Ekonomitråden

Juni ser väldigt lovande ut för min del. Får väldigt bra lön pga retroaktiv lönehöjning :D Det bör kunna bli en 5000 kr in i sparande. Jag har insett att om vi ska köpa hus måste jag öka på mitt kortsiktiga sparande, men det är ju så trååååkigt! Jag gillar att spara med högre risk så att man ser att det faktiskt händer något :cautious:
 
Ni som äger ert boende (hus eller gård). Ungefär hur mycket har ni kvar när alla fasta kostnader är betalda?

Vi sitter i husköpartankar och jag har gjort i ordning en otroligt fin budget! Budgeten är gjord årsvis /12 för att få månad för månad, allt är räknat i överkant och avrundat uppåt. När ALLT är betalt har vi 6707 kr kvar till eget sparande och nöjen (buffertspar till huset är medräknat i budgeten). Jag tycker det känns lite men vet inte om det är för att det känns så läskigt :nailbiting:
Vi har två inkomster och gemensam ekonomi.
Hur har det gått med funderingarna?

Jag hade inte velat ha så små marginaler. Nu är jag personligen lite extrem i hur liten andel fasta och halvfasta utgifter jag är bekväm med att ha och hur mycket jag långtidssparar just nu, men ändå. Har ni stresstestat genom att räkna på vad som händer om någon av er skulle bli arbetslös eller långtidssjukskriven t.ex.?
 
Igår tog sista månaden utan heltidslön och med studiestöd slut! :bump: På ett tag i alla fall, man vet ju aldrig vad som händer med lönen längre fram. "Tyvärr" får jag både timlön för maj och månadslön för juni nästa gång så i juli tänkte jag börja med en ny omgång stapeldiagram så att de kan bli lite prydliga.

Jan-maj sparade jag i snitt 9500 i månaden och det är jag riktigt nöjd med. Det hade kunnat bli ännu bättre om jag inte hade låtit nöjesutgifterna i maj äta upp en större andel än vanligt men det var ändå skolavslutning och en massa olika "sista kvällen"-kvällar i olika grupperingar. Helt försvarbart ändå tycker jag, och runt en fjärdedel av vad jag brukade kunna rutinmässigt festa upp per månad för några år sedan. :p Personlig utveckling.
 
Igår tog sista månaden utan heltidslön och med studiestöd slut! :bump: På ett tag i alla fall, man vet ju aldrig vad som händer med lönen längre fram. "Tyvärr" får jag både timlön för maj och månadslön för juni nästa gång så i juli tänkte jag börja med en ny omgång stapeldiagram så att de kan bli lite prydliga.

Jan-maj sparade jag i snitt 9500 i månaden och det är jag riktigt nöjd med. Det hade kunnat bli ännu bättre om jag inte hade låtit nöjesutgifterna i maj äta upp en större andel än vanligt men det var ändå skolavslutning och en massa olika "sista kvällen"-kvällar i olika grupperingar. Helt försvarbart ändå tycker jag, och runt en fjärdedel av vad jag brukade kunna rutinmässigt festa upp per månad för några år sedan. :p Personlig utveckling.
Det där är ju minnen för livet, inte precis random barkväll precis :up:
 
Jag har precis blivit lite gladare sedan jag sett mina pengar pa ett nytt satt - jag haller koll pa min "nettoformogenhet", d.v.s alla mina tillgangar, minus alla mina skulder, och den kurvan ser mycket battre ut an innehallet i nagra specifika konton. Jag har t.ex. ett ganska rejalt pensionssparande som dras direkt fran lonen, sa jag ser aldrig dessa pengarna, som nyligen ocksa haft ett rejalt uppsving pa borsen, kombinerat med ett stadigvarande nedbetalande av studieskulder.

Jag kanner ibland att jag borde oka mitt "sparande" i rena kronor, men om jag tittar pa helheten sa gar faktiskt en rejal del av min totala inkomst direkt till att oka min nettoformogenhet.
Hurra till mig!
 
Hur har det gått med funderingarna?

Jag hade inte velat ha så små marginaler. Nu är jag personligen lite extrem i hur liten andel fasta och halvfasta utgifter jag är bekväm med att ha och hur mycket jag långtidssparar just nu, men ändå. Har ni stresstestat genom att räkna på vad som händer om någon av er skulle bli arbetslös eller långtidssjukskriven t.ex.?

Jodå bankens budget såg betydligt mycket trevligare ut haha. Hon sa att "jo visst är det bra att räkna i överkant men..." :p

Just nu står vi dock ganska still sambon jobbar på med körkortet som är väldigt nödvändigt inför flytt. Drömhuset ligger dock fortfarande som kommande försäljning så kanske :love:
 
Har haft bankmöte idag. Har nu lite panik över inflationen. Och känner mig som en pensionär vad gäller sparande. Jag för över ca 10 000 i månaden till ett "sparkonto", typ ett vanligt konto ala buffertkonto. Enligt min nuv bankkontakt är det ett kasst sätt att spara på då inflationen gör att jag förlorar pengar. Och när man tänker efter så är det ju med dagens ränteläge ungefär som att spara cash i madrassen.
Men hur sparar man bäst? Banken vill ju gärna placera åt en, men vad tycker ni?
 
Jag hakar på skribenten ovan lite, hur bör man egentligen spara pengar? Jag har 5000 kr över per månad till sparande men också drygt 300’ som ligger på ett vanligt sparkonto med typ 1 promille i ränta.. det är nog dags att ta tag i detta nu :up:
 
Har haft bankmöte idag. Har nu lite panik över inflationen. Och känner mig som en pensionär vad gäller sparande. Jag för över ca 10 000 i månaden till ett "sparkonto", typ ett vanligt konto ala buffertkonto. Enligt min nuv bankkontakt är det ett kasst sätt att spara på då inflationen gör att jag förlorar pengar. Och när man tänker efter så är det ju med dagens ränteläge ungefär som att spara cash i madrassen.
Men hur sparar man bäst? Banken vill ju gärna placera åt en, men vad tycker ni?

Enklast är väl fonder, jag sparar i lite olika fonder. Både sådana med lite högre risk, och sådana med lite lägre risk. Det jag ofta tittar på är fondens avgifter, det är ju det enda man är säker på kommer påverka, försök välja så låga avgifter som möjligt. Indexfonder av olika slag brukar vara bra, då följer man börsen på ett ungefär.
Behöver du pengarna inom en bestämd tidsrymd är det bättre att ha mer pengar i fonder med låg risk.
Har man tid, ork och lust att sätta sig in i att köpa rena aktier, kan även det vara ett alternativ.
Om man räknar med högre avkastning än ca 2% per år (har jag för mig), så är det bra att skaffa ett investeringssparkonto för sparandet, då man slipper reavinstskatt vid försäljning, istället skattar man en liten del per år.
 
Jag har funderat lite i att investera tex i en lägenhet utomlands, främst intresserad av Havanna nu när det blivit lite lösare regler kring Kuba. Verkar som att Kuba kommer peaka ungefär som Israel gjort sista decenniet. Men säker kan man ju aldrig vara. Är denna idé idiotisk?
 
Jag har funderat lite i att investera tex i en lägenhet utomlands, främst intresserad av Havanna nu när det blivit lite lösare regler kring Kuba. Verkar som att Kuba kommer peaka ungefär som Israel gjort sista decenniet. Men säker kan man ju aldrig vara. Är denna idé idiotisk?
Nu vet jag inte just hur Kuba ser ut, men annars tycker jag att det är vettigt att lägga pengarna i en fastighet särskilt om man även tänker nyttja den som tex semesterboende. Med undantag för områden som känns osäkra rent juridiskt.

Jag sparar i fonder, lite i aktier och sen på tok för mycket på dåliga sparkonton. Jag gillar fonder bäst, inte allt för hög risk, kräver inte samma kunskaper som aktier, men normalt sett högre avkastning än tidigare nämnda sparkonto. Dock vill jag flagga för det som banken vill sälja på en (för sälja är det de gör) får man vara vaksam på, det finns en del guldkorn, men för det mesta är det ganska dyra lösningar de ger förslag på.
 
Har haft bankmöte idag. Har nu lite panik över inflationen. Och känner mig som en pensionär vad gäller sparande. Jag för över ca 10 000 i månaden till ett "sparkonto", typ ett vanligt konto ala buffertkonto. Enligt min nuv bankkontakt är det ett kasst sätt att spara på då inflationen gör att jag förlorar pengar. Och när man tänker efter så är det ju med dagens ränteläge ungefär som att spara cash i madrassen.
Men hur sparar man bäst? Banken vill ju gärna placera åt en, men vad tycker ni?
avanza.se är ett bra ställe att köpa fonder och aktier på, de har jättebra och lättförståeliga guider till hur det funkar. :)
 
@tornblomma Det finns en blogg som heter "ett rikare liv" som är väldigt saklig och går igenom grundliga saker på ett väldigt begripligt sätt.
Jag har Avanza och har bara gott att säga om dem. Dels har de sparkonton med lite mer ränta än bankerna och så är det enkelt att handla fonder och aktier.
 
Jag har lagt ut ca 50% av mina intjänade pengar från sommarjobb på avanza i aktier, men funderar på att sälja dem och ha dem liggandes på banken istället och sedan använda dem i samband med min flytt hemifrån. Har gått overall lite i back tror jag, men aktier är ju en långtidsinvestering så det kanske inte är helt så konstigt. + jag kan inte månadsspara i aktier då jag inte har någon direkt stabil inkomst. (än)

Det som svider är att jag kommer behöva betala courtage(?). (Har KF och ISK)

PS. Det är inte bestämt när jag ska flytta utan det kommer bli när det känns rätt och jag har råd, tänker om minst ca 1år. (Om jag har möjlighet att ta lån då).
 
Jag har bytt bort mitt förra kreditkort med två(!) nya. Dels re:member som jag tänker använda för köp på nätet då de har många bra rabatter och dels ett Coop betala efter, som ska användas till jag köper i butik.
Båda korten är kostnadsfria. Re:members fördel är som sagt rabatt vid nätshopping och med coop samlas poäng som kan bytas in.
 
Jag har bytt bort mitt förra kreditkort med två(!) nya. Dels re:member som jag tänker använda för köp på nätet då de har många bra rabatter och dels ett Coop betala efter, som ska användas till jag köper i butik.
Båda korten är kostnadsfria. Re:members fördel är som sagt rabatt vid nätshopping och med coop samlas poäng som kan bytas in.
Tror man kan köpa mat för poängen :up:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 826
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 924
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 670
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp