Ekonomitråden

Jag fattar inte vad som hänt med min ekonomi! Den har inte återhämtat sig från separationen och alla flyttar de senaste två åren. Det blir inte lättare av att jag varit sjukskriven och haft massor med stora utgifter på samma gång bland annat trasig bil, sjuk häst och csn samma månad..
Jag har ett semestersparande i Dreams som äter en hel del pengar varje månad. I övrigt är mitt sparande nästan obefintligt numera. 500 kr i fonder varje månad och sen försöker jag sätta undan 2000 kr extra men hittills har jag varit tvungen att ta av dem med.

Försökt gå över mina utgifter men hittar inget att direkt dra in på. Känns inte bra det här :crazy:
Får en liten löneförhöjning snart, 1,8 %, tänkte viga den extra pengen åt sparande.
 
Jag/vi ligger lite efter i semesterplaneringen. Både förra året och det innan var vi på riktiga "drömresor" som
  • vi inte vill ta oss råd till igen
  • vi så här i efterhand skäms över p.g.a. att de inkluderade flyg över långa distanser
Har tänkt efter och kommit fram till att vi egentligen främst är ute efter en paus från vardagen och det vore kul att göra det till en utmaning att göra det så billigt och miljövänligt som möjligt. Faktum är att vi inte ens skulle behöva röra oss ifrån Stockholm där vi bor för sakens skull. Har ni några tips på hyfsat billiga aktiviteter?
Åka ut i skärgården med waxholmsbåt?
Vill ni övernatta kan ni tälta, bo på vandrarhem eller hyra billigare stuga.
 
Åka ut i skärgården med waxholmsbåt?
Vill ni övernatta kan ni tälta, bo på vandrarhem eller hyra billigare stuga.
Tack! Det var en god idé. Tält har vi ju och det var ett tag sedan det luftades. :)

Jag fattar inte vad som hänt med min ekonomi! Den har inte återhämtat sig från separationen och alla flyttar de senaste två åren. Det blir inte lättare av att jag varit sjukskriven och haft massor med stora utgifter på samma gång bland annat trasig bil, sjuk häst och csn samma månad..
Jag har ett semestersparande i Dreams som äter en hel del pengar varje månad. I övrigt är mitt sparande nästan obefintligt numera. 500 kr i fonder varje månad och sen försöker jag sätta undan 2000 kr extra men hittills har jag varit tvungen att ta av dem med.

Försökt gå över mina utgifter men hittar inget att direkt dra in på. Känns inte bra det här :crazy:
Får en liten löneförhöjning snart, 1,8 %, tänkte viga den extra pengen åt sparande.
Vill du lägga in dina utgifter här och få lite tips?
 
Vill du lägga in dina utgifter här och få lite tips?

Jag har försökt hitta nåt att dra in på men det är svårt..
Fasta utgifter på ett ungefär
Hyra: 4000
Hästar: 1000
Katter: 300
Mat: 1500
Sparande: 500 i fonder (slog mig att jag inte vet hur mycket som sätts undan på Dreams, drar några kronor om dagen + 500 varje månad)
Spotify, telefon: 200

Sen är det allt löpande och oregelbundet, som
Ved, försäkringar, reparationer och underhåll, CSN.. Det är främst här jag har problem, jag har ingen bra överblick och kan inte förutsäga utgifterna. De tenderar dessutom att komma i klump.

Min inkomst är ca 17000 efter skatt. Sambon jobbar timmar och får inte speciellt mycket i lön + a-kassa.
 
Jag har försökt hitta nåt att dra in på men det är svårt..
Fasta utgifter på ett ungefär
Hyra: 4000
Hästar: 1000
Katter: 300
Mat: 1500
Sparande: 500 i fonder (slog mig att jag inte vet hur mycket som sätts undan på Dreams, drar några kronor om dagen + 500 varje månad)
Spotify, telefon: 200

Sen är det allt löpande och oregelbundet, som
Ved, försäkringar, reparationer och underhåll, CSN.. Det är främst här jag har problem, jag har ingen bra överblick och kan inte förutsäga utgifterna. De tenderar dessutom att komma i klump.

Min inkomst är ca 17000 efter skatt. Sambon jobbar timmar och får inte speciellt mycket i lön + a-kassa.

In och kika i internetbanken var pengarna egentligen går är mitt tips.
Som du spaltat upp det nu har du 17 000 in och gör av med 7 500 kr ;) så det borde finnas 9 500 kr till någonstans.
CSN och försäkringar är fasta summor per år, du kan ju välja betala dem per månad om det gör det enklare?

Men betalar du inte kontant kommer du kunna räkna ihop var pengarna tar vägen i internetbanken, och man (jag) blir förvånad. Jag har heller inte stora fasta kostnader och ändå försvinner 12 000 per månad till saker som jag ”glömmer” till hälften :o
 
Jag har försökt hitta nåt att dra in på men det är svårt..
Fasta utgifter på ett ungefär
Hyra: 4000
Hästar: 1000
Katter: 300
Mat: 1500
Sparande: 500 i fonder (slog mig att jag inte vet hur mycket som sätts undan på Dreams, drar några kronor om dagen + 500 varje månad)
Spotify, telefon: 200

Sen är det allt löpande och oregelbundet, som
Ved, försäkringar, reparationer och underhåll, CSN.. Det är främst här jag har problem, jag har ingen bra överblick och kan inte förutsäga utgifterna. De tenderar dessutom att komma i klump.

Min inkomst är ca 17000 efter skatt. Sambon jobbar timmar och får inte speciellt mycket i lön + a-kassa.
Jag förstår, de fasta ser ju inte alls orimliga ut i sig så förmodligen ligger nyckeln i det du kallar löpande och oregelbundet.

Jag har skrivit upp precis alla utgifter fr o m starten av det här året för att få en överblick och se hur mycket som försvinner till olika kategorier. Sen har jag sammanställt det per månad och så småningom även kollat på genomsnittet per månad, eftersom en del saker kan variera väldigt mycket. Det kanske skulle vara värt för dig/er att göra samma sak? Titta på kontoutdrag t.ex. från och med 1/1 och göra en lista per månad över vart pengarna har gått.

Tillägg: Snyggt svarat och mycket snabbare, @JohannaB :)
 
@sthu prova appen Tink.den spaltar upp bra med alla utgifter, och du kan själv kategorisera vad köp ska hamna under.
Visar exempel på hur det ser ut hos mig.
Screenshot_20180422-103001.png
 
@JohannaB @TygerTyger

Fast de löpande utgifterna är stora.. Det med det som ställt till det så. Det ligger på klumpar om 7000 ungefär så det blir rätt saftiga utgifter ändå. Jag handlar inte särskilt mycket så det är bland dessa problemet ligger. Jag har kollat i banken och det är främst hästarna, försäkringar och CSN som äter pengar. Jag borde kunna sätta undan mycket mer men ändå är det knappt månaderna går ihop.

@Trott tack för tipset, ska testa den!
 
@sthu
Har inte du stall också? 1000 för häst(ar) ser väldigt lite ut för mig.

Jag slår ut alla årskostnader per månad. Exempelvis kostar vårt hushålls olika försäkringar drygt 5000 om året - 600:- räknas bort från budget varje månad. Jag betalar mitt CSN per månad.

Löpande utgifter bör du väl ändå ha ett hum om hur mycket de kommer att bli på? Dela upp dem på samma sätt som resten av kostnaderna, så har du alltid rum i din budget.
 
@JohannaB @TygerTyger

Fast de löpande utgifterna är stora.. Det med det som ställt till det så. Det ligger på klumpar om 7000 ungefär så det blir rätt saftiga utgifter ändå. Jag handlar inte särskilt mycket så det är bland dessa problemet ligger. Jag har kollat i banken och det är främst hästarna, försäkringar och CSN som äter pengar. Jag borde kunna sätta undan mycket mer men ändå är det knappt månaderna går ihop.

@Trott tack för tipset, ska testa den!
Ja, att det var de löpande utgifterna som är stora/problemet var väl vad @JohannaB och jag skrev?

@Andromedae har en bra poäng. Jag försöker styra om så många räkningar som möjligt så att de betalas varje månad istället för kvartal- eller årsvis, men går det inte så kan det vara en bra idé att föra över beloppet per månad till ett annat konto i väntan på att räkningen faktiskt ska betalas.
 
@Andromedae Stallet ingår i hyran. Hästarna är rätt billiga i drift, käkar bara hö och betfor och skos var 10de vecka.
Jag betalar det mesta på års eller kvartalsbasis, tycker det funkar bättre än varje månad.

Bensin och bil glömde jag, kostar mig ca 1000 kr per månad.
 
Jag har också haft svårt att hålla koll på alla utgifter, så jag skriver upp allting nu :) Det har gjort att jag får mycket bättre översikt över min ekonomi.
 
Laddat ner Tink nu, fick en smärre chock när mat låg på 5500 :eek:

Men så illa var det inte, det var hyra och 1000kr sparpengar som låg där.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
33 446
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 851
Senast: Red_Chili
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
270
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp