Tea tree oil är svampdödande, antiseptiskt och uttorkande. Det får endast användas utvärtes. Det ska spädas med tio delar vatten eller olja innan användning. De preparat typ schampo, sårtvätt och pälsglans som innehåller det är färdigspädda om inte annat anges.

Jag tycker att det är ett utmärkt preparat, men visst, något starkt. Man bör därför testa hur hästen tåler det på en liten yta innan man använder det på större ytor (som med många medel).
Eftersom det fungerar uttorkande, kan det dock överanvändas. Torr, känslig hy spricker lätt i djupa sår, och då har man gjort det värre. Precis som kortison hjälper i ett akut skede, men använder man det för länge så blir huden tunn och skör och syftet har blivit motverkat. Så det är inget man ska hälla på på ren rutin eller förebyggande. Men använt med omdöme, i välkända produkter, tycker jag det är hur bra som helst.

Det finns ett urbra spray ("första hjälpen" tror jag det kallas) som kombinerar aloevera med tea tree oil - blir ett bra sårspray, eftersom det rengör, håller svamp och bakterier borta, och aloen svalkar och återfuktar. Har hjälpt olika hästar jag träffat mot småsår, mugg, balltramp, strålröta, svamp / mjäll osv...

Men mot eksem är det få saker som hjälper om man inte botar orsaken, och den bästa hudvården kan inte ändra obalanser i tarmen eller förflytta knotten till en annan planet. Jag skulle nog kunna prova att "dränka" de utsatta områdena med aloe-tea tree sprayen ett par gånger, men inte mer.
 
Enligt en läkare jag talat med är TeeTreeOil ett av det mest allergiframkallande ämnen som finns! Han var helt frågande till hur det kunde få användas i hudvårdspreparat över huvud taget och t o m rekommenderas vid hudbesvär!
 
Har en ponny som har haft problem med knölar sen i November förra året ! Testat pencillin, bytt foder ,strö, tvättat med hexocil, jodopax,alsollösning mm mm. Utan resultat.Även testat en svag kur cortison som dock gav tillfälligt resultat. Tagit biopsi som visade på överkänslighet mot någonting, vet dock inte vad. Vet. sa att det enda som kan hjälpa är en dunderkur med Cortison med risk för fång och dyl. Bestämde mig för att testa Aloe Vera som en sista åtgärd innan det drastiska med Cortison. Nu efter 14 dagar är ponnyn mycket mycket bättre. Inga stora bulor alls men däremot fortfarande lite krustig i huden, precis som intorkningar. Veterinären kom upp för att lämna cortisonen och tittade på honom och blev jätteförvånad. Tyckte att nu fanns det inget kvar att behandla !! Jag har gett Aloe vera gel och sprayat utanpå ochså så det är nerejäl kur. Helst ska man spraya hästen ordentligt och sedan lägga om folie som ett våtvarmt omslag ca 4 timmar. För mig har det varit som ett trolleri !

MVH//Eva-Lena
 
Det är viktigt att komma ihåg, att eksemhästar reagerar olika på olika produkter. Vissa produkter kan ge MER eksem, även om de fungerar på andra eksempållar.

Vad som är viktigt att alltid komma ihåg: ha eksemtäcke, håll det rent, håll hästen ren. Smuts o spray täpper till huden o gör kliandet värre. Installning.

Fodervinäger (äppelcidervinäger) kan du köpa på Granngården eller via Börjes, i en stor dunk. Du kan tvätta hästen, ca en dl till 10 l vatten (minska om allt inte går åt) Tvätta hästen i man o svans med det hela, o övrigt om den blir svettig eftre ridning t ex. Kallt vatten går bra i värmen.
Det är kylande, sammamdragande och desinficerande.

30-60 ml fodervinäger i maten kan du även ge. det är blodrenande o har en försurande verkan, hjälper läkning o avgiftning o gör hästen mindre attraktiv för insekter.

Alg-Börjes fodertillskott (brunalger) rekommenderas tillsammans med korrallalgkalk.

AVS 14, Horsol, Föllinge MD. Det blir att prova sej fram!

Jag anser man BÖR undvika Tea Tree olja om den inte är mycket mycket mycket utspädd. Den ger eksemliknande effekt för den är väldigt stark...Aloe vera har jag inte provat eftersom de produkter jag använder fungerar bra på min häst hittils. (alger, kalk, Horsol, AVS 14, täcke, installning)

var oxå uppmärksam, att en eksemhäst kan utveckla andra allergier udner tiden. Min pålle fick havreallergi ifjol o i år reagerar han starkt mot äpplen.

Lena
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 722
Senast: MiniLi
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp