Ekonomitråden

De pengarna kan du inte räkna som din buffert. Där gör många felet bär de tänker så.
Fler har dock börjat spara mer. Men fortfarande har folk överlag små buffertar.

Dock tror jag många ser det som ett slags pensionsspar. Tex en granne till mig, gick i pension och sålde en obelånad bostadsrätt. Hen hade köpt den på 60-talet billigt och sedan länge betalat av lånet. Sålde lägenheten för 13 miljoner. Flyttade och köpte ett hyfsat billigt boende i Portugal. Borde vara hyfsat ekonomiskt oberoende (dock med liten pension) resten av livet.

Är det helt fel att göra så menar du?
 
Dock tror jag många ser det som ett slags pensionsspar. Tex en granne till mig, gick i pension och sålde en obelånad bostadsrätt. Hen hade köpt den på 60-talet billigt och sedan länge betalat av lånet. Sålde lägenheten för 13 miljoner. Flyttade och köpte ett hyfsat billigt boende i Portugal. Borde vara hyfsat ekonomiskt oberoende (dock med liten pension) resten av livet.

Är det helt fel att göra så menar du?

Jag tänker att det inte är fel, men att man inte kan räkna med att det blir så eftersom vi inte vet hur bostadsmarknaden ser ut om 30 år :) Hen kanske hade fått 2,5 mille för lägenheten i ett annat läge (okej, kanske inte så troligt i Stockholm, men vi säger så för exemplets skull) och då hade hen fortfarande klarat sig helt ok men inte haft alls samma marginaler att spela på.
 
Jag tänker att det inte är fel, men att man inte kan räkna med att det blir så eftersom vi inte vet hur bostadsmarknaden ser ut om 30 år :) Hen kanske hade fått 2,5 mille för lägenheten i ett annat läge (okej, kanske inte så troligt i Stockholm, men vi säger så för exemplets skull) och då hade hen fortfarande klarat sig helt ok men inte haft alls samma marginaler att spela på.

Jag har ändå svårt att se att ngn som köpt BR/hus/fastighet i ett attraktivt område fram till 90-talet inte skulle göra en stor vinst på det. De som idag är medelålders/äldre och sitter på en lågt belånad eller obelånad BR el hus i bra område bör kunna se det som en pensionsförsäkring kan jag tycka
 
Jag har ändå svårt att se att ngn som köpt BR/hus/fastighet i ett attraktivt område fram till 90-talet inte skulle göra en stor vinst på det. De som idag är medelålders/äldre och sitter på en lågt belånad eller obelånad BR el hus i bra område bör kunna se det som en pensionsförsäkring kan jag tycka

Ptja, jag vet de som trodde att de gjorde en kanonaffär i Stockholms innerstad i slutet av 80-talet och fick sälja med förlust i början av 90-talet för att de inte hade råd att bo kvar. Allt kan hända, även om det är osannolikt att man går med förlust om man betalat av sitt boende och köpt det för länge sedan :)
 
Jag känner mig oändligt dum just nu. Men tänkte för första gången i mitt liv börja spara på något annat sätt än ett sparkonto, jajaja. Jag vet. Men, vad råder ni mig till? Jag vill pensionsspara på något sätt men till en pension som inte är så många årtionden framåt i tiden och jag inte lägga in särskilt mycket per månad ffa inte just nu. Inget behov av stora kapitalutlägg som det ser ut idag. Har just öppnat något hos Avanza. Men vilket/vilka sparsätt fungerar bäst för er? Jag är inte alls insatt i finansvärlden och är därför inte kompetent att handla själv, i alla fall inte nu men kanske i framtiden.

Erfarenheter? Förslag? Negativa och positiva.
 
Om man äger sitt boende borde inte det också ses som en buffert, dvs det man lagt in kontant i bostaden? Iofs är ju de pengarna ”låsta” men man har ju möjlighet att få loss dom vid en försäljning (förutsatt att bostadsmarknaden inte totalkrashar)?
Nja dvs ja och nej.

Det är helt klart förmögenhet. Men buffert är väl mer pengar som man kan ta om KRISEN inträffar?
Dvs om mitt hus (min förmögenhet) får en rejälare vattenskada t.ex. Eller om bilen avlider.

Jag har mest hört att man ska ha x antal månadslöner i buffert. Ann Wibble som var finansminister sa att alla borde ha en årslön i sparande. Det kan jag tycka är lite våldsamt. För mig skulel det vara mellan 300-350'. Inte en chans i helvete att jag kan få ihop det.

Drömmer jag om att ha 100' i buffert. Det spricker med jämna mellanrum. Som nu när jag lagt 15 papp på en gammal tvättstuga som ligger på grannars mark. :meh:
Veden kommer att kosta runt 12-15 papp om nån månad. Jag har -på föreläggande från sotaren - beställt offert på en takplattform intill skorstenen - går kanske på 5. Förra hösten borrade jag ny brunn för 75'. Nästa sommar ska jag panela om en uthusgavel. går säkert på runt 10' med material och arbete.
Jag sparar och sparar men rätt som det är så går pengarna åt. :mad: :mad:

Fast jag borde ha över en mille liggande i mitt hus.
 
Dock tror jag många ser det som ett slags pensionsspar. Tex en granne till mig, gick i pension och sålde en obelånad bostadsrätt. Hen hade köpt den på 60-talet billigt och sedan länge betalat av lånet. Sålde lägenheten för 13 miljoner. Flyttade och köpte ett hyfsat billigt boende i Portugal. Borde vara hyfsat ekonomiskt oberoende (dock med liten pension) resten av livet.

Är det helt fel att göra så menar du?
Det är inte fel att göra så men det blir ett feltänkt. En buffert är något du snabbt kan komma åt. En lägenhetetsförsäljning kan gå med rejäl vinst men också med förlust. Eller så köper den som säljer ännu dyrare och måste kanske då ta lån. Att se detta som en buffert blir fel eftersom det inte är det.
 
Det är inte fel att göra så men det blir ett feltänkt. En buffert är något du snabbt kan komma åt. En lägenhetetsförsäljning kan gå med rejäl vinst men också med förlust. Eller så köper den som säljer ännu dyrare och måste kanske då ta lån. Att se detta som en buffert blir fel eftersom det inte är det.

Fattar logiken! Tillgängligheten gör att det inte räknas som buffert. Även om jag har svårt att se en förlustaffär om man inte köpt senaste åren och måste sälja just idag.

Får lyssna på min bankkontakt och spara upp min buffert igen helt enkelt. Borde inte vara omöjligt för mig att spara 10k i månaden om jag bara skärper mig. Skärpning Törnis :devil:
 
Fattar logiken! Tillgängligheten gör att det inte räknas som buffert. Även om jag har svårt att se en förlustaffär om man inte köpt senaste åren och måste sälja just idag.

Får lyssna på min bankkontakt och spara upp min buffert igen helt enkelt. Borde inte vara omöjligt för mig att spara 10k i månaden om jag bara skärper mig. Skärpning Törnis :devil:
10 000 kr i månaden är ändå väldigt bra och betydligt mer än de flesta kan lägga på sparande :)
 
Ni som äger ert boende (hus eller gård). Ungefär hur mycket har ni kvar när alla fasta kostnader är betalda?

Vi sitter i husköpartankar och jag har gjort i ordning en otroligt fin budget! Budgeten är gjord årsvis /12 för att få månad för månad, allt är räknat i överkant och avrundat uppåt. När ALLT är betalt har vi 6707 kr kvar till eget sparande och nöjen (buffertspar till huset är medräknat i budgeten). Jag tycker det känns lite men vet inte om det är för att det känns så läskigt :nailbiting:
Vi har två inkomster och gemensam ekonomi.
 
Ni som äger ert boende (hus eller gård). Ungefär hur mycket har ni kvar när alla fasta kostnader är betalda?

Vi sitter i husköpartankar och jag har gjort i ordning en otroligt fin budget! Budgeten är gjord årsvis /12 för att få månad för månad, allt är räknat i överkant och avrundat uppåt. När ALLT är betalt har vi 6707 kr kvar till eget sparande och nöjen (buffertspar till huset är medräknat i budgeten). Jag tycker det känns lite men vet inte om det är för att det känns så läskigt :nailbiting:
Vi har två inkomster och gemensam ekonomi.

Vi har kanske 7000 kr efter att allt det fasta och återkommande (mat, försäkringar, dagis, fast sparande, djurmat osv) är betalt. Det som är över går till övrig shopping, nöjen, hästaktiviteter för min del, renovering, extra sparande till semester mm.

Då är vi två vuxna med varsin heltidslön och två barn (får alltså barnbidrag). Gemensam ekonomi.
 
Ni som äger ert boende (hus eller gård). Ungefär hur mycket har ni kvar när alla fasta kostnader är betalda?

Vi sitter i husköpartankar och jag har gjort i ordning en otroligt fin budget! Budgeten är gjord årsvis /12 för att få månad för månad, allt är räknat i överkant och avrundat uppåt. När ALLT är betalt har vi 6707 kr kvar till eget sparande och nöjen (buffertspar till huset är medräknat i budgeten). Jag tycker det känns lite men vet inte om det är för att det känns så läskigt :nailbiting:
Vi har två inkomster och gemensam ekonomi.

Vi jobbar heltid båda två. Har två bilar utan lån, ett hus, inga barn. Skulle tro att vi har drygt 25 000 kvar när alla utgifter är betalade. Dessa sparas till resor, nya bilköp och sparande. För min del hade jag velat ha mer över än 6-7 tusen. Räntor kan gå upp, man kan bli sjuk etc, men det är ju bara ni som kan känna vad som är rätt för er.
 
Vi jobbar heltid båda två. Har två bilar utan lån, ett hus, inga barn. Skulle tro att vi har drygt 25 000 kvar när alla utgifter är betalade. Dessa sparas till resor, nya bilköp och sparande. För min del hade jag velat ha mer över än 6-7 tusen. Räntor kan gå upp, man kan bli sjuk etc, men det är ju bara ni som kan känna vad som är rätt för er.

25000?! Vilken dröm dit har vi dock låångt kvar :p
jag förstår hur du tänker och det är väl lite så jag också tänker. I budgeten har jag räknat med en ränta på 4,5% (vi bör få en ränta strax över 2% och tänkte binda den i tre år). Huset ligger inte ute till försäljning ännu så budgeten är mest för att se över om vi har råd och i så fall om vi vill försöka köpa huset innan det kommer ut. P.g.a. det har vi inte tagit del av några driftkostnader ännu och har endast sparsam info om uppvärmningssystem etc. Därför har jag räknat högt, 2500 kr mån/el och 1000 kr mån/Vatten och avlopp tex. Realistiskt är kanske att vi hamnar på hälften men jag tar hellre i innan ett beslut.
Ett sparande till husbufferten på 3000 kr är också medräknat i budgeten.

En annan fråga till er villa/gårdsägare! Vad betalar ni ungefär i hemförsäkring?
 
Vet ni hur svårt det är att skilja på orden budget och buffert när man skriver? Jag hoppas ni förstår vad som menas om jag blandat ihop dem på något ställe :cautious:
 
25000?! Vilken dröm dit har vi dock låångt kvar :p
jag förstår hur du tänker och det är väl lite så jag också tänker. I budgeten har jag räknat med en ränta på 4,5% (vi bör få en ränta strax över 2% och tänkte binda den i tre år). Huset ligger inte ute till försäljning ännu så budgeten är mest för att se över om vi har råd och i så fall om vi vill försöka köpa huset innan det kommer ut. P.g.a. det har vi inte tagit del av några driftkostnader ännu och har endast sparsam info om uppvärmningssystem etc. Därför har jag räknat högt, 2500 kr mån/el och 1000 kr mån/Vatten och avlopp tex. Realistiskt är kanske att vi hamnar på hälften men jag tar hellre i innan ett beslut.
Ett sparande till husbufferten på 3000 kr är också medräknat i budgeten.

En annan fråga till er villa/gårdsägare! Vad betalar ni ungefär i hemförsäkring?
Jag och sambon kollar lite på hus och jag skulle ha ca 12 tkr kvar efter alla "måste" räkningar.
 
25000?! Vilken dröm dit har vi dock låångt kvar :p
jag förstår hur du tänker och det är väl lite så jag också tänker. I budgeten har jag räknat med en ränta på 4,5% (vi bör få en ränta strax över 2% och tänkte binda den i tre år). Huset ligger inte ute till försäljning ännu så budgeten är mest för att se över om vi har råd och i så fall om vi vill försöka köpa huset innan det kommer ut. P.g.a. det har vi inte tagit del av några driftkostnader ännu och har endast sparsam info om uppvärmningssystem etc. Därför har jag räknat högt, 2500 kr mån/el och 1000 kr mån/Vatten och avlopp tex. Realistiskt är kanske att vi hamnar på hälften men jag tar hellre i innan ett beslut.
Ett sparande till husbufferten på 3000 kr är också medräknat i budgeten.

En annan fråga till er villa/gårdsägare! Vad betalar ni ungefär i hemförsäkring?

Vi har en stor (250 kvadrat) villa i vanlig Svenssonförort i medelstor stad. Har nån form av tilläggsförsäkring och betalar runt 6000:- per år.

Nej, man måste absolut inte ha så stor marginal som vi har, men för oss är det viktigt att inte alla pengar går till boende utan att vi har råd att resa och även gå ner i arbetstid om vi skulle vilja det. Det handlar ju i mångt och mycket om prioritering tänker jag.
 
Har börjat planera och lägga budgeten för juni :) Maj var en dyr månad men det blir ett litet överskott ändå.

Maken kommer få bonus den här månaden men vet inte vad mycket det är än. Hoppas på några tusenlappar så vi bara kan köpa in allt material till utbygget och göra färdigt det utan att röra de vanliga lönepengarna utan kan spara ännu mera till semestern och fibern istället :)

Vi reser till Gran Canaria hela familjen i januari så jag spanar på flygresor till bra priser men är osäker på när det är dags att boka. Länge kvar än så hoppas på att priserna går ner lite innan vi bokar. Billigt boende har vi där nere så det är redan fixat :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 966
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 976
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 691
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp