Eksem, kan man testa dom på något sätt?

nyaste

Trådstartare
Köpte en häst som har eksem sommartid. Nu på vintern har han inte visat några som helst symptom, så jag antar att det är dessa surrande j**lar som orsakar det. MEN, tidigare ägare sade ingenting om detta då jag köpte honom, och hon hävdar bestämt att han inte har haft något sådant hemma hos henne. Jag har tvivlat lite på saken, eftersom han fick det direkt då knotten kom här hos oss. Jag har nu också forskat lite i saken, och fått tag på andra ägare, som också har sagt att han har inte haft något sådant hos dem. Så nu står jag lite som ett ? och kan inte riktigt förstå hur han fick det här hos oss, men han har aldrig haft det tidigare. Han är en valack på 14 år (ej islandshäst) och han har rätt kraftig eksem (kliar bort man och svans totalt, rejält svullen mankam samt också får en rand under magen som kan blöda)
Jag har aldrig tidigare haft en eksem häst, detta är första jag har varit i kontakt med, men bekanta som har haft eksem hästar har bekräftat för mig att det ÄR sommareksem.
Men det jag inte förstår är hur kan han aldrig ha haft detta tidigare på 13 år, och så får han det direkt han flyttar hit till oss? Det är ju inte enbart hos oss det finns knott och liknande, de finns ju i stort sett i hela landet. Så hur har det gått till liksom? Bara här, men ingen annanstans på 13 år :confused:
Eller kan det vara något annat han reagerar på sommartid här? (vilket jag tvivlar på eftersom med täcke blev det bättre)
Kan man testa genom blodprov eller liknande vad det är som orsakar det? Kan man göra det nu på vintern, eller måste man vänta tills sommarn kommer och han börjar reagera och då först ta blodprov? Någon som har tagit sådant test? Hur gjorde, ringde ni bara till veterinär och denne kom ut och tog blodprov? Vad fick ni betala för det?
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Eksem kan utlösas av stress, tex flytt, så omöjligt är det inte att det blommat ut vid ägarbytet.
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Eksem kan utlösas av stress, tex flytt, så omöjligt är det inte att det blommat ut vid ägarbytet.

Men hästen har flyttat flertalet gånger mellan olika ägare, och inte haft något tidigare. Han är också tidigare tävlingshäst och åkt runt på olika tävlingar i hela sitt liv. Eller är det JAG som på något sätt har fått det att blomma ut, stress på grund av MIG? :o
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Eksem är komplicerat, man vet att knott och andra bitande insekter ger en reaktion på hästar med anlag för eksem. Att hästen inte har visat något tidigare innebär ju inte att de blir förskonade hela livet, och jag har sett hästar få eksem vid 20 år utan att ha visat något alls tidigare. Miljö och arv, lägger man sedan till att din häst börjar röra sig upp i åren så ja då kan det bryta ut eksem.
Det är ju inte ditt fel, skulle man resonera så så ska alla som köper häst utgå ifrån att deras inköp är en potentiell eksemindivid. Man ska då skydda hästen från början med täcke osv, sånt kan man inte veta förrän det är dags. Du har ju inte en riskras heller skillnad är ju för mig som köper en islänning, jag skulle kanske täcka i preventivt syfte.

Skydda hästen i tidigt skede med heltäckande täcke/pyjamas, dvs redan i mars april beroende på var du bor. Vänta inte tills du ser insekter, då är det försent.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWqCAD6gU6kOH9v0QJyfinoqd6ydqlPzqQ7M77FQ0e9XMgqD9ceg

Är besvären allvarliga så kanske du to m ska stalla in nattetid under sommaren om det inte redan sker.

Sedan finns det lite olika smörjor att ta till, Horsol droppas i mankam och svansrot, ger hudflagning av gammal död hud så att ny mjuk kommer fram. Till det brukar jag komplettera med mjukgörande när Horsol inte används, men man måste också vänta med det tills den inledande kuren är avklarad.

Prob produkter har du också som är användbara, olika typer av smörjor såsom AVS 14, Hälsingesalva osv. Man får helt enkelt prova sig fram.

En dyr lösning är Ökozon, ett helt paket med behandlingsmedel för en häst och sommar.

Linfröolja kan du ge, dock tror jag det är för sent att få full effekt i år då man måste ha gett i minst 120 dagar eller mer för att ha det skydd som kan ge lindrade symptom.
 
Senast ändrad:
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Det är inte helt ovanligt att säljaren glömmer att berätta om eksemet.
Det finns också både säljare och hästägare som absolut inte tycker deras häst har eksem. Kallas allt möjligt samt det är naturligt att hästar kliar sig på sommaren.
Har dom eksem så är det lättskött och lindrigt. Bara att slänga på ett täcke.:angel:
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Men hästen har flyttat flertalet gånger mellan olika ägare, och inte haft något tidigare. Han är också tidigare tävlingshäst och åkt runt på olika tävlingar i hela sitt liv. Eller är det JAG som på något sätt har fått det att blomma ut, stress på grund av MIG? :o

Nejdå, det tror jag inte. Var nog flera saker som samspelade om nu inte säljaren drabbats av tillfällig och partiell alzheimers...
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Det är inte helt ovanligt att säljaren glömmer att berätta om eksemet.
Det finns också både säljare och hästägare som absolut inte tycker deras häst har eksem. Kallas allt möjligt samt det är naturligt att hästar kliar sig på sommaren.
Har dom eksem så är det lättskött och lindrigt. Bara att slänga på ett täcke.:angel:

Den där formuleringen som ofta dyker upp i annonser: "Lätt eksem, klarar sig bra med täcke" känns som en paradox. Måste man ha pyjamas dygnet runt i ett halvår så kan det ju knappast kallas lindrigt.
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Har en kompis som har en häst med svår eksem.Hon har provat allt. Men för 2 år sedan tog hon kontakt med en häst homeopat och hästen fick behandling och hade ingen eksem alls förra sommarenDe började med att hon fick fylla i flera papper med frågor om hästen,och utifrån det kan homeopaten sätta in rätt behandling.Behandlades i 4 månader med olika homeopat piller. Kan ju låta länge men meningen är ju att de ska försvinna för alltidKostnad 1600 kr men hur mycket pengar har hon inte lagt ut på olika preparat och salvor genom åren.
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Jag vet inte om mina har ont av knott och andra bitande insekter, för jag har inga knott eller mygg, och bromsar, blinningar mm är vi väldigt förskonade ifrån, så det kan ju faktiskt vara så att ägaren inte har sett några symptom.
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Min fick det första vintern jag hade honom, och sen på sommare blommade det ut ordentligt. Han hade inte haft det tidigare. Då hade han varit 3 år i Sverige, enligt statistik ska det vara typiskt. Nu 15 år senare klarar han sig med bara täcke och myggmedel på sommaren.
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Har en kompis som har en häst med svår eksem.Hon har provat allt. Men för 2 år sedan tog hon kontakt med en häst homeopat och hästen fick behandling och hade ingen eksem alls förra sommarenDe började med att hon fick fylla i flera papper med frågor om hästen,och utifrån det kan homeopaten sätta in rätt behandling.Behandlades i 4 månader med olika homeopat piller. Kan ju låta länge men meningen är ju att de ska försvinna för alltidKostnad 1600 kr men hur mycket pengar har hon inte lagt ut på olika preparat och salvor genom åren.

Till typ alla som ens tänkt att använda homeopati: Läs på!! Det är humbug.
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Tro vad man vill men eksemen försvann ju och hästen har haft det i 7 år och det blev värre för varje år Hade ju knappast försvunnit så där av sig själv bara ?
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Jag har en fjording med lindrig sommarexem.han behandlas med linfröolja , 1 dl varje dag ., hela året
Jag har en egen teori, här finns inga knott , men han börjar klia när de första grässtråna kommer upp tillsammans med vårsolen , sedan fortsätter det hela sommaren till oktober ungefär.
han kliar av sig man o svans. ibland kliar han hela kroppen.Jag smörjer med equimyl lotion.den är bra !
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Jag har en fjording med lindrig sommarexem.han behandlas med linfröolja , 1 dl varje dag ., hela året
Jag har en egen teori, här finns inga knott , men han börjar klia när de första grässtråna kommer upp tillsammans med vårsolen , sedan fortsätter det hela sommaren till oktober ungefär.
han kliar av sig man o svans. ibland kliar han hela kroppen.Jag smörjer med equimyl lotion.den är bra !

Varför har ni inga knott där du bor?
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Nu för tiden finns ju den här "vaccineringen" man kan göra mot en del olika klåda. Det är dock en dyr och lite bökig process.
Vet måste ta prov som skickas t ett lab i Oslo, tror jag, och de framställer ett vaccin just för den hästen och just den hästens allergi. Det kräver sen ett par behandlingstillfällen m vaccinet. Och det ger inte full effekt på en gång.

Det är lite samma man gjort på hundar och människor med olika allergier i flera år. Det är rel nytt t häst.

Har en vän som gjort på sin häst. Vi får se i vår/sommar hur det verkar fungera.
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Jag har en exemponny, egen uppfödning, inga av föräldrarna har exem så var det kommer från vet jag inte. Jag köper Killitch eller Bensyl Bensoate från England, börjar smörja man/svans i april/maj och sen så länge insekterna finns, min ponny har klarat sig bra utan att klia av man och svans.
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Så dyrt är det inte med eksemtester och de görs i både Tyskland och Danmark med ett enkelt blodprov.
Hästarna få sprutor efter ett vis schema. De hästar vi har provat det på eller som har gjord det som vi har träfat är idag " friska".
Man har gjord detta i andra länder ett bra tag.
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

I Sverige är det ju ganska nytt. Därför vet inte alla veterinärer om det ens.
Och allt är ju relativt. Det är dyrare än en salva. Men funkar det så är det ju billigt.
 
Sv: Eksem, kan man testa dom på något sätt?

Jag har en fjording med lindrig sommarexem.han behandlas med linfröolja , 1 dl varje dag ., hela året
Jag har en egen teori, här finns inga knott , men han börjar klia när de första grässtråna kommer upp tillsammans med vårsolen , sedan fortsätter det hela sommaren till oktober ungefär.
han kliar av sig man o svans. ibland kliar han hela kroppen.Jag smörjer med equimyl lotion.den är bra !

Vart i Stockholm bor du då? Jag har bott i Stockholm i hela mitt liv, både i city, norr- och söderort och nog finns här knott, gott om dem är det också :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 610
Senast: YlvaG
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 230
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp