eksem/flugtäcke när det regnar???

L

Lillflizen

Hej allihopa :)
Jag har nyligen upptäckt att min häst har problem med överkänslighet, hon kliar av sig man och päls på en bit av mankammen och har skorv/småsår i svansroten. Efter mycket googlande, buketrådläsande och samtal med kunniga så har jag kommit fram till att hästen troligtvis har knotteksem (?)
Jag köpte omedelbart ett täcke med hals, magplatta och svansskydd som är extrafodrat på känsliga ställen (inget riktigt eksemtäcke utan ett flugtäcke)

När jag kom upp till stallet efter ett dygn hade stallkompisarna tagit av henne täcket som var dyblött(låg i en hög på golvet) efter en störtskur.

HUR gör ni när det regnar?? Låter ni dem ha täcket på och så torkar allt eller ställer ni in dem och byter täcke?

Jag satte på regntäcket som skyddar svansen men inte mankammen och idag (ännu ett dygn senare) så såg jag en tydlig förbättring i svansroten så det hjälper ju henne att ha täcke! :)

Jag ska så fort som möjligt köpa ett (eksem/flug)täcke till men har ingen aning om vilken sort, jag tror att det ska regna en hel del kommande veckan så kanske borde man hellre köpa halstäcke till det ofodrade regntäcket??

Tacksam för er hjälp!!! :bow:
Har pratat med veterinären men han verkar inte så erfaren gällande täcken, fick dock lite tips på smörjmedel men det blev ingen skillnad på enbart smörja och spraya.
Lillflizen :)
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Är det varmt ute så får hon gå o bli blöt med täcket, är det riktigt svalt så kan jag lägga regntäcke med hals ovanpå exemtäcket. Är det som det är idag, grått, inte jättesvalt och regn i omgångar och inte ett knott så långt ögat kan nå så är hon ute med enbart regntäcke med halsdel, exemtäcket hänger på tork i torkrummet.. :D
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Tack :D
Så eksemtäcken torkar av sig själva på hästen såvida det inte är kallt ute så hästen kyls för mycket? :)

Kommer det mycket knott in i regntäcke med hals OM vädret skulle slå om och man har några timmar kvar att arbeta.. ???
Tipsa gärna om vilken sorts täcke som är lämpligt till nästa knottsäsong! Såg att Boett hade lite rea nu på blommiga täcken :D hihi
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Min häst är "medelkänslig", så han kan klara sig utan täcke. Jag brukar därför ta av blöta eksem-/flugtäcken, inte minst för att jag tycker mig se att hästen kliar sig mer när täcket blivit blött. Och så har jag några täcken att byta med, så ett kan hänga på tork medan ett annat används och ett tredje ligger i tvätten...

Mina absolut bästa täcken är flugtäcken från Rusta (!!!) som jag köpte för 250:-/st för några år sedan. Tyvärr verkar de inte finnas kvar.
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

KL

jag är oerhört förundrad över flera svar här i tråden, att det är helt okej med exemtäcken att låta hästen gå dyblöt i dessa, tills de självtorkar.

vad är skillnaden enligt ni som svarat, mot att låta hästen gå dyblöt i ett annat täcke tills den självtorkar?

oerhört fascinerad över resonemanget. ser fram emot väl motiverade svar om vad skillnaden är.
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Jag byter oftast till ett torrt exemtäcke (har flera stycken) när jag åker ut nästa gång, men hon får ha exemtäcke även om det regnar, det var ju det som var frågan. Är det varmt sommarväder så torkar exemtäcket lika fort som de andra hästarnas flugtäcken.
Tar jag av det så blir det ju värre för henne med knotten än om hon skulle gå en stund med det blött på.
Nu hänger det ju som sagt på tork och jag bedömde knottrisken som väldigt låg.
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Jo jag vet att det var det som var frågan och jag undrar fortfarande över skillnaden mellan att gå ute i ösregn i ett kallt sommarsverige, och att gå ute i ösregn i ett annat regntäcke i ett kallt sverige, som hästägare övriga tiden på året oroar sig extremt för, att hästen inte under några omständigheter får bli blöt genom täcket osv.

flugtäcken blir jäkligt kalla, tunga och genomblöta även de, i dåligt väder.
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Fast det är ju hemskt stor skillnad på när det är 20+ och regnar eller när det är 10-15+

Hästarna kan ju tycka att ett regn är skönt när det är varmt ute, det svalkar. Medan samma hästar står och fryser om det skulle komma en skur vid en annan temperatur.

Vid kallt regn har mina hästar alltid regntäcke oavsett tid på året. Men det är inte alltid kallt bara för att det är lite blött. Dessutom så torkar de väldigt fort i solen efter en kort sommarskur. Är ju skillnad om det är heldagsregn och allmänt trist väder.
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

fast nattetid i sverige en regnig typisk sommar är det inte 20 grader det är snarare 12 -14 grader. det är som du säkert vet, inte temperaturen i sig som avgör, utan när hästen inte kan resa pälsen för att skapa isolerande värme, som avgör om den blir kall eller ej. så ditt argument att de kan tycka det är skönt med en skur stämmer ju om de får råda sig själva, men inte om de har täcken som blir blöta och kalla på sig. Om ett blött tungt täcke ligger an, kan hästen inte resa pälsen om den blir kall, och då spelar det ingen större roll om det är 10 eller 15 grader, är hästen nedkyld så är den, och den kan då inte själv reglera detta eller påverka det, med ett genomsurt täcke över kroppen.
Jag undrar då vad skillnaden är att det plötsligt är okej, jmf med om det är 14 grader och regn en april eller september dag efter att hästarna stallats in.

jag tycker faktiskt att jag har belägg för frågan. det har fascinerat mig länge ang. täckesnojjan av häst och duttandet av häst rent allmänt under vinterhalvåret, dvs höst-vinter-vår 9 månader per år, från allmänna hästsverige som skett och utvecklats senaste årtiondena.

sen blir det juni och 3 månaders sommar och hej och hå, helt plötsligt är det helt okej att hästen går blöt i sina täcken, ute dygnet runt i ur och skur, osv osv.

tycker det är både intressant och fascinerande.

mvh/m
som har sina hästar täckade efter behov (minimalt om det inte behövs mer), och resonerar samma underhåll krävs året runt, om man väljer att täcka.
 
Senast ändrad:
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Idag när det regnade flera timmar åkte jag ut precis när det slutade regna. 15 min senare tog jag av eksemtäcket och hästen är inte blöt i pälsen :eek:. Täcket är halvblött så jag lade det på tork.
Ska tillägga att jag aldrig har täcke på vintern.
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Jag talar för i år, inte 'en regnig typisk sommar'. Har inte haft exemtäcke förut nämligen. I år har vi inte haft mer än nån enstaka skur dagtid under juni och juli i princip. Det är inte förrän senaste tiden det har blivit svalt och regnigt och då får man ju anpassa sig efter det (med regntäcken, byte av exemtäcke etc).

Jag håller med om 'vind för våg-tänket' många anammar om sommaren, så gör dock inte jag även om du verkar tro det.
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Nej jag hade blivit mkt förvånad om du hade anammat det faktiskt : )
tror dock inte, och även att döma av tråden och frågan ö.h.t, att alla tyvärr, är som du och resonerar därefter. sommaren vi haft har varit extremt regn fri om man säger så, för att inte tala om de milda temperaturerna. Min erfarenhet är dessvärre att det inte spelar ngn roll vilken sommar det är ur många hästägares aspekt.helt plötsligt kommer juni-juli-aug. då är det okej med vind för våg metoden, och dessutom ett flugtäcke eller exemtäcke på,så är saken biff och inte mycket tanke eller energi behöver tillägnas vädret och hästen utöver det även om det kommer obekvämt väder.

korven: vad vill du säga med att täcket just då inte släppte genom regn? det gör tack och lov inte regntäcken heller i regel, om det regnar ett rejält flöde.

flug och exem täcken är i regel inte rustade för regn ö.h.t, i fråga om vatten avvisning, så du hade väl tur eller så regnade det inte så pass ute vid stallet som du trodde. hästarna kanske har skydd av någon form i hagen där vinden ligger på mindre eller vattnet?
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Han går i en skogshage för att få mindre kraftigt bete så han har massor med träd, men han stod där det hade regnat som mest när jag kom. Det är ett Höökstäcke och det måste ha börjat torka jättefort. Han har iofs ganska fet päls om det kunde ha bidragit.
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Tack för alla svar :)
Vill dock påpeka att när vi snackar regn och flugtäcken så handlar det naturligtvis inte om att hästen ska stå övergiven i ösregn timme efter timme med ett blött flugtäcke!
Jag lägger nästan alltid på regntäcke när det regnar (även på sommaren om det kommer mer än en liten skur) så frågan handlade snarare om hur man gör då det kommer en skur och man har flugtäcket på, jag jobbar nämligen och kan inte köra ifrån jobbet för att det regnar ;)

Jag ringde och frågade min kompis som har använt flug och eksemtäcke i många år, hon sa att de torkar lika fort efter regn med flugtäcket på som utan. Flugtäcke är "plastigt" och supertunnt och inte det minsta likt ett blött regntäcke..

Tråkigt att folka genast ska dra slutsatsen att man struntar i hästen eller "tar semester" för att det är bete! Jag lägger lika mycket tid i stallet året runt och på betet blir det mer pyssel (tvätta, smörja, spraya) samt att man om man har känslig häst får köra dit stup i ett för att ta av och på regntäcke då det växlar mellan kalla störtskurar och varmt.. Japp, så gör jag när det är bete och jag kan säga att jag börjar längta till hösten då man kan ha regntäcket på hela dagen och slippa oroa sig för att hästen blir för blöt och kall eller för varm! :S
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Jag tycker också det är jättetråkigt att dra de slutsatserna, jag är tyvärr färgad av många års erfarenhet hur det går till hos många.
Inte alls menat personligt till dig, uppenbarligen tar du hand om din häst och sköter den mycket väl! Jag tycker dock det som diskuterats i tråden kan vara viktigt för de som INTE gör det - för tyvärr är det många utifrån det jag reflekterat över i tråden. Kanske lär sig någon något, eller tänker till?
 
Sv: eksem/flugtäcke när det regnar???

Ja du har rätt i att jag borde ha klargjort från början att jag menade under korta regnskurar alternativt tills man kommer loss från jobbet eller kan få hjälp av någon annan i stallet.
Visst finns det många som "missköter" sin häst pga lathet eller okunskap men personligen är jag snarare "för mycket" åt det andra hållet, vill att min häst ska skötas perfekt och även allt runt omkring (får tyvärr även kritik för detta av oförstående människor) så ärligt talat så slog mig aldrig tanken att någon kunde uppfatta tråden som ett "Ok, man kan lämna hästen hela dagen i hagen när det ösregnar för flugtäcket torkar ju sen ändå.."

Jag förstår hur du menar, det finns såna människor och jag tar inte det personligt riktat till mej! ;)
Jag brukar inte starta trådar här men jag ska tänka mer på detaljerna i frågan nästa gång :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: HeleneF
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 137
Senast: Simply me
·
Utrustning Jag har ett fullblod som är fruktansvärt irriterad över alla bromsar, knott och andra insekter som biter honom. Har nu bestämt mig för...
2
Svar
21
· Visningar
2 396
Senast: Tappsveden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp