Ekorrsvans

Maitai

Trådstartare
Hej!

Står i begrepp att köpa en oriental med ekorrsvans (katten bär svansen i en knorr över ryggen). Det klassas tydligen som ett skönhetsfel och jag tycker det är svårt att hitta bra info.
Nu vill jag höra, finns det några här med katter som har den "defekten" som kommit upp lite i ålder? Har det medfört några komplikationer? Vad jag förstår kan det bero på förkortad sena, vilket jag tänker ev skulle kunna leda till kotkompression.

Kan tillägga att jag betalar fullpris, så vill bara försäkra mig om att det inte medför risker.
 
Hej!

Står i begrepp att köpa en oriental med ekorrsvans (katten bär svansen i en knorr över ryggen). Det klassas tydligen som ett skönhetsfel och jag tycker det är svårt att hitta bra info.
Nu vill jag höra, finns det några här med katter som har den "defekten" som kommit upp lite i ålder? Har det medfört några komplikationer? Vad jag förstår kan det bero på förkortad sena, vilket jag tänker ev skulle kunna leda till kotkompression.

Kan tillägga att jag betalar fullpris, så vill bara försäkra mig om att det inte medför risker.
Vi har haft en katt man krullsvans, viltfångad som vuxen. Hade henne några år innan hon dog av andra orsaker och märkte aldrig att hon hade något problem med svansen (hon var en av de lite tamare vildkatterna). Har ingen koll på det mer än att den katten inte verkade påverkad öht.
 
Hej!

Står i begrepp att köpa en oriental med ekorrsvans (katten bär svansen i en knorr över ryggen). Det klassas tydligen som ett skönhetsfel och jag tycker det är svårt att hitta bra info.
Nu vill jag höra, finns det några här med katter som har den "defekten" som kommit upp lite i ålder? Har det medfört några komplikationer? Vad jag förstår kan det bero på förkortad sena, vilket jag tänker ev skulle kunna leda till kotkompression.

Kan tillägga att jag betalar fullpris, så vill bara försäkra mig om att det inte medför risker.
Jag skulle personligen aldrig köpa en katt med defekt (oavsett vad det är) till fullpris.

Är priset däremot reducerat och defekten ingenting som påverkar katten rent fysiskt hade jag inte tvekat till köp.
 
Jag har haft orientaler i 20 är och detta har jag aldrig hört talas om. Vad är fullpris och är det en svensk uppfödare, finns mycket skumma typer som säljer djur. Tror det är en svansknick, vilket en seriös uppfödare kallar det. Det är ärftligt och de katterna ska inte användas i avel. Är uppfödaren med i Sverak? Hur gammal är katten när den säljs, har ni träffat mamman till katten i bostaden katten är född. Sverakstamtavla.
 
Vi har haft en katt man krullsvans, viltfångad som vuxen. Hade henne några år innan hon dog av andra orsaker och märkte aldrig att hon hade något problem med svansen (hon var en av de lite tamare vildkatterna). Har ingen koll på det mer än att den katten inte verkade påverkad öht.
Tack för svar! Skönt att höra!
 
Jag har haft orientaler i 20 är och detta har jag aldrig hört talas om. Vad är fullpris och är det en svensk uppfödare, finns mycket skumma typer som säljer djur. Tror det är en svansknick, vilket en seriös uppfödare kallar det. Det är ärftligt och de katterna ska inte användas i avel. Är uppfödaren med i Sverak? Hur gammal är katten när den säljs, har ni träffat mamman till katten i bostaden katten är född. Sverakstamtavla.
Det är inte en svansknick, svansen går i "knorr" över ryggen. Var vanligt hos norska skogskatter förr. Beror på förkortad sena.
Har fullt förtroende för uppfödaren (svensk), uppfattar henne som mycket seriös och mån om djuren och katten kommer med stamtavla. Mamman har haft kull förr och detta har inte hänt tidigare. Kattungen har nog hunnit bli 18 veckor när den kommer till mig om jag räknat rätt.
 
Låter bra. Får den någon kompis. Orientaler och siameser gillar inte att vara ensam katt. Lycka till.
Tack! Får sällskap av sin brorsa. Har haft siames och oriental tidigare, vi förlorade dem för ett par år sedan - men nu är det dags igen. Det blir fruktansvärt tyst och tomt efter orientaler ❤
 
Ah vad kul.
Jag har nu en oriental och en thaisiames två helt olika personligheter. Thaien är inte intresserad av att ligga i "hög" och sova annars funkar dom bra. Lägg upp en bild på ekorren sen. Är du med i Fb siames, orientalgruppen ?
 
Ah vad kul.
Jag har nu en oriental och en thaisiames två helt olika personligheter. Thaien är inte intresserad av att ligga i "hög" och sova annars funkar dom bra. Lägg upp en bild på ekorren sen. Är du med i Fb siames, orientalgruppen ?
Thai är så vackra tycker jag, trodde de var lika i temperamentet. Drömkatt för framtiden. Och jag hoppas någon gång i livet få ha en balines.
Är med i orientalgruppen, men är inte så aktiv på fb.
Kan posta bild sedan! Han verkar vara en riktigt härlig person.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 648
Senast: Nahar
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 159
Senast: canine
·
Western Hej! Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig! :banana: Jag har bestämt mig för att gå all in för western efter att ha provat på...
Svar
6
· Visningar
2 059
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp