A

Amelia

Jag har hört att AloeVera och TeaTreeOil är bra för eksem hästar,,, vad ska jag anävnda, hur, vart får jag tag på det och vad kostar det???

Sen läste jag någonstans att man kunde tvätta man och svans i vinäger utblandat med vatten,,, stämmer det?? Hur många delar vinäger?
Tacksam för hjälp
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
jag har också fått tips om att aloevera är bra för immunförsvaret. finns att köpa på hälsokostaffärer, blanda 1 dl aloevera och 4 dl kokt vatten. vet inte om detta är "vetenskapligt belagt" men det är många som rekommenderat detta. ngn annans som vet?
 
Jag använder Aloe Vera till både mig själv och min häst och har massor av positiva erfarenheter.

När man köper Aloe Vera ska man inte springa iväg och köpa första bästa. Man bör se till att den är certifierad av International Aloe Science Council (www.iasc.org) då vet man att man får bra och "oförstörd" Aloe Vera.

Då det gäller Aloe Vera rekommenderar jag att ge sin häst gel. Flytande ren Aloe Vera som man häller på maten dagligen. Plus att spraya och smörja med Aloe Vera på de ställen som är utsatta.

Aloe Veran är inte bara bra för eksem utan även mage, imunförsvar, hovar m.m.

Intresserade? Jag berättar gärna mer!

/Linda
 
Invärtes preparat är Aloa Vera, ishavsalger sen finns även ökozon. Månadskostnaden på Aloa ligger mellan 5-600 kr, för Ökozon ca 4-500 kr per månad ishavsalger kostar ca 550 kr och räcker i ca 9 månader till 400 kg häst.

Vad du väljer kan endast du avgöra, det som funkar på en häst fungerar kanske inte på nästa. Men A och O i eksemhantering är täcke samt regelbunden behandling med insektsspray, vid behov även insmörjning av man och svans med mjukgörare.

I allvarliga fall kan det krävas installning nattetid, med utsläpp när den värsta insektsperioden på morgonen är över.
 
Tack så jätte mycket för era svar

Jag tror det blir till att pröva Aloe Vera och se om det blir någon förbättring
 
Kostnaden för Aloe Vera vet jag inte ifall jag håller med om att den ligger på 4-500kr/månad. Det beror iofs hur mycket man måste ge men en dunk på en liter kostar ca 260kr (den jag använder) och underhållsdosen brukar ligga runt 10ml/10kg häst. Alltså blir det snarare 3-400kr/månad. Men som sagt... har hästen svåra eksem kan det behövas en större dos några veckor tills eksemen lagt sig.

/Linda
 
10 ml skall inte räcka i underhåll enligt tillverkaren, som förordar 15 ml per 10 kg häst. Detta och spray som skall användas ger en verklig kostnad på 5-600 kr per månad, något som jag räknat ut och som användare bekräftat.
 
Vi har använt aloa vera här hos oss, men tyvärr måste jag säga att annat givit bättre resultat än detta. Och kostnaden låg för hästen på 600 kr per månad, nu äter han alger som faktiskt givit bäst resultat till våran stora glädje.
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad är det för produkter du använder?

Jag använder själv Aloe Vera till både mig och min häst... och den rekommenderade dosen för den Aloe Veran jag använder är 10ml. Det jag använder är alltså ren Aloe Vera, flytande Gel, från Forever Living Products.

Jag har även en gelly och en spray till min häst. Dessa produkter är oerhört dryga och jag har haft samma tub (sprayen är ganska ny) lääänge och då smörjer jag henne varje dag på alla småsår som hon har. Men visst, är det stora ytor som behövs smörjas så är det klart att det går åt lite mer.

Tuben med gelly kostar ca 170kr och den har jag som sagt haft i flera månader! Sprayen kostar ca 230kr och den tror jag kommer räcka minst lika länge som gellyn.
smile.png


/Linda
 
Senast ändrad av en moderator:
Okej... ja, då har vi väl fått olika uppgifter då men det är ju endast en rekommendation och den verkliga mängden varierar ju från häst till häst.

Jag ger mitt stora halvblodsto 50ml/dag och det fungerar bra
smile.png


/Linda
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag provade att ge min eksempålla Aloe Vera, den i den gula dunken från Forever Living Products. Min väninna är återförsäljare. Både hon och övriga återförsäljare rekommenderade som Boj säger högre dos till häst än till människa. Tyvärr hjälpte det inte min häst alls så det var bortkastade pengar.

Men så sant som det är sagt, det som funkar på den ena pållen funkar kanske inte på den andre, och det som funkar på den andre funkar inte på den tredje osv. Det gäller att pröva sig fram. Men ishavsalger har gett bra resultat på flera av mina kompisars hästar (de bor på olika platser i landet) så det ska min pålla få när hon kommer hem från sommarlovet på Öland.

Snusmumrik
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag själv tar ca 30ml/dag... det är större mängd per kroppsmängd än till en häst. Hästar har känsligare matsmältning än människor och behöver därför inte samma mängd per kg som en människa.

Näe... vad som fungerar och inte fungerar är högst individuellt man får liksom prova sig fram. Har man hittat något som hjälper ska man vara glad... det kan ju tyvärr innebära många försök med massa olika preparat.

Helt bortkastade var väl ändå inte dina pengar... du är ju en erfarenhet rikare. Du vet ju nu att det inte fungerar på just din häst
smile.png
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej

Jag är medryttare på en islänning som har eksem.... använder aloe vera själv och vet att det är super för min hud, småsår... och allt sånt.. tycker du jag ska prova på hästen.. om ägaren medtycker så klart! *s* Jag tror på det... tacksam för svar... :rofl:
 
Hej
Har du inte deras brochyr om om hästar hundar och katter. Där står hur mycket en häst ska ha.
Det står så här:
Generellt gäller:
Underhåll- Ca 1ml per 10 kg häst.
Behandling- Ca 2ml per häst.

M vH Mannis
 
Jo, det är ju just det jag har.
Såg dock nu att jag skrivit lite fel... 10ml/100kg häst ska det ju vara (inte 10ml/10kg) :o

Det är ju dock fortfarande rekommendationer.

/Snorpan
 
"tycker du jag ska prova på hästen.. "

Ja, det tycker jag du ska göra!
Du har ju inget att förlora på att testa. Det finns många hästar som har blivit hjälpta... kanske även "din" häst kan bli hjälpt!

Se bara till att du köper bra produkter! Titta efter certifiering från IASC! Många distributörer har även 90 dagars full returrätt och då har man ju ännu mindre att förlora genom att testa! :eek: :D

Iom att du använder Aloe Vera själv så vet du kanske vart du kan köpa det, annars så berättar jag gärna vart du kan köpa bra Aloe Vera-produkter! :)

/Snorpan
 
bra info om aloe vera!

ville bara fråga hur länge du höll på med att ge aloe vera??

många ger upp efter en månad men det är så att man ska hålla på i tre månader, helst längre, för att kunna se en bättring. oftast så brukar det bli sämre just innan det kommer att bli bättre och det är då många ger upp.

lite info om aloe vera...
aloe veran har en massa egenskaper och det låter otroligt och är sant.

den är:
*naturligt rengörande och har bra effekt på svamp och virus
*antiinflammatorisk - kan lindra led- och muskelvärk och även astma
*smärtstillande
*klådhämmande - kan lindra insektsbett och eksem mm
*penetrerande - den tränger djupt ner i huden vilket andra salvor oftast inte gör
*ökar cellproduktionen - påskyndar sårläkning upp till tre gånger snabbare och kan hindra ärrbildning

sen är den även fuktighetsgivande och innehåller massa vitaminer, (A, A1, B2, B3, B6, B12, C och E) mineraler, (tex kalcium, järn, krom, magnesium, mangan) aminosyror, enzymer och olika sockerarter.

klart att det är ngt bra med alla dessa egenskaper och inehållet!!
men se bara till att få tag på seriösa produkter!!! finns många bluffare som följer med den positiva vågen aloe vera äntligen har fått.

som sagt; FOREVER LIVING PRODUCTS kan man lita på eftersom de har certifikat och garanterar att det är äkta vara!!!
 
Se Radannonser/andra djur/Djur relaterade produkter/Aloe Vera
 
Tea Tree Oil ska man va jätteförsiktig har ja fått lära mig!!! Det kan fräta på hästen om man använder för mycket av det!!! Skulle rekommendera något annat i såna fall!!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 422
Senast: MiniLi
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·
Avel Hej. Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp