Bukefalos 28 år!

Sv: Eksem

Har snabbkollat på Bucas Buzz-Off, det jag såg är inte riktigt likt de eksemtäcken jag använder. Kan nog fungera på en del hästar, men mina eksemtäcken "packar" in hästen riktigt bra. Det täcken jag hittade verkade vara som ett vanligt täcke med kryssgjordar under magen.
Mina eksemtäcken har en separat magdel. Och så använder jag helt täckande huva, med lång hals.
Kan ha missat något med Bucas, men ett riktigt eksemtäcke är aldrig fel, kan tycka att det är dumt att chansa med ett "flugtäcke" när man har eksemhäst. (Dvs, jag tyckte Bucas BO verkade vara mer ett flugtäcke än eksemtäcke)
Har du bild på ditt täcke? Hur pass mycket eksem har din häst?
 
Sv: Eksem

Känner en tjej som också har en häst med eksem. Hon duschar sin häst varje dag, endast med vatten. Och det funkar bra för henne.
 
Sv: Eksem

Det är mer ett vanligt insektstäcke. Eksemtäcken är mer som en kroppsstrumpa (fast inte tajt som en trikå) och täcker precis hela hästen.
 
Sv: Eksem

kl

Jag har haft Bukas och det var inte helt täckande utan glipor där knott och andra småkryp kunde ta sig in.

Boett eksemtäcken lär nog va det mest skyddande mot knott det täcker nog bäst är min erfarenhet i alla fall. Det andas bra torkar bra och funkar bra.

Vid extrem sol byter jag till Hööks eksemtäcken med Uv. Jag tycker att Boetten sitter bäst på samt har bäst passform. På Hööksen har jag fått sy extra och förlängt halsen som var för kort. Annars är Hööks bättre än Bukas också tycker jag dom skyddar mer helt enkelt. Det finns ju fler märken Lillehästen och Ullareds Ge Kås också dom täcker väl helt också tror jag.

Magplattorna är större och sitter bättre på Boetten och Hööks. Bäst på Boetten. Är min erfarenhet.

För oss har det varit som sagt olika hur mycket skötsel för övrigt som behövts mycket beronde på hagmiljö bris blåst möjlighet till skydd från knott sol mm.

Magen bör skötas också tycker bla det verkar som hästar kan få sår inifrån bli såriga och dra till sig insekter på det viset också det finns teorier om det också.

Man bör smörja såriga skap magar mm etc för att hålla undan.

Hur ofta man behöver tvätta man svans varierar nog mycket. Du får prova dig fram med vad du vill smörja med och hur ofta.

Hagmiljön betyder mycket. Om hästarna har ex bra skydd skog blåst eller tex en utebox lada att gå in i så dom kan skydda sig så är det ju bra.

En del låter ta in hästen när knotten svärmar tex eller helt för natten.

Jag har mina ute det funkar i den hagen .

En del kör örter för att få upp immunförsvar eller laser eller X light lite liknande laser eller homeopatiskt.

Det finns olika möjligheter.
 
Sv: Eksem

Min nordsvensk kliade sig som en galning förr rev sönder täcken klättrade på allt möjligt.

Men numera mår hon bra, ger henne vitlök i granulat året om, ökar mängden ngt i april då innan hon börjar klia sig. Och tvättar henne 1 gång varannan vecka med grönsåpa, sen går hon i hage utan ngt att klia sig på och det göra att hon mår bra.

Andvände även ngt år olivolja och då lossnade flagor av gammal hud över hela halsen, sen dess har hon inte alls varit lika galen på att klia sig.

en allt det där är ju helt och hållet från individ till individ.

Detta funkar för min tjej, allt för att hon skall må bra.
 
Sv: Eksem

Och dessto mer hon går ute dygnet runt dessto bättre mår hon, provade förut med att stalla in henne men det visade sig att hon mår bättre ute.:laugh:
 
Sv: Eksem

Använder du ingenting att smörja med?
Och är det soleksem eller knott? Använder du täcke nu?
Har aldrig provat vitlök, då jag är lite skeptisk till det.
 

Liknande trådar

L
Hästvård Min islandshäst har eksem, och det känns som att vi har testat allt men ändå blir det nästan ingen man kvar efter några sommarmånader...
Svar
8
· Visningar
2 874
Senast: fetange
·
Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 431
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp