Ekorrar - Ekorrmatare

Halcyon

Trådstartare
Har fått två stycken nya matgäster vid fågelbordet. Två ekorrar!

Så har fundering på sätta upp ekorrmatare till dessa.

Men vad gillar de att äta? Någon som har sån matare och vad har ni i den?

20210407_174749.jpg
 
Jag köpte en. Men småfåglarna var mest frustrerade, så jag tömde den. Ekorrar kan äta ur fågelmatare och älskar nötter men äter även solrosfrön. Vi har en som kommer förbi varje morgon!
 
@Unafraid Tänkte mest så fåglarna kan ha sitt och ekorrarna sitt, utopi kanske 😅 .*
Ja, äter upp solrosfröna här och ur fågelmataren med :D
 
@Unafraid Tänkte mest så fåglarna kan ha sitt och ekorrarna sitt, utopi kanske 😅 .*
Ja, äter upp solrosfröna här och ur fågelmataren med :D
Tänkte samma! Men det satt mest småfåglar framför ekorrarnas matare och tittade på nötterna som de inte kom åt. Jag tömde den efter en vecka eller två, då hade inte ekorrarna hittat den, de sprang till fågelmataren istället :laugh:
 
Vi har ekorrmatare från granngården fastsatt på altanen. Faktum är att den satt där när vi flyttade in, och fattade inte vad det var för en konstig och opraktisk fågelmatare. Det var när jag tittade i en katalog och såg en ekorrmatare som jag insåg vad vi hade :) Ekorrarna gillar solrosfrön, både oskalade och skalade. Skalade skräpar ner mindre. Sen gillar de nötter förstås. Hasselnötter och valnötter ger vi mest. Vi köper gärna de med skal på till ekorrarna, eftersom de tycker om att gräva ner överskottet i olika gömmor. De oskalade är fåglar inte så intresserade av, så på det viset kan ekorrarna hämta sina gömda om vi inte lagt ut mat. På vintern uppskattar ekorrar även äpplebitar, så vi sätter ut till både fåglar och korrar.
Ekorrarna har gett mig oändligt mycket glädje, och är så roliga att titta på! Nu flyttar vi snart och jag kommer att sakna dem mycket.
 
Vi har ekorrmatare från granngården fastsatt på altanen. Faktum är att den satt där när vi flyttade in, och fattade inte vad det var för en konstig och opraktisk fågelmatare. Det var när jag tittade i en katalog och såg en ekorrmatare som jag insåg vad vi hade :) Ekorrarna gillar solrosfrön, både oskalade och skalade. Skalade skräpar ner mindre. Sen gillar de nötter förstås. Hasselnötter och valnötter ger vi mest. Vi köper gärna de med skal på till ekorrarna, eftersom de tycker om att gräva ner överskottet i olika gömmor. De oskalade är fåglar inte så intresserade av, så på det viset kan ekorrarna hämta sina gömda om vi inte lagt ut mat. På vintern uppskattar ekorrar även äpplebitar, så vi sätter ut till både fåglar och korrar.
Ekorrarna har gett mig oändligt mycket glädje, och är så roliga att titta på! Nu flyttar vi snart och jag kommer att sakna dem mycket.

Slutade med jag gav upp om ekorrmataren, men de tar solrosfrön från fågelmataren. Samt får Valnötter då en av affärerna här har valnötter med skal, mycket uppksattat!

Trist, kanske redan i höst kanske blir flytt för mig med iallafall någon gång då vi bara hyr stället och sambom vill köpa eget snart, så lider med dig.
 
Ibland är ekorrar inte så söta... Min moster och morbror hade sommarstuga, och där var en ekorre som besökte dem. Det var så rart med lille Kurre - ända tills de såg att lille Kurre tog sig in i fågelholkarna och smaskade i sig både ägg och ungar.
 
Ekorrar är iofs allätare och opportunister, men det är mycket sällsynt att de äter ägg och/eller fågelungar. Förmodligen är det om de svälter. Det finns en undersökning gjord som jag inte hittar just nu, men hittade en allmän artikel om ekorrar där det nämns. "Många gånger hör man talas om att ekorrar tar fågelungar. Det gör de visserligen, men i betydligt mindre utsträckning än vad man tidigare trott. En svensk studie visar nämligen att i 1 600 undersökta ekorrmagar fanns det rester av fåglar, fågelungar och fågelägg endast i fyra stycken." https://naturochtradgard.se/2018/09/01/ekorren-skadedjuret-som-blivit-alskad-gast-i-tradgarden/

Jag har intensivt följt både fågelliv och ekorrar i vår trädgård och har bl a flera fågelholkar uppsatta som ekorrarna lätt kan nå, utöver de bon som fåglarna själva bygger. Jag har aldrig sett ekorrarna ens visa intresse för fågelungarna. Å andra sidan så har jag under mina år här matat både fåglar och ekorrar för att njuta av sällskapet. Frön, nötter och frukt är det som eftertraktas. Jag har också lagt ut lite snäckor och sepiaskal i trädgården så det finns tillgång till kalk för de som kan tänkas behöva.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu blev jag plötsligt med kattungar, och måste ut och köpa mat till dem. Min gamla katt hade allergiproblem och kunde bara äta...
Svar
2
· Visningar
407
Senast: JohannaB
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 122
Senast: Cattis_E
·
Hemmet För några månader sedan började en ekorre springa på mitt balkongräcke. Jag tyckte det var lite gulligt. Sen kom det en till och gjorde...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 889
Senast: Görel
·
Hundträning Hej. Min precis fyllda 1-åriga golden retriever har de senaste veckorna fått en sån enorm jaktlust, innan har hon kunnat gå förbi...
Svar
14
· Visningar
976
Senast: Runan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp