Ekonomitråden

Hur skulle ni göra, jag måste börja betala för mina aktieköp på Avanza, ska jag fortsätta köpa varje månad eller bara var tredje? Spara 500 kronor i aktier.
Om möjligt så skulle jag lösa det genom att köpa via Nordnet istället. Sist jag kollade var deras gräns 80 000.
 
Är det något som funderat på att köpa aktier i monthlycup? De ska ju crowdfunda nu så funderar på att köpa för typ 5-10000kr.
 
Skakar liv i tråden nu när vi närmar oss årsskiftet! Är ni nöjda med året ur privatekonomiskt perspektiv? Någon som sitter på bra tips för att inte julen ska bli ett svart hål i kassan? Jag tycker jag bantat klapparna, handlat beg vid tillfälle och haft en miljödiskussion med familjen som lett till inga gåvor vuxna emellan. Ändå ser jag att det kommer gå några tusen extra på julrelaterade utgifter..

Själv är jag nöjd, har åstadkommit mindre än jag velat men mer än jag förväntat mig. Nästa år har jag satt ett ganska högt sparmål och tänker att jag ska nå det med hjälp av en liten sidoinkomst och ett par abonnemang kortare. Har också lyckats med det omöjliga, gått plus på en hästaffär 😁 inte mycket, men fick igen allt löpande samt lite till!

Just det, ni som har kreditkort, vilka har ni och vilka är fördelarna? Jag måste förnya mitt snart men kollar på alternativ. Har preem idag.
 
Jag har 84 kr kvar på kontot. Massor med stora utgifter har gjort att min buffert är helt uttömd.. Fick nalla från mitt Dreams konto den här månaden..
 
Jag kan också tänka mig att byta kreditkort. Det jag har idag är inte speciellt fördelaktigt.

Främst ute efter drivmedelsrabatt, men jag vet att många handlar mat också. Är det bra?
 
Jag kan också tänka mig att byta kreditkort. Det jag har idag är inte speciellt fördelaktigt.

Främst ute efter drivmedelsrabatt, men jag vet att många handlar mat också. Är det bra?

Jag handlar allt på mitt, men främst matvaror och drivmedel. Genererar en bonus på ca 500:-/år, det är en gratis halvtank 🙂 norweigan tror jag har högre återbäring, 1%, men vill inte ha för många kreditkort. Har fått för mig att det påverkar min kreditvärdighet. Dessutom avskyr jag norweigan, så kasst flygbolag.
 
Jag handlar allt på mitt, men främst matvaror och drivmedel. Genererar en bonus på ca 500:-/år, det är en gratis halvtank 🙂 norweigan tror jag har högre återbäring, 1%, men vill inte ha för många kreditkort. Har fått för mig att det påverkar min kreditvärdighet. Dessutom avskyr jag norweigan, så kasst flygbolag.
Jag har fått 362 i rabatt i år, detta enbart på bensin. Så jag tror att ditt kort skulle bli "sämre" för mig. :)
 
Klen tröst kanske men skönt att ha haft täckning för de extra utgifterna iallafall :turd:

Ja, man får se det så. Men det har varit lite för mycket trasiga bilar och elände de sista månaderna.. Så nu är jag nere på absolut noll. Som tur väl är kommer jag ha dubbel inkomst januari och februari så jag kommer kunna bygga buffert rätt snabbt.
 
Är ni nöjda med året ur privatekonomiskt perspektiv? Någon som sitter på bra tips för att inte julen ska bli ett svart hål i kassan?
Är väldigt nöjd med hur det ekonomiska året har varit. Nu i slutet på året så valde jag och min man att slå ihop vår ekonomi och det har fungerat bra. Märker att jag blivit väldigt sparsam sedan dess och han säger att han också blivit det. Som det är nu så lever vi på en lön och sparar den andra :)

Angående jul så firar jag inte det :)
 
Jag har köpt lägenhet som jag flyttar till om två månader. Kommer innebära lite högre kostnad för boendet, men passade på att tajma in med nytt jobb för en månad sen, så högre lön och högre månadskostnad. Allt annat lika så blir det lite mer kvar i plånboken ändå i månaden. I övrigt har jag skärpt mig och inte köper saker för lättvindigt. Följer inte helt mitt köpstopp, men har iaf slutat spontanshoppa.
Vad gäller kreditkort bytte jag till Coops gratiskort och är nöjd.
 
Hej alla smarta! Fredagen till trots håller jag på att skatteberäkna lite (eh skål!).
Förra året hade jag en ganska saftig restskatt. Jag har två arbetsgivare och inför 2018 bad jag om jämkning hos den ena. De drar även extra skatt som ska täcka för den statliga inkomstskatten som jag också åker på. Nu till frågan. Har försökt räkna lite och undrar: Eftersom jag jämkar hos den ena arbetsgivaren, blir det så att de inte drar av för grundavdraget? Troligen har bägge arbetsgivarna under 2017 dragit av för grundavdraget vilket orsakade den större delen av restskatten. Hur funkar detta iom jämkningen?
 
Hej alla smarta! Fredagen till trots håller jag på att skatteberäkna lite (eh skål!).
Förra året hade jag en ganska saftig restskatt. Jag har två arbetsgivare och inför 2018 bad jag om jämkning hos den ena. De drar även extra skatt som ska täcka för den statliga inkomstskatten som jag också åker på. Nu till frågan. Har försökt räkna lite och undrar: Eftersom jag jämkar hos den ena arbetsgivaren, blir det så att de inte drar av för grundavdraget? Troligen har bägge arbetsgivarna under 2017 dragit av för grundavdraget vilket orsakade den större delen av restskatten. Hur funkar detta iom jämkningen?
Har du bett Skatteverket om hjälp vid jämkningen, eller har du bara bett AG2 att dra extra skatt? I det förra fallet tror jag du borde hamna ungefär rätt.
Har du testat skatteberäkningen på Skatteverkets webbplats?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 827
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: enough
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 790
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp