Bukefalos 28 år!

Eksem -knott eller grönbete???

Skolli

Trådstartare
Har ett Islandsfött sto som fick eksem efter tredje sommaren här. Det har alltid börjat likadant, först eksem i man o svans, sen juver, i ansiktet och i öronen, under magen och sist insidan av benen. Förekomsten av knott o insekter har ju varit lite olika under åren men i år har vi hittills haft ovanligt lite knott o insekter. Stoet har varit fin i pälsen så i år lade jag på exemtäcket först för en vecka sen (inte för att jag såg till några knott utan mest för säkerhets skull). Samma dag som eksemtäcket åkte på så öppnade jag upp en liten del av sommarhagen (finns i direkt anslutning till vinterhagen, brukar alltid mjukstarta med att ta upp en liten del av sommarhagen och låta hästarna vänja sig vid gröngräset i små små mängder). Och vad händer - stoet blir över en natt alldeles full av eksem överallt!!! Man, svans, juver, magen ansiktet, benen.... Men vädret har varit kallt o blåsigt och inga insekter syns till såååå - kan eksem vara foderrelaterat???
 
Ja det kan det vara. En obalans i magen kan ge hudproblem. Hur är hon i magen? Kan du sätta på henne en munkorg i början och bara låta henne gå på gräs någon timme åt gången och vänja in sakta? Du kan också behöva ge något som stöttar mage och tarm som vanlig bakjäst 1/dag eller ännu hellre yea-sacc. Yea-sacc är ett pulver som hjälper till att återfå och behålla en bra bakterieflora i mage och tarm.
 
Min blir klart sämre av att gå på gräs. I år har jag återigen släppt henne på gräs efter två somrar i vinterhagen och hon är sämre i eksemet i år, trotts långsam invänjning på gräs. För mig är det en svår balansgång då hon blivit gammal och svår att få upp i hull. Gräs tycker hon är klart godare än hö. Ska jag låte henne gå på gräs och gå upp lite i vikt eller ska jag ställa henne i vinterhagen igen och oroa mig för att hon inte får i sig tillräckligt...
 
Tack för era svar! Ofta kommer ju gröngräset o insekter samtidigt så jag har aldrig någonsin sett sambandet med "överkänslighet" mot gröngräset och eksem. Stoet e helt "bra i magen" men ska nog försöka ge henne nått som e bra för magen. Fjolårets torrhö har ju gått bra men det e ju ganska begränsat kvar av fjolårshöet. Har ni upplevt att årets torrhö (så fort det går att få tag på) fungerar eller ger det också eksem pga att det är så färskt.
 
Knott trivs bättre där det finns gräs. Så det behöver inte vara just gräset.

Märks här även på korta avstånd. 25 meter gräsfritt som angränsar till gräs. Ju närmare gräset du kommer ju mer knott. Ute i gräshagen mest knott - trots inga hästar där.
 
Tack för era svar! Ofta kommer ju gröngräset o insekter samtidigt så jag har aldrig någonsin sett sambandet med "överkänslighet" mot gröngräset och eksem. Stoet e helt "bra i magen" men ska nog försöka ge henne nått som e bra för magen. Fjolårets torrhö har ju gått bra men det e ju ganska begränsat kvar av fjolårshöet. Har ni upplevt att årets torrhö (så fort det går att få tag på) fungerar eller ger det också eksem pga att det är så färskt.

Hur tänker du att färskt hö skulle ge en allergisk reaktion (eksem) om der inte ger det sen när det lagrats lite. Vad är det som skulle försvinna?
 
Mja nog kommer även knotten i april. Även här. Nu vet jag inte var TS bor, men lite förvånande hon kunnat vara utan insektstäcke tills nu. Därmed inte sagt jag därför automatiskt tror gräsen är boven.

Men knottjävlarna kommer tidigt. Tidigare än gräset tom.
Även om de kommer i mängder först senare. Men de flesta eksemhästar reagerar även på lite knott
 
Hur tänker du att färskt hö skulle ge en allergisk reaktion (eksem) om der inte ger det sen när det lagrats lite. Vad är det som skulle försvinna?
Ingen aning om om det är gräset som har del i eksemen, tänkte mest att färskt gräs kanske är "starkare" för magen än "gammalt " torrhö (som i bland kan kännas ganska näringsfattigt). Undrade därför om de som märkt att deras hästar reagerat på gräs också märkt skillnad på nyslaget torrhö och fjolårs torrhö. Har aldrig förut tänkt tanken att gräs och eksem har samband och inte vet jag om det ens har det....
 
Gammalt hö förlorar inte näring om det inte gått mögel i det. Det enda som förloras är vitaminer, och de har förlorats redan till jul skördeåret.

Men näringsvärdena håller sig :)
 
Har ett Islandsfött sto som fick eksem efter tredje sommaren här. Det har alltid börjat likadant, först eksem i man o svans, sen juver, i ansiktet och i öronen, under magen och sist insidan av benen. Förekomsten av knott o insekter har ju varit lite olika under åren men i år har vi hittills haft ovanligt lite knott o insekter. Stoet har varit fin i pälsen så i år lade jag på exemtäcket först för en vecka sen (inte för att jag såg till några knott utan mest för säkerhets skull). Samma dag som eksemtäcket åkte på så öppnade jag upp en liten del av sommarhagen (finns i direkt anslutning till vinterhagen, brukar alltid mjukstarta med att ta upp en liten del av sommarhagen och låta hästarna vänja sig vid gröngräset i små små mängder). Och vad händer - stoet blir över en natt alldeles full av eksem överallt!!! Man, svans, juver, magen ansiktet, benen.... Men vädret har varit kallt o blåsigt och inga insekter syns till såååå - kan eksem vara foderrelaterat???

Eksem är inte foderrelaterat. Att många tror det är gräset beror helt på att knotten trivs där det är högra gräs. Knott finns och de syns inte alltid.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 763
Hästvård När jag tog in min häst för kvällen så upptäckte jag ngt mycket skumt... Hittade först ett sår trodde jag på vä bak just ovanför...
Svar
9
· Visningar
1 849
Senast: Draumsyn
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 318
Senast: Atalantha
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp