Ekonomitråden

Testar med ny fråga: Är det någon som har ICA Banken? Funkar/funkar inte? För- och nackdelar? :)

Jag har ICA-banken pga att jag använder deras kort som matkort med fast överföring varje månad. Får dessutom dubbel bonus pga student men när jag inte är student längre så antar jag att jag till och med kommer att få börja betala för det :D
 
Jag har ICA-banken pga att jag använder deras kort som matkort med fast överföring varje månad. Får dessutom dubbel bonus pga student men när jag inte är student längre så antar jag att jag till och med kommer att få börja betala för det :D
Ja som student har man ju fantastiska erbjudanden både till höger och vänster. :D Sen räknar de med att vi inte orkar byta när vi slutar plugga.
 
Jag råkade impulsköpa en fond. Vilket inte alls är likt mig jag brukar granska dem bra länge innan jag kommer till beslut. Nu lockade utvecklingen på 10% på sex månader och 125% på tre år så jag slog till :D såg efter köpet avgiften 2,4%! :eek: ska överväga om utvecklingen är värd avgiften eller om jag ska låta det vara...
 
Ja som student har man ju fantastiska erbjudanden både till höger och vänster. :D Sen räknar de med att vi inte orkar byta när vi slutar plugga.

Aha :D Nej just ICA-kortet skulle jag ju gärna vilja ha kvar då det är så smidigt att ha ett separat matkort. Men man kanske kan ha två kort via sin vanliga bank utan kostnad? Tror ICA tar 20 kr/månad för kortet/kontot när man inte är student längre.
 
Jag råkade impulsköpa en fond. Vilket inte alls är likt mig jag brukar granska dem bra länge innan jag kommer till beslut. Nu lockade utvecklingen på 10% på sex månader och 125% på tre år så jag slog till :D såg efter köpet avgiften 2,4%! :eek: ska överväga om utvecklingen är värd avgiften eller om jag ska låta det vara...
:D Klart bättre än att impulsköpa t.ex. kläder man inte behöver eller något annat som omedelbart tappar mer än halva värdet.

Apropå det: Jag älskar Tradera! Köpte just ett par vandringsskor för ca 20 procent av nypris. :love: Typisk grej som gärna kan vara lite begagnad när jag får dem för efter en säsong brukar jag ha slitit dem till oigenkännlighet. Har även sålt skivor för över 2000 i mars och det känns kul att andra kommer att ha glädje av mina gamla grejer.
 
Aha :D Nej just ICA-kortet skulle jag ju gärna vilja ha kvar då det är så smidigt att ha ett separat matkort. Men man kanske kan ha två kort via sin vanliga bank utan kostnad? Tror ICA tar 20 kr/månad för kortet/kontot när man inte är student längre.
Vet inte men det låter värt att kolla upp! :) Som @MidnightSoul säger så är det 25 kr/mån nu.
 
Någon mer som är jättepepp på kvartalsammanställning? :D Jag införde köpstopp för gemensamma utgifter för ett par dagar sedan för att kunna tjuvstarta med lite grafer men allt blir ändå inte helt klart förrän tills imorgon bitti.
Då jäklar! :bump:
 
Jag råkade impulsköpa en fond. Vilket inte alls är likt mig jag brukar granska dem bra länge innan jag kommer till beslut. Nu lockade utvecklingen på 10% på sex månader och 125% på tre år så jag slog till :D såg efter köpet avgiften 2,4%! :eek: ska överväga om utvecklingen är värd avgiften eller om jag ska låta det vara...

Hehehe... Jag har ett köp till på denna fonden som går igenom imorgon. Från i förrgår har den rasat -7,77% :angel: Hoppas på att det är en tillfällig dipp och den vänder lagom till att mitt köp går igenom :D Men mer troligt kanske att den fortsätter neråt ett tag till...
 
Igår var jag på banken och la upp en varsin kapitalförsäkring på barnen att spara i så nu är det fixat för både oss vuxna och barnen, känns bra :)

Nästa får vi förhoppningsvis klart med vår nya investering (ska köpa 6 ha mark). Det höjer värdet vår på jordbruksfastighet men det blir ju lite mer räntekostnader varje månad men ändå värt det :D
 
Jag/vi ligger lite efter i semesterplaneringen. Både förra året och det innan var vi på riktiga "drömresor" som
  • vi inte vill ta oss råd till igen
  • vi så här i efterhand skäms över p.g.a. att de inkluderade flyg över långa distanser
Har tänkt efter och kommit fram till att vi egentligen främst är ute efter en paus från vardagen och det vore kul att göra det till en utmaning att göra det så billigt och miljövänligt som möjligt. Faktum är att vi inte ens skulle behöva röra oss ifrån Stockholm där vi bor för sakens skull. Har ni några tips på hyfsat billiga aktiviteter?
 
Hehehe... Jag har ett köp till på denna fonden som går igenom imorgon. Från i förrgår har den rasat -7,77% :angel: Hoppas på att det är en tillfällig dipp och den vänder lagom till att mitt köp går igenom :D Men mer troligt kanske att den fortsätter neråt ett tag till...
Hur har det gått sedan dess? Och om du vill: Vilken fond är det egentligen? Jag blir ju väldigt nyfiken! :D
 
Jag/vi ligger lite efter i semesterplaneringen. Både förra året och det innan var vi på riktiga "drömresor" som
  • vi inte vill ta oss råd till igen
  • vi så här i efterhand skäms över p.g.a. att de inkluderade flyg över långa distanser
Har tänkt efter och kommit fram till att vi egentligen främst är ute efter en paus från vardagen och det vore kul att göra det till en utmaning att göra det så billigt och miljövänligt som möjligt. Faktum är att vi inte ens skulle behöva röra oss ifrån Stockholm där vi bor för sakens skull. Har ni några tips på hyfsat billiga aktiviteter?
Vandra med tält några dagar?
 
I år kommer jag fokusera lite mer långsiktigt och dels mer sparande privat.

De senaste åren har mest handlat om att dels gå runt men även investerat i olika områden och på olika sätt.

Områden jag behöver få mer koll på är:
Min pension.
Långsiktigt sparande.
Försäljning av aktier och köp.
Uthyrning av hus.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
33 446
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 851
Senast: Red_Chili
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
270
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp