Eksem/insekts täcken.

mimus

Trådstartare
Vad är det egentligen för skillnad??
Skyddar eksemtäcken mot insekter? Mitt 2 åriga halvblodssto är jättekänslig mot mygg/knottbett. Hon måste stå inne när det är som värst. Iof gör det inget men kommer jag ner lite senare och myggen härjat så har hon sprungit sig sjöblöt och är stressad. Min känsla är att eksemtäckena har bättre passform, flugtäckena mindre tåliga, (hon har mkt skog i sin hagen) .

Någon som vet?

Sv: Eksem/insekts täcken.

Eksemtäcken sitter ju åt mer. De används ju mest på eksemhästar, jag kan tänka mig att det blir rätt varmt i ett sånt?
Flugtäcken är väl mer "sladdriga". Men ett sånt borde ju också fungera om hästen är van att ha tex regntäcke.
I vilket fall som helst (tycker jag) är eksemtäckena skitjobbiga att få på :p

Real_Life skrev:
Eksemtäcken sitter ju åt mer. De används ju mest på eksemhästar, jag kan tänka mig att det blir rätt varmt i ett sånt?
Flugtäcken är väl mer "sladdriga". Men ett sånt borde ju också fungera om hästen är van att ha tex regntäcke.
I vilket fall som helst (tycker jag) är eksemtäckena skitjobbiga att få på :p
Jobbiga att få på var också min tanke, men de sluter väl tät, hon är mest känslig på insidan av bakbenen och på halsen, där får hon stora blaffor av betten.

Tror jag ska prova med vanligt insekts täcke.

Ja, eksemtäckena skyddar mot insekter och de skyddar MER än insektstäcken. Bättre passform, nja. Lite varmare ja, men klart bättre insektsskydd. Att de är bängliga att ta på (dra över huvudet) lär man sig på ett par gånger.

Alexandra_W skrev:
Ja, eksemtäckena skyddar mot insekter och de skyddar MER än insektstäcken. Bättre passform, nja. Lite varmare ja, men klart bättre insektsskydd. Att de är bängliga att ta på (dra över huvudet) lär man sig på ett par gånger.

Vilket skulle du rekomendera?

Du har ju också en 2 årig dam, tycker du det är ett alternativ att köpa ett eksemtäcke så de kan vara ute dygnet runt, med risk för att unghästar trasslar in sig eller annat ofog, eller är det bara att ta in dem när myggen/knotten kommer?

Mitt lilla dilemma är ju att vi bor i en dalsänka med en å och skog så de fläktar sällan här. Så på varma sommardagar är bromsen ett elände och då tar jag in alla mellan ca 9-16, men på kvällen kommer ju myggen, (hoppas på torr år) och då kan mina andra klara det insmorda och med spray, köpte flugtäcken till de stora förra året men då var det EXTREMT med kläckning här, men min unghäst vägrar gå ut då och jag vill ju helst inte ha henne inne mellan 9 på morgonen till 24 på natten, som förra sommaren. (då vågade jag inte täcka henne, rädd för att hon skulle fastna i skogen)

En fråga till, ska man täcka den hästen hon går med, så de har lika villkor, så han inte drar med henne ini värsta snåren, när han skrapar av sig myggen?

jag har köpt ett eksemtäcke från h**ks och det tror jag inte är så varmt..det är sånt tyg som torkar på "nolltid" .problemey är väl att har dom börjat klia så kan dom ju lätt fortsätta och då finns väl inget täcke som håller ordentligt.

Jag köpte ett sånt förra året, alltså det från h, och provade på mitt gamla sto men hon blev svettig under, så jag sålde det :D

Men jag kanske hade för liten storlek, kanske ska prova det i år igen då.

min isis går med heltäckande exemtäcke och dubbla luvor, plus lite "extrafinesser" jag sytt på täcket, och trots att det är varmt ute blir han inte svettig under. Faktum är han han men än gärna hoppar i täcket, allt för att slippa undan knotten!!
Jag skulle personligen satsa på ett exemtäcke istället för vanligt flugtäcke, speciellt som din häst regerar mot knott.

Jo, nu är jag helt inne på att det blir ett exemtäcke, ska bara välja vilken sort i djungeln av olika märken och modeller.
:bow:

jag hade H**ks eksem täcke på min känsliga valack och jag är super nöjd med de!
de var inte speciellt varmt och satt åt bra så att ointe myggen och knotten kom åt honom.
var en mycket lyckligare häst i täcket (om än folk som inte förstod bättre tyckte jag plågade honom som hade täcke i sommar värmen :smirk: )

mimus skrev:
Vilket skulle du rekomendera?

Du har ju också en 2 årig dam, tycker du det är ett alternativ att köpa ett eksemtäcke så de kan vara ute dygnet runt, med risk för att unghästar trasslar in sig eller annat ofog, eller är det bara att ta in dem när myggen/knotten kommerr med henne ini värsta snåren, när han skrapar av sig myggen?

Min förra unghäst gick med flugtäcke som åring och med eksemtäcke som tvååring. VÄLDIGT insektskänslig (och det visade sig ju att hon var sjuk, hade en autoimmun sjukdom, nödslaktades strax efter tvåårsdagen) och för mig var det ingen tvekan. Hennes kompis gick utan alt med flugtäcke.

DOCK så måste jag tyvärr säga att här räcker det inte med eksemtäcke, det krävs eksemtäcke OCH installning. BROMSARNA är förjävliga.

2002 så gick fyra hästar på bete hos min pappa, mina två, nämnda unghäst och Vision, samt kompisens två. Efter ett par veckor fick ALLA eksemtäcke, helt enkelt för att insektsplågan var för svår även för hästar som normalt inte har problem med insekter.

Så ja, jag skulle köpa ett insektstäcke. Men köp INTE Hööks. Jag har provat de flesta sorter på förra unghästens, Hökks håll i 14 timmar.. (LUGN häst, röjde inte speciellt etc). Jag rekommenderar Källquists, finns hos Lillhästen i stav (www.lillhastenistav.se) eller Boetts. Boetts är bättre hållbarhet men tjockare (dvs varmare), går dock att få ljust (så det blir lite svalare).

hmm, vad olika det är , mitt från h har jag haft i drygt 1 månad nu och det syns knappt att det är använt...också lugn häst..men rullar åtm 1 gång om dan...

Alexandra_W skrev:
DOCK så måste jag tyvärr säga att här räcker det inte med eksemtäcke, det krävs eksemtäcke OCH installning. BROMSARNA är förjävliga. ).

Såär det nog här med, bromsarna är hemska, så in måste hon ändå , men iom att de andra klarar att vara ute på natten så vore det ju smidigt om hon fixade det med.

Jo det blir ett eksemtäcke. Ska in handlas så fort som möjligt, sen försöker jag nog stängsla om deras hage lite så de kan gå upp bakom stallet, där blåser det och fläktar mer, bara 30 m ner till deras hage är det sån nivåskillnad att det blirmer vindstilla.

martha skrev:
jag har köpt ett eksemtäcke från h**ks och det tror jag inte är så varmt..det är sånt tyg som torkar på "nolltid" .problemey är väl att har dom börjat klia så kan dom ju lätt fortsätta och då finns väl inget täcke som håller ordentligt.

Det är ingen fara för hon kliar sig inte, hon får panik av sticken, det är dem jag vill försöka skydda henne ifrån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka