Ekonomitråden

Läste tillbaka lite i tråden. Kul att du pluggar mode @Tokyo är det Modevetenskap på SU? Det har jag pluggat tidigare! :)
Ett tips är att skaffa typ Coop-kort och lägga in en fast summa i månaden och försöka handla på det så långt det är möjligt. Då får ni lite mer kontroll över matkostnaderna, då de samlas på samma kort :) Gjorde det denna månad och märkte stor skillnad i hur mkt jag lägger på mat.
 
Alltså.. 10 år efter finanskrisen, vaknade upp till diverse domedagsprofetior. Vad tror ni om detta? För mig är det mest bostadsmarknaden jag oroar mig för. Ringde naturligtvis min bror som är i finansbranschen och han suckade mest och bara "chilla lite nu och investera inte i komplexa finansiella produkter som du inte förstår! "

:rofl:
 
Jag tror på domedagsprofetiorna, även om det så klart är svårt att sia om det blir om 6 månader eller om 2 år :) Jag har sakteligen börjat möblera om lite i min portfölj och bytt t ex rena aktiefonder mot blandfonder.
 
Alltså.. 10 år efter finanskrisen, vaknade upp till diverse domedagsprofetior. Vad tror ni om detta? För mig är det mest bostadsmarknaden jag oroar mig för. Ringde naturligtvis min bror som är i finansbranschen och han suckade mest och bara "chilla lite nu och investera inte i komplexa finansiella produkter som du inte förstår! "

:rofl:
Jag tänker att även om det dyker så går det upp igen. Och så får man väl hoppas att de företag man har aktier i inte har kursat vid det laget.... :p Egentligen skulle jag vilja vara mer likvid just nu, för att kunna shoppa på en ev. rea, men jag har ett ohyggligt inre motstånd mot att sälja sådant som gått bra!
 
Kan ngn förklara lite mer kring dessa siffror? Förstår att företaget går dåligt och att det är dåligt att tex ligga lågt på likviditet ;) men vore tacksam för en mer fyllig förklaring om ngn kan och har tid.

0F92EBC4-A403-411B-8FB1-654485DFF50B.jpeg
 
Kan ngn förklara lite mer kring dessa siffror? Förstår att företaget går dåligt och att det är dåligt att tex ligga lågt på likviditet ;) men vore tacksam för en mer fyllig förklaring om ngn kan och har tid.

Visa bifogad fil 19462
Jag är visserligen ekonom men har bara gått de obligatoriska kurserna i just redovisning så det är inte min starka sida. Dessutom hade jag behövt se mer av resultat- och balansräkningarna samt veta t ex vilken bransch företaget är i.

Men efter dessa friskrivningar: Generellt brukar man ju vilja ha ett positivt resultat, d.v.s. vinst. Under perioder kan det vara befogat att ta förluster utan att det är något fel. Exempelvis kan man vilja göra större investeringar som gör att man på kort sikt lägger ut mer än man får in. En typisk anledning är att man vill ha hög tillväxt och då kan man offra vinstmarginalen till förmån för ökad omsättning. Det här företaget har dock gått med förlust och samtidigt minskat sin omsättning. Snabbdiagnos: Obra. De ser inte heller ut att ha anpassat personalstyrkan efter den lägre omsättningen.
 
Tack för ditt svar @TygerTyger :)

Ngn som kör veckopeng till sig själv? ;)
Tänkte testa det denna månaden för att utöka sparandet. Har betalat alla räkningar, fört över en större summa till buffertspar och ISK. Även fyllt på månadens matpengar på Coop-kortet (insert valfri pensionär-smiley ;) ).
Tänkte nu ge mig själv veckopeng som jag pytsar ut varje måndag.
 
Tack för ditt svar @TygerTyger :)

Ngn som kör veckopeng till sig själv? ;)
Tänkte testa det denna månaden för att utöka sparandet. Har betalat alla räkningar, fört över en större summa till buffertspar och ISK. Även fyllt på månadens matpengar på Coop-kortet (insert valfri pensionär-smiley ;) ).
Tänkte nu ge mig själv veckopeng som jag pytsar ut varje måndag.
Inte just nu, behövs inte. Unnar mig något på fik eller resturang när jag är med vänner. Blir kanske 1-2 ggr i månaden max. Köper nästan aldrig hämtmat annars. Å resterande inköp som inte är mat å städrelaterade är inplanerade.
Har köpt läsk å annat skit på matkontot med börjat skära ner på det vilket märks på matkontot.
 
Inte just nu, behövs inte. Unnar mig något på fik eller resturang när jag är med vänner. Blir kanske 1-2 ggr i månaden max. Köper nästan aldrig hämtmat annars. Å resterande inköp som inte är mat å städrelaterade är inplanerade.
Har köpt läsk å annat skit på matkontot med börjat skära ner på det vilket märks på matkontot.

Behöver det egentligen inte heller, rent krasst. Men vill testa att spara mer.
 
Vad tycker ni är rimlig ”veckopeng” efter att allt är betalt, även tex mat? Dvs pengar till ren ”övrig konsumtion”?
 
@tornblomma Jag är helt för veckopeng! Gör budget inför varje månad, då brukar jag dela upp de pengarna som är kvar för att spara lite extra (oftast för att kunna spara ihop något till slutet av månaden).
600- 800 kr räcker för mig. Då räcker det till mat, hundmat (liten i maten), småsaker och fika. Tankar bilen gör jag utöver det och har pengar öronmärkt för för just det.
 
Vad tycker ni är rimlig ”veckopeng” efter att allt är betalt, även tex mat? Dvs pengar till ren ”övrig konsumtion”?

Ta det du har över, bestäm hur mycket du vill spara och dela upp resten i nöje?

Har du 10 över så spara 5 och ha 1250kr i veckpeng tex.

Men har du ”bara” 5 tusen över så spara tex 2000kr och ha 750kr i veckopeng :)
 
Tack för ditt svar @TygerTyger :)

Ngn som kör veckopeng till sig själv? ;)
Tänkte testa det denna månaden för att utöka sparandet. Har betalat alla räkningar, fört över en större summa till buffertspar och ISK. Även fyllt på månadens matpengar på Coop-kortet (insert valfri pensionär-smiley ;) ).
Tänkte nu ge mig själv veckopeng som jag pytsar ut varje måndag.

Jag har precis varit i liknande funderingar - har varit lite odisciplinerad, for att jag typ kunnat, men vill spara mer.
Vad jag har gjort nu, ar att jag satt upp en budget med absolut fasta kostnader (hyra o rakningar), "varierande men nodvandiga" - pendlingskostnad + mat kostnader, och sen en "varierande" som ar typ allt annat - noje, jobbmat som inte ar matlador, klader, hastar, uber, heminredning, tandlakare etc.

Sen har jag satt upp ett sparmal i form av % av inkomst jag vill spara, och sa har jag raknat ut baserat pa inkomst minus fasta och halvfasta avgifter, vad jag sen har over att lagga pa ovriga kostnader den manaden, om jag vill na min sparkvot. Denna manaden har jag missat min sparkvot da jag betalat for en laserbehandling, och jag valjer att se det som "smallar man far ta" istallet for att lagga till en sparfond med kort horison for att pa sa satt sprida ut engangskostnader.
Vi far se hur det gar!
 
Ta det du har över, bestäm hur mycket du vill spara och dela upp resten i nöje?

Har du 10 över så spara 5 och ha 1250kr i veckpeng tex.

Men har du ”bara” 5 tusen över så spara tex 2000kr och ha 750kr i veckopeng :)

Tänkte ha 3000 i veckopeng :D Är ändå ekonomiskt stressad över detta :cautious:
 
Tänkte ha 3000 i veckopeng :D Är ändå ekonomiskt stressad över detta :cautious:
Det beror nog på hur mycket du brukar göra av med? Brukar du göra av med 3,5 k i veckan och sparar nu en fem hundring i veckan är det 2 k extra i månaden. Men att snåla för att spara 500 kr är kanske inte så intressant?

Jag har ju hästar, så min nöjespost är inte så nådig den iheller. 🙄
 
Hur skulle ni göra, jag måste börja betala för mina aktieköp på Avanza, ska jag fortsätta köpa varje månad eller bara var tredje? Spara 500 kronor i aktier.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 827
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: enough
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 771
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp