Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jag ska bli mätt på spenat och lök då till kvällsmat? För det är det jag odlar.

Jag äter inte mellanmål. Jag äter 4 mål om dagen. Punkt. Du förutsatte jag små-åt. Du gav mig råd om att äta regelbundet. Det har inget att göra med att äta billigt. Det är viktminskningsråd. Sånt har inte i den här tråden att göra.
Innan du börjar med att beskylla osv, jag spann vidare på Bison, och vad skrev hen? Jag sa ju raka motsatsen för att inte hamna i en ond cirkel. Inget hindrar dig från att odla annat än lök och spenat, eller hur? Sluta vara kränkt för sakens skull, tack. Har inte sagt eller gjort något för att du ska vara otrevlig. Vill du inte ha tips och råd. Starta inga trådar i så fall.
 
Innan du börjar med att beskylla osv, jag spann vidare på Bison, och vad skrev hen? Jag sa ju raka motsatsen för att inte hamna i en ond cirkel. Inget hindrar dig från att odla annat än lök och spenat, eller hur? Sluta vara kränkt för sakens skull, tack. Har inte sagt eller gjort något för att du ska vara otrevlig. Vill du inte ha tips och råd. Starta inga trådar i så fall.
Man ska orka också. Och jag är inte förtjust i råa grönsaker. Jag odlar det jag orkar och tror mig kunna ta vara på.

Läs själv vad du skriver om att inte småäta och äta regelbundet. Det har inte med att spara pengar att göra.

Spenatsoppa med 1 ägg blir du nog mätt på.
Det kräver matlagning, så därför går det inte. Man ska heller inte äta för mycket spenat.
 
Man ska orka också. Och jag är inte förtjust i råa grönsaker. Jag odlar det jag orkar och tror mig kunna ta vara på.

Läs själv vad du skriver om att inte småäta och äta regelbundet. Det har inte med att spara pengar att göra.


Det kräver matlagning, så därför går det inte. Man ska heller inte äta för mycket spenat.
Att du inte är förtjust är en sak. Och inte något som hindrar dig om det verkligen gäller.

Och jo… det kan väl räknas som onödig konsumtion som man kan spendera bättre
 
Jag skrev inte att du skulle äta spenatsoppa 7 dagar i veckan 😉

Gör några matpajer när boendestödet är där, dela upp i portioner och frys in. Bara ta fram, värma och äta med en klick cf och en sallad.
Min tid med boendestödet går åt till att laga mat för 7 måltider i veckan. Sen ska vi hinna med att städa och göra annat också. Tiden räcker inte till 14 lagade måltider i veckan.

Sen vet jag inte hur jag ska få plats med pajerna i frysen. Min frys är sjukt liten. Jag har en till men den har jag försökt tömma länge för att kunna frosta av den. Där ligger fortfarande bär som jag inte gjort sylt av och lite annat.
 
Att du inte är förtjust är en sak. Och inte något som hindrar dig om det verkligen gäller.

Och jo… det kan väl räknas som onödig konsumtion som man kan spendera bättre
Vad är onödig konsumtion menar du? Att du påstår att jag småäter?

Och hur ska jag ens kunna tugga råa grönsaker med mina dåliga tänder? Alla tänder sitter i zickzack.
 
Vad är onödig konsumtion menar du? Att du påstår att jag småäter?
Väldigt många småäter, det är inte konstigt att förutsätta. Och jo, det kan bli dyrt att småäta, jag skulle helt säkert spara pengar om jag höll mig till måltiderna. Fylla upp tallriken med grönsaker gör att man håller sig mätt längre och minskar risken för att småäta så det var ett bra råd tycker jag!

Du ska inte prova odla lite mer olika grönsaker för att variera och kunna göra flera olika måltider? Zucchini är till exempel enkelt att odla och får fort att steka upp. Jättegott med lite flingsalt!
 
Tips på ett lättlagat kvällsmål är MåBra välling. Den är jättegod tycker jag! Jag föredrar att blanda den med mjölk istället för vatten. Bara att värma i mikron. Snabbt och enkelt! :)
ef342668-f998-43a9-885e-4ecf7ab9894e.jpg
 
Väldigt många småäter, det är inte konstigt att förutsätta. Och jo, det kan bli dyrt att småäta, jag skulle helt säkert spara pengar om jag höll mig till måltiderna. Fylla upp tallriken med grönsaker gör att man håller sig mätt längre och minskar risken för att småäta så det var ett bra råd tycker jag!

Du ska inte prova odla lite mer olika grönsaker för att variera och kunna göra flera olika måltider? Zucchini är till exempel enkelt att odla och får fort att steka upp. Jättegott med lite flingsalt!
Jag har bara ett användningsområde för zucchini och det är att dryga ut färssåsen med den. Gillar den inte annars för den smakar inget, men i såsen försvinner den. Förra året försökte jag odla den i kruka och hade 3 plantor. Jag fick skörda 4 zucchini.

Mitt grönsaksland är igenväxt och jag har inte riktigt orken att ta tag i det.

Det där grönsaksrådet är ju något som ALLA vet. Att då få det rådet gör att jag känner mig idiotförklarad. Som om jag liksom missat den informationen. Men tjockisar är väl okunniga?

Alltså, jag skiter i min vikt för jag har ungefär en miljard andra viktigare problem att lösa.
 
Det kräver matlagning, så därför går det inte. Man ska heller inte äta för mycket spenat.
Kirskål brukar odlas i de flesta trädgårdar och är ett utmärkt alternativ/omväxling till spenat. En del gillar den rå (undertecknad) andra förväller den gärna innan användning. Gott och nyttigt. Och odlas som sagt arbetsfritt hos många.

Att hysta runt spenat/kirskål/mangold i panna med olivolja, lök, halloumi (eller andra rester som uppstått) , salt och peppar och så kan man kasta i nån slatt ris, potatis eller pasta man fått över - är en goto-rätt för mig när jag lagar till mig själv och inte orkar laga mat mer avancerat och tömmer dessutom kylen på det som är dags att äta upp.

Och en annan är att slänga ihop kirskålen med två vispade ägg, lite grädde, salt o peppar till en omelett.
 
Så jag ska bli mätt på spenat och lök då till kvällsmat? För det är det jag odlar.

Jag äter inte mellanmål. Jag äter 4 mål om dagen. Punkt. Du förutsatte jag små-åt. Du gav mig råd om att äta regelbundet. Det har inget att göra med att äta billigt. Det är viktminskningsråd. Sånt har inte i den här tråden att göra.
Folk har nog missat att du inte längre äter mellanmål som du skrev i inlägg 228
”Äter folk bara 3 gånger om dagen? Jag äter 4 gånger om dagen och behöver också mellanmål.”
 
Min tid med boendestödet går åt till att laga mat för 7 måltider i veckan. Sen ska vi hinna med att städa och göra annat också. Tiden räcker inte till 14 lagade måltider i veckan.

Sen vet jag inte hur jag ska få plats med pajerna i frysen. Min frys är sjukt liten. Jag har en till men den har jag försökt tömma länge för att kunna frosta av den. Där ligger fortfarande bär som jag inte gjort sylt av och lite annat.
Skulle det vara ett alternativ att laga mer av samma mat när du har boendestöd? Det tar oftast (undantag finns) ingen eller bara marginellt längre tid laga fler portioner av samma rätt.
 
Skulle det vara ett alternativ att laga mer av samma mat när du har boendestöd? Det tar oftast (undantag finns) ingen eller bara marginellt längre tid laga fler portioner av samma rätt.
Jo, men var ska jag lagra all mat? Den får inte plats i varken kyl eller frys. Jag känner att jag egentligen skulle behöva köpa en tredje frys. (Jag har försökt tömma min ena frys under några år nu utan att lyckas, för att kunna frosta av den. )

Kirskål brukar odlas i de flesta trädgårdar och är ett utmärkt alternativ/omväxling till spenat. En del gillar den rå (undertecknad) andra förväller den gärna innan användning. Gott och nyttigt. Och odlas som sagt arbetsfritt hos många.

Att hysta runt spenat/kirskål/mangold i panna med olivolja, lök, halloumi (eller andra rester som uppstått) , salt och peppar och så kan man kasta i nån slatt ris, potatis eller pasta man fått över - är en goto-rätt för mig när jag lagar till mig själv och inte orkar laga mat mer avancerat och tömmer dessutom kylen på det som är dags att äta upp.

Och en annan är att slänga ihop kirskålen med två vispade ägg, lite grädde, salt o peppar till en omelett.
Jo, men då är vi åter tillbaka till matlagning. Och matlagning klarar jag inte. Den enda matlagning jag klarar själv är att koka potatis eller ris eller något annat motsvarande. Klarar att koka ägg. Klarar att steka fiskpinnar.

Men detta sträcker sig till att klara av att laga ett mål mat om dagen. Att göra detta två gånger om dagen blir för svårt.
 
Senast ändrad:
Folk har nog missat att du inte längre äter mellanmål som du skrev i inlägg 228
”Äter folk bara 3 gånger om dagen? Jag äter 4 gånger om dagen och behöver också mellanmål.”
Jag vet sällan VAD jag ska äta till mellanmål. Därför blir det inga mellanmål fast jag behöver.
 
@Wille vad är det i frysen som behöver tömmas? Bär skrev du men är det något mer?
Ja, jag har lite fryst banan också som jag tänkt göra glass av. Det kan vara något mer, men minns inte så här på rak arm.

Bären behöver jag hjälp av boendestöd för att kunna göra sylt av dem.
 
Nej. Jag rapporterade inlägget.

Och jag känner mig fortfarande kränkt.
Hundratals människor engagerar sig i just dig, dina trådar är längre än alla andra trådar på forumet. Ändå är du kränkt?
Inte tacksam för att halva forumet bryr sig om dig?
Finns så många dagbokstrådar som får noll eller ett fåtal svar trots att det handlar om ungefär precis samma saker som dina.
 
Ja, jag har lite fryst banan också som jag tänkt göra glass av. Det kan vara något mer, men minns inte så här på rak arm.

Bären behöver jag hjälp av boendestöd för att kunna göra sylt av dem.
Är det viktigt göra sylt av just de bären? Eller är det viktigare få ner matkostnader/få mer färdiglagad mat att värma? Bara du vet svaret. Men banan och bär är ju relativt enkla att återanskaffa.

(Jag brukar rensa min frys typ vartannat år. Allt som legat orört sen förra rensningen åker ut. Tex vinbären jag skulle göra gele av. Har jag inte gjort gele på 2 år finns bättre nytta av frysutrymmet. Och skulle jag plötsligt få akut feeling får jag väl skaffa nya vinbär. Sen jag började göra så har det blivit mer direkt ätbar mat i frysen och mer utrymme
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 163
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 668
Senast: Keb71
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
725
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp