Bukefalos 28 år!

Sv: eksem

Hej är det någon som vet någon bra salva mm till min häst som har fått eksem i sommar och har blivitt värre nu och kliat bort halva långa fina manen och det är skorvigt:confused:

En häst i stallet har eksem och hennes ägare har tagit reda på väldigt mycket om det :idea: I sommar har hon fått behålla nästan hela manen :D Hon har sett hemsk ut om somrarna förut. Nu kan jag ju tyvärr inte återge allt såhär på rak arm för jag är inte lika insatt :p

För det första: eksemtäcke, som flera andra skrev.

De smörjer med helosan sol.

Hästen går inte på bete, ska den göra det så ska det vara ett magert bete på torr mark, alltså inte nära vatten/sumpmark då det finns mer insekter. Den här hästen går i en hage utan träd på sommaren, det är nog bra särskilt i början för att bryta kliandet.

De undviker flugmedel eftersom det kan förvärra eksemet, och hon har ju ändå täcket.

Ingen vanlig saltsten utan havssalt istället (kommer inte ihåg varför)

Inget foder med hög sockerhalt (t ex betfor). Hon får lucern och havre utöver grovfoder.

Undvik att avmaska i onödan, ta träckprov. Det gäller ju egentligen alla hästar men eksem kan bli värre om tarmfloran blir störd, som den blir av avmaskningsmedel. Men givetvis måste man avmaska om det behövs.

Hon får inget mineralfoder sommartid. Det vet jag inte heller varför, mer än att det beror på eksemet.

Hon får även någon slags medicin. Vet inte vad den heter eller var man får tag på den men om du vill kan jag ta reda på det :idea:

Lycka till!
 
Sv: eksem

Glömde lite, hästen står inne på natten för att undvika knotten när de är som värst. Det värsta är ju gryning och skymning så egentligen skulle man kunna ta in hästen någon timme eller två morgon och kväll.

Den här hästen har ett eksemtäcke från hööks, termomaster tror jag. Ett sånt brunt, ganska vanligt tror jag. Heltäckande (som är att rekommendera, som någon annan skrev).
 
Sv: eksem

lösa halsar finns ju att köpa till en del täcken. annars finns det någon typ av huva/hals/bog i lycra (är i ett stycke och fästs som ett bogskydd) som används av western människor. vet att det har funnits även på hööks.
 
Sv: eksem

Men jag tycker det verkar som om du inte riktigt har förstått hur ENORMT mycket skötsel en eksemhäst kräver? Du behöver schamponera henne omedelbart med t ex Hexocil eller PROB-schampo, tvätta rent täcket som hon har och sen smörja med AVS 14, Nylanders eller Horsol. Sen är det tvätt 1 gång/veckan tills du fått eksemet under kontroll.

Det finns fortfarande massor med bitande insekter ute även om du själv inte tycket det är så varmt längre. Förstår du inte hur din häst har lidit när den kliat bort så mycket man att det blir elefanthud och skorv?

Försök ta till dig råden du fått i den här tråden och sätt igång behandling omedelbart med din stackars häst.
Du tycker det verkar som om jag inteförstått skötseln på min häst ang exem,nej jag alldrig hafft exem hästar förut och hon har ju inte gått och lidit i flera månader det är nu som det är,jag har köpt Hexocil i dag så jag har börjat med det,du skriver att jag inte förstår hur min häst har lidit ungefär som jag struntar i det,det va ju därför jag skrev denna tråd för att få olika råd från anndra och försöka med det,:confused:
 
Sv: eksem

saken är att hon har gått med täcke men inte exem täcke hon har ju gått med flug täcke,hon har hafft men ända ner till bogen men nu har hon som ett stort hål i mitten utan man det är skit fult,men jag tvättar det och det är ju inte så jäkla mkt sol nu sen är det mkt kallare men jag täckar nog henne nästa sommar,När tror du att man ska börja täcka henne?
det fins inget som bara täcker halsen och inte resten av kroppen som hon bara har uppe på manen??

Du skrev att det inte var så kallt nu utan du skulle täcka henne nästa sommar och det var det jag menade med att du måste börja behandla henne nu och inte nästa år!

Och jag står fast vid att det är otroligt mycket jobb med en exem häst innan man kommer på vad just den hästen svarar på för behandling. Man måste tvätta och smörja och täcka varenda dag för att få bukt med det och då får man nog vara såpass intresserad att man själv söker upp info på nätet istället för att göra en tråd och sitta och vänta på svar.

Jag hoppas för din hästs skull att du snarast hittar en bra behandling som passar henne/honom.

Mina förslag:
Tvätta med hexocil eller PROB schampo 1g/veckan, låt schampot sitta en bra stund innan du sköljer bort.

Smörj med Nylanders hästkräm tills klådan lugnat sig och gå sen över på Horsol. Fortsätt med Horsol tills det inte finns några bitande insekter kvar.

Täcke på dygnet runt, ta inte av det inomhus för min erfarenhet är att då kliar de ännu mer.

Nästa år börjar du med täcke så fort det blir över 10 grader varmt och smörjer med Horsol så fort hon/han visar minsta tecken på klåda. Och schamponera ofta, ju renare man och svans desto mindre klåda. Tvätta täcket ofta.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: eksem

Har precis fått hem en ponny som också har eksem, hon har i stort sett ingen man kvar för hon har kliat så mkt, och på svansen är det bortskavt lite hår också. Det är inte massa sår i manen på henne, utan det är bara torrt och "mjälligt". Nu börjar det ju bli kallt och alla otäcka små djur försvinner ju snart, men Hur borde jag sköta om manen och svansen nu? Skulle vanlig Aloe Vera fungera?

Mvh Jennifer
 
Sv: eksem

KL

Jag kan rekommendera Vegebom, den innehåller heller inget vatten vilket gör att salvan "andas". Använder den till mina egna eksem också, har en "kylande" effekt och är klådstillande. Den botar inte på något sätt eksemen men lindrar och de slutar klia sig, och är insektsavstötande.

PM:a om någon vill veta vart man köper den!
 
Sv: eksem

Hej! har läst den här tråden. Kan läsa att någon rekomenderar Nylanders Hästkräm eller PROB. Jag vill faktiskt varna för dessa produkter då de innehåller tjära. Mina hästar blir sämre av dem. Vad det handlar om är att hålla huden mjuk. Jag blandar Horsol med Spaena Jugurda (tror jag det heter) sen tar jag in hästen om nätterna, ger dom inget kraftfoder. Men låter dom till exempel att tugga på halm till natten som fritidsfördriv.

En av våra hästar måste duscha i kallt vatten varje kväll för att kyla ner sig, när det är varmt. Då går svullnaden ner i manen.

Täcka hästen när det är som mest insekter är inte fel och ha en lösdrift som dom kan gå in och ställa sig i när det är som mest med knott är också bra.

Men framför allt du måste prova dig fram för att komma på vad som funkar bäst på din häst.
 
Sv: eksem

Kan läsa att någon rekomenderar Nylanders Hästkräm eller PROB. Jag vill faktiskt varna för dessa produkter då de innehåller tjära.

Tjära är välbeprövat som behandling mot eksem, på såväl djur som människor, så någon särskild anledning att varna för tjära finns det inte. Men sedan är det givetvis individuellt vilken/vilka produkter som fungerar bäst på vilken häst.
 
Sv: eksem

Men.. Uttorkande på eksem! Som om det inte vore torrt nog :crazy:
Nej, vad som behövs är fukt, fukt och åter fukt!
Jag har hört om folk som tvättar sina mjälliga eksemhästar med mjällschampoo (=nej, uttorkande. Mjällschampo är till för mäll, inget annat. Undvik på eksem!), folk som sprayar jodopax (=nej, uttorkande och ajajaj på eksem), blåspray och massa annat dumt. Det är hemskt nog med eksem som det är, att torka ut det ännu mer är fruktansvärt!

Oj, vad du tar i, tror inte riktigt att du förstått.
Det finns olika slags eksem och för de som vätskar sig är Zinkpasta bra. Zinkpasta och zinksalva (idomin)skyddar irriterad hud och hud som utsätts för skav. Det är ett skyddande och sammandragande eksemmedel - som torkar ut vätskande eksem. Dessutom skyddar det ju mot UV-ljus.

På torra och skrovliga partier skulle jag rekommendera Salyvase 2% också från akoteket, ca 60kr. Används av människor med eksem och psoriasis och rekommenderas även av apoteket till hästars eksem.
 
Sv: eksem

Oj, vad du tar i, tror inte riktigt att du förstått.
Det finns olika slags eksem och för de som vätskar sig är Zinkpasta bra. Zinkpasta och zinksalva (idomin)skyddar irriterad hud och hud som utsätts för skav. Det är ett skyddande och sammandragande eksemmedel - som torkar ut vätskande eksem. Dessutom skyddar det ju mot UV-ljus.

På torra och skrovliga partier skulle jag rekommendera Salyvase 2% också från akoteket, ca 60kr. Används av människor med eksem och psoriasis och rekommenderas även av apoteket till hästars eksem.[/QUOTE]
 
Sv: eksem

Tillägg om zinkpasta. Kollade upp innehållet och den är även mjukgörande.
Hur som helst så är zinkpasta väldigt effektivt på irriterade eksem i mankammen.

Petrolatum-Mjukgörande
Zinc Oxide-Uttorkande
Paraffinum Liquidum- Mjukgörande
 
Sv: eksem

*knapp*

Gör din häst en tjänst, köp ett eksemtäcke!
Det är första steget.
Har du möjlighet så låt henne stå inne när det är mycket knott i luften!

Insmörjning *2 varje dag.
Alla torra partier, inga FETA salvor. Använd inget skit i man och svansrot som tex pälsglans osv.
Tvätta en gång i veckan tills sår och skorv är borta och hästen verkar må ok.
När du fått bukt på eksemen så kan du gå ner och smörja 1 gång om dagen..

Jag har haft eksemhäst i många herrans år, och framtills jag dum nog lät henne åka till en hingst så var hon helt symptomfri och inget syntes.

För att få en eksemhäst att få må som allra bäst så krävs det totalt engagemang från dig som hästägare. Inget slarv och inga missar. Det har man inte råd med!

Lycka till!
 
Sv: eksem

Parrafinum liqiudum och liknande skulle jag verkligen undvika. Det kan ge otäcka hudinflammationer som är väldigt svåra att få ordning på. Jag själv är väldigt känslig mot den sortens mineraloljor och grejer. På mej brister huden, rodnar, blir varmt och ömt och vill det sig riktigt illa blir det varande böldliknande knölar. Det blir med andra ord en typ av eksem.
 

Liknande trådar

Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
527
Avel Hej. Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om...
Svar
5
· Visningar
1 169
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
773
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp