Bukefalos 28 år!

Eksem - vad göra?

Jettan

Trådstartare
Hej!

Har lånat en lite shettis till dottern, denne har sedan det började bli ordentligt varmt och soligt börjat klia svansen nåt så bara den! Trode först det kanske var mask, då ponnyn enligt ägaren inte har haft några som helst problem av något slag. Avmaskade - inget hände - eller det blev nästan värre och värre!

När ponnyn kom till oss tyckte jag han hade lite man, ja den såg ut som den gör på eksem hästar, men tänkte inte mer på det - det var ju inget fel på den. Men shettis brukar ha rätt ordentligt med man ju och det har han inte...

I alla fall... det blir inte bättre, snarare tvärtom, jag har idag tvättat man och svans med såpa och smörjt med helosan - tänkte att det kanske skulle "svalka" klådan lite. I helgen eller på måndag passerar jag ridsportsbutik och tänkte plocka upp nylanders häst kräm (eller nåt, brun sörja) kommer ihåg att en vän hade det på sin eksem häst, men det var ju en herrans massa år sedan... Har ni förslag på vad göra? Vet kommer regelbundet ut till stallet, bör han titta på det nästa gång han kommer? Finns det eksemtäcken till så små hästar?

Jag är trött så det här blev lite svamligt...:grin: hoppas ni har några kloka råd, jag har aldrig haft häst med dessa problem, så jag vet inte vad jag ska göra...:crazy:
 
Sv: Eksem - vad göra?

På apoteket finns något som heter horsol som man kan ha i man och svans. Är ganska dyrt men räcker länge. Om det blev värre när du avmaskade skulle jag nog ge något för magen t.ex. probimin. Min häst kliar sig mer när han har en magstörning eller vad man ska kalla det och det blir det lätt efter avmaskning. Det borde ju finnas små eksemtäcken annars täcker ett vanligt flugtäcke de värsta partierna.
 
Sv: Eksem - vad göra?

Fast han verkade inte bli dålig i magen av maskmedlet - avföringen har sett normal ut, jag skulle nog själv tippa det beror på ökad värme och sol hos oss, men jag kanske ska höra med vet. Hur som helst var det ett tag sedan jag avmaskade nu och nu kliar han värre än någonsin.... usch så jobbigt!:( jag måste ringa ägaren igen och säga att jag tror han har eksem. är det inte märkligt om de inte har märkt det alternativt glömt säga det? Glömmer man en sådan sak???
 
Sv: Eksem - vad göra?

Det behöver inte synas på avföringen. Min vet sa att kliande och magproblem hörde ihop men lätt kunde missas
 
Sv: Eksem - vad göra?

Det kan också bero på överskott på protein i det nya gräset, tillsammans med sol och insekter.
Min häst fick en hemsk klåda för några år sen, kliade sig i man, lugg och svans.
Tog ut vetten som undersökte och tog blodprov, som visade sig vara negativt.
Fick då rådet att tvätta taglet och en bit upp på korset med Zinkrikt schampo. Köpte Selukos och tvättade honom med. Köpte också Avs14 som finns i ridsportaffärer och smorde honom med. Samt satte på insektstäcke och flugmask.
Klådan försvann efter sommaren och har aldrig kommit tillbaks.
Vad det var fick jag aldrig klarhet i, men det var inte ommarexem och inte man-och-svansskorv.
 
Sv: Eksem - vad göra?

En shettis som har lite man och ser ut som en eksemhäst är förmodligen det också. DET borde ägaren veta. Låter lite skumt i mina ögon. Jag skulle behandla honom som eksemhäst till motsatsen är bevisad. Dvs täcke på.
 
Sv: Eksem - vad göra?

Min såg också ut som en eksemhäst. Hade kliat av halva manen, luggen och svansen. Dessutom en bra bit upp på länderna.
Alltför många hästar behandlas för eksem utan att det tagits prover eller biopsier. Finns ingen diagnos kan man aldrig behandla rätt och få hästen frisk.
Man ska dessutom INTE behandla något utan att det finns en prognos på det.
Dessutom är det också som Vigmir säger att det kan vara är ett SYMTOM på något annat som är fel, tex tarmproblem.

Du kanske tycker om att leka veterinär, men tror knappt du har den kunskapen.
Åtminstone inte via nätet.
 
Sv: Eksem - vad göra?

Kör tillbaka ponnyn till ägaren genast, med tack för lånet. Ponnyn motsvarade inte ägarens beskrivning "inte har haft några som helst problem av något slag" vilket är tillräckligt skäl att bryta avtalet.

Att sköta en häst som kliar sig innebär massor av merarbete och merkostnader, dessutom är det mentalt jobbigt. Det vimlar av småponnyer som inte har detta problem.
 
Sv: Eksem - vad göra?

Min såg också ut som en eksemhäst. Hade kliat av halva manen, luggen och svansen. Dessutom en bra bit upp på länderna.
Alltför många hästar behandlas för eksem utan att det tagits prover eller biopsier. Finns ingen diagnos kan man aldrig behandla rätt och få hästen frisk.
Man ska dessutom INTE behandla något utan att det finns en prognos på det.

Hur ställer man diagnosen sommareksem? I ditt tidigare inlägg verkar det som man kan se det genom blodprov?
 
Sv: Eksem - vad göra?

Ren tjärsalva och eller grankåde salva har hjälpt min vän masssssor. Finns att köpa hos en på Nätet. sök denna sida hon gör sådana salvor
svamphunden sigges funderingar...


Min häst tappa manen för 2 sommrar sedan och det berodde på flugmedlet (swift). kolla upp så att det inte kan vara en förjiftning av flugmedlet denna och förra sommaren..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eksem - vad göra?

På min häst uteslöts det genom blodprov och hudskrap som analyserades.
 
Sv: Eksem - vad göra?

Min såg också ut som en eksemhäst. Hade kliat av halva manen, luggen och svansen. Dessutom en bra bit upp på länderna.
Alltför många hästar behandlas för eksem utan att det tagits prover eller biopsier. Finns ingen diagnos kan man aldrig behandla rätt och få hästen frisk.
Man ska dessutom INTE behandla något utan att det finns en prognos på det.
Dessutom är det också som Vigmir säger att det kan vara är ett SYMTOM på något annat som är fel, tex tarmproblem.

Du kanske tycker om att leka veterinär, men tror knappt du har den kunskapen.
Åtminstone inte via nätet.

Att sätta täcke på en kliande häst behöver man inte vara veterinär för att göra.:cool:.
Erfarenhet av eksem har jag nog av.:cool:
 
Sv: Eksem - vad göra?

Visst kan det vara så att ponnyn är överkänslig mot knott och andra insekter, och då behöver den ett täcke.
MEN - det kan också vara så att den inte tål proteinet i gräset, eller en kombination av båda.
Då hjälper inte ett täcke!
Alltså behövs det kanske tas blodprov och hudskrap, och inte enbart ta bort SYMTOMET.
När ägaren sagt till Ts att hästen är frisk så vet tydligen inte heller h*n vad som felar den.
 
Sv: Eksem - vad göra?

MEN - det kan också vara så att den inte tål proteinet i gräset, eller en kombination av båda.

Stackars häst om den inte tål proteinerna i gräset. Hur ska den då kunna överleva? Eller du menar att det är speciella gräsproteiner i det färska gräset?
 
Sv: Eksem - vad göra?

Efter att ha levt med en eksemhäst i 9 år så vet jag en hel del. Min häst var var ganska ok de första 2 åren jag ägde henne och då bodde vi inte på samma ställe som vi har gjort de senaste 7 åren. Jag tog ett blodprov på henne och hon var allergisk mot en hel del t.ex. bok, råg, hästflugor, groblad, skräppor, dammkvalster.... En lång lista blev det. De gjorde ett special vaccin som hon fick en gång i månaden och hon blev faktiskt bättre. Fick alltid gå med flugtäcke med hals och var aldrig ute senare än kl 17 på sommaren och aldrig på kvällar, nätter eller mornar. Vissa somrar när insekterna var helt tokiga gick hon knappt ut alls. Ett myggbett kunde utlösa svår klåda i man och svans. Att hälla på tjärsalvor etc. tycker jag personligen blir så himla kladdigt och hålla på med, och lukten!!!

Det tråkiga är att jag precis har köpt en ny häst och ägaren sa inget om det eller veterinären på besiktningen men när han kom hem märktes det att det var ännu en allergi häst. Har väldigt svår klåda längs linjen under magen (vet inte vad den heter) där han är totalt biten och framför skapet. När man tittar så ser man att han har vita ärr från bett på insidan av låren. Min andra 4-åring har inget sådant. Som tur är har jag redan ägt en eksem häst så vet vad jag har framför mig. Ska ta blodprov på honom och se vad han är allergisk emot och så kör jag väl den där dyra behandlingen på honom också. Specialvaccin som kostar ca 4-5.000:- om året, flugtäckte, stall på sommaren. Fin häst men synd att den har eksem.

Lycka till med din. Jag tror faktiskt att vissa ställen där man t.ex. har mer skog omkring kan göra eksem värre. Kanske har det inte varit så illa hos ägaren men troligtvis har några symptom funnits innan du fick honom.
 
Sv: Eksem - vad göra?

Jag ska be vet kika på han nästa gång han kommer ut. Fram till dess kommer jag skaffa täcke och salva åt honom.

Foder Allergi har jag svårt att tro, då denna ponny endast äter hö hos oss. Han agerar sällskapsponny åt en häst som ej får springa omkring och de går i små hagar med väldigt lite gräs i. Kraftfoder får han heller inga mängder av, eftersom han mest går skritturer med min dotter har han inget behov av en massa energi.

Men om jag enkelt kan ta reda på vad som är problemet genom ett simpelt blodprov ska detta självklart göras.

Han kommer inte skickas tillbaka förrän jag vet omfattningen av problemet. Jag anser att man tar hand om det djur man har ansvar för, även om det bara är en liten låne-shettis. Att ta blodprov och köpa täcken är smällar man får ta när man lånar en häst. Om det däremot visar sig vara stora kostsamma problem ponny lider av är det klart att man får överväga att skicka hem ponnyn.
 
Sv: Eksem - vad göra?

Täcke är A och O!
Sen finns det en uppsjö med olika kletiga och dyra hästkrämer att ha på eksemen.
Jag kan rekommendera vanlig zinkpasta från apoteket. Liten tub men mkt dryg, 30kr- Den verkar uttorkande på eksemen och lägger sig som en skyddande hinna. Sedan har jag Salyvase 2%, också fr apoteket ca 60 kr, som är mjukgörande på torra skrovligheter och fjäll (används av människor med psoriasis). Detta fungerar mycket bättre än alla hästkrämer jag tidigare köpt. Framförallt Zinkpastan!!! Eksemen försvinner direkt.

Lycka till!
 
Sv: Eksem - vad göra?

Men eksem ger inte utslag på varken blodprover eller biopsier, i varje fall inte knott överkänslighet. Det finns sk pricktester man kan göra på sin häst, dock är det lite kostsamma men kan ändå vara värt att satsa på då många eksemhästar också bli multiallergiska och reagerar på flera saker.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 396
Senast: Miiikaela_
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
629
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp