulta trotjänarna i hagen man inte har råd att föda längre.

Att man i perioder sätter sig i en beroendeställning är en grej, men att ha upplägget att någon annan betalar resten av mitt liv och att jag därmed blir helt livegen gör ju fetbort. (Och nej, det är inte den som lägger in betalningen som faktiskt har betalat. ;) )

Många hade ju gjort andra val i livet ifall de inte var tillsammans med en person som också hade en massa vilja och åsikter. Att man flyttar till en mindre lägenhet känns ganska så naturligt. Tyvärr är det ju så att många inte ens har råd att flytta till en mindre lägenhet eftersom de får ut så lite lön/ersättning/bidrag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag och min sambo har det väldigt bra ställt. Tyvärr så är det så att när man tjänar mer så spenderar man också mer men jag försöker lägga undan varje månad.

Min lön räcker långt och nu när jag fick tillbaka min stuga så blev det ingen panik rent ekonomiskt eftersom där finns utrymme till det (till och med så att det blir över pengar). Och egentligen tjänar jag oförskämt bra jämfört med andra i min ålder så jag är den sista att klaga på att lönen inte räcker till! Man stryper saker och ting om inkomsten skulle minska.

Vi bor i hus och har precis fått tillbaka min stuga efter uthyrning. Och har en hund samt två större ponnyer inackorderade.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag ser till att vara det, jag får eksem bara av tanken på att vara beroende av någons välvilja :crazy:

Jag har helt enkelt gjort så att jag utbildat mig och skaffat jobb i en bransch där jag vet att jag med marginal klarar att försörja mig själv och mina djur på min egen lön. Jag bor inte flådigt, men inte heller spartanskt. Jag har bil, hund, häst på anläggning med service och jag äter inte nudlar varje dag. Därmed inte sagt att jag lever i överflöd, men jag klarar mig oavsett jag har sambo eller ej. Det är en väldig trygghet och gör att jag alltid känner mig fri :)
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Just nu får jag föräldrapenning och den skulle jag inte klara gården på, om jag jobbar heltid så kan jag dra runt allting själv ekonomiskt. Men tidsmässigt så skulle det bli svårt, mina arbetstider innebär kvällar och helger och sonen är bara 3,5 månad.

När jag har funderat på detta problem, eftersom jag är medveten om att livet inte alltid blir som man tänkt. Så har jag kommit fram till att jag skulle klara mig rätt bra om jag hyr ut en del av huset och stallet. Då kan jag ta ett jobb som passar med dagistider, för jag har inga släktingar nära som kan rycka in och passa barn. Det finns en buffert att leva på som ger tid att genomföra förändringar.

Om jag sen skulle vilja bo kvar själv, med inneboende är en helt annan fråga.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag skulle inte kunna bo kvar varken pga kostnaden eller arbetet som det innebär att bo här. Men jag skulle klara mig gott och väl, även i framtiden när jag blir pensionär. Och det lär jag väl få göra, eftersom sannolikheten är rätt hög att jag kommer leva mycket längre än min man.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag visar exempel på motsatsen, kvinna och definitivt huvudförsörjare i familjen. Drar utan bekymmer runt vår ekonomi med min egen inkomst (däremot skulle jag få problem med hundarna om jag "blev av" med min sambo). Sambon är arbetslös och vi har rätt seriösa planer på att han ska bli hemmaman framöver.

Nästan samma här.
Dock väntar snart ett jobb istället för studier och studielån på min sambo, så då kommer det bli en mer rättvis fördelning hemma. Skulle dock klara mig ensam, även om inte sambon fanns med i bilden på min inkomst.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag är ensam och klarar precis av två katter en bil och en häst. Det blir inte så mycket över till mig själv, men det är väl irrelevant. ;)
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Ja jag har aldrig varit i den situationen sedan jag flyttade hemifrån när jag skulle fylla 19 att jag inte klarar mig ekonomiskt. Och numera räknas jag antagligen till höginkomsttagarna och tjänar mer än min man. Men trots det så skulle det vara svårt för mig att upprätthålla samma levnadsstandard (antingen bo kvar eller köpa nytt) på egen hand eftersom bostäder är så dyra i Sthlm och man alltid konkurrerar med par med två inkomster om man köper något.

Det mest optimala, om man tänker ur självständighetsperspektiv, skulle ju vara att ens liv skulle kunna flyta på rent ekonomiskt även om partner flyttade ut. Att man klarar sig själv är en sak men man kan ju ändå dra sig för att behöva bygga upp sitt liv på nytt. Bostadsmarknaden ser ju heller inte ut så att det finns lediga lägenheter att få om man behöver hitta något med kort varsel. Det är ett problem överlag att människor blir så inlåsta i sitt boende, både ekonomiskt och socialt.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag håller med, men det där klassar jag mer som under typen "klarar sig" - och det hade varit förjäkligt om jag inte skulle göra med tanke på vad jag har ut varje månad i disponibel inkomst... :o Däremot skulle jag tvingas rätta mun efter matsäck och inte göra allt det där roliga vi kan göra idag, och för mig skulle det innebära en standardsänkning. Jag gillar min lgh och min anläggning och mina festkvällar (nåja, de flesta ;) :p )!
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

kl

Jag är en av dem som får det svårt att klara mig, bara det att vi bor i ett hus hans föräldrar äger.
Denna månaden + nästa lever jag helt på honom då det blir ett hopp mellan föräldrapenningens slut och när jobbets pengar kommer in.

Jag har ingen "riktig" utbildning men har ett lågavlönat jobb med väldigt barnovänliga tider. Antar det finns nattis här men är osäker. Jag vet inte hur jag skulle få ett annat jobb heller med tanke på arbetsmarknaden.
Ska studera till hösten och är osäker på hur det skulle gå, kanske med studielån+underhåll från sambon.

Men så går det när man är ung, outbildad och småbarnsmamma:p
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Ptjau... Jag tror det. Inte på föräldrapenningen iofs. Sen skulle jag inte kunna bo kvar i bostadsrätten, kanske inte ens i länet, men det hade inte gjort mig nåt :p förmodligen hade bilen sålts och nåt billigare skaffats fram, om inte annat för att kunna ha sparande i stället.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

KL

Den gamla traditionen att det är mannen som ska vara familjeförsörjare har ju varit ordentligt cementerad, men det ärskönt att den börjar luckras upp.

Som man hade jag inte accepterat att alltid dra det största lasset, givetvis kan ju sjukdom, handikapp osv göra att man har svårt med sin försörjning. Annars har väl kvinnan lika stort ansvar som mannen att satsa på utbildning och ett vettigt jobb. Föräldraledighet är ju bådas förmån och ansvar.

Har ett exempel i min omgivning där kvinnan arbetade 70% "det är ju så jobbigt att jobba heltid". Barnen är tonåringar. När mannen kom och ville skiljas så blev det ett himla liv på henne eftersom hon inte skulle klara sin egen försörjning om han lämnade henne. :crazy:

Som tur är är väl detta inte så vanligt längre?
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag tror det blir ovanligare och ovanligare.

Samtidigt skulle inte jag vara främmande för att jobba 50-70% när barnen är små, om den pensionen jag missar läggs in på ett konto.
Samma sak om sambon vill göra det. Men trots att han kommer ha ett år mindre studier än mig kommer han antagligen tjäna mer, samma sak nu när vi jobbar extra. Hans mansdominerade jobb ger honom 20 kr/tim mer än mitt kvinnodominerade.

(det suger)
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Som tur är är väl detta inte så vanligt längre?
Att kvinnan jobbar deltid och mannen heltid? Det kanske är på väg åt att bli ovanligare men det är fortfarande mycket vanligt skulle jag vilja säga. På mitt jobb är alla småbarnsmammor som jag känner till deltidsarbetande och den absoluta majoriteten har män som jobbar heltid eller mer.

Men jag hoppas på att det där på väg åt rätt håll.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
881
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 592
Senast: Blyger
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 199
Senast: Gunnar
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 254
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp