Eksemhäst, tips behövs!!!

Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Hade det varit en islänning så hade svaret varit jätte enkel eftersom islänningar inte har dessa problem förän dom blir exporterade.

Borta bra men hemma bäst..

Nu finns det ju svenskfödda som har eksem. Men att islandsfödda hästar inte visar eksem är enkelt - det finns inga svidknott på Island.

Om vi exporterade eksemhästar till Island (nu går inte det, men teoretiskt) så skulle de helt magiskt bli "friska" allihopa. Omedelbums. Just för att det finns inga svidknott på island.

De skulle iofs fortfarande vara eksemhästar i meningen att de skulle ha en allergi mot svidknott - men de skulle vara helt symptomfria.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Tanken med eksemtäcke är bra ur försäljnings synpunkt,, För den enskilda hästen som har fått eksem leder det ett rent helvete..

För varje dag så börjar man se den ena mer extrema lösningen än den andra men ingen verkar ha funderat på att börja med att försöka lösa problemet efter hästens förutsättningar och naturliga behov.

Det pågår forskning om eksem. Det tar tid och kostar mycket pengar. Allergi för människor är inte löst, så hur kan lösningen för djur vara i närheten??

Det är inte enbart islandshästar som får eksem. Shetland, nordsvenskar, sv halvblod, PRE som exempel.

Vad menar du med lösa problemet efter hästens förutsättningar och naturliga behov?
 
Senast ändrad:
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Sant men sedan har vi även islänningar födda i Sverige, dom har ju inte ens åkt bort.;)

Nej men i dom fallen så är det ju hästägarna som är grundorsaken till att deras eksem uppstått.

Varför envisas med att ändra på deras naturliga miljö och förutsättningar när det enbart leder till att människan skapar problem för dessa stackars raser genom att ge dom en onaturlig miljö.

Bättre vore väl om man nu som ex.. vore så himmla envis med att ha islänningar så för hästens välbefinnande.. Flytta då till island, men va fan säger hästägaren då,, där klarar inte jag av att leva med mina eksem..

Försök förstå att hästarna knappas kan välja varesig miljö, ägare eller att transporteras till en för dom helt onaturliga levnadsförhållanden när det gäller klimat ex...

Likt förbannat så envisas människan med att genom envist ego tvinga hästarna att uppfylla deras högsta önskan när det för hästarnas välbefinnande skulle vara mycket lättare om deras önskan blev uppfylld och människan kunde uppvisa lite mera flexibilitet i många lägen.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Men hur menar du då man ska göra om man har ett halvblod till exempel som utvecklat eksem ?
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Japp här är en hästägare med en SWB som har konstaterad knottallergi. Vad har jag och uppfödaren gjort för fel tycker du, eftersom du anser att det är hästägarna som är grundorsaken till att eksem uppstår? Hästen är uppfödd i en helt vanlig svensk beteshage, är det en onaturlig miljö för en häst?
Jag använder eksemtäcke under knottsäsongen och min häst får komma in nattetid i box året runt och är med denna "behandling" helt symptomfri. Går i vanlig beteshage med andra hästar under dagtid.. Jag kan inte riktigt se hur jag berövat min häst något mer än vad andra hästägare med fullt friska tamhästar gör..
Däremot anser jag att man inte ska utsätta en allergiker för det allergen den inte tål. Dvs man utsätter inte en eksemhäst (knottallergiker) för att bli biten av knotten.. De svenska svidknotten biter gärna hästen i mankam, svansrot, längs mage och öron. Det är därför bra att ha dessa ytor täckta när hästen vistas ute.. Utrota svidknotten ser jag tyvärr inte som ett alternativ :)
Kan man inte med hjälp av skydd hålla hästen allergifri, ja då håller jag med om att man ska ge den möjlighet att flytta. Till Island eller varför inte hellre till de evigt gröna ängarna..
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Men du verkar inte ha förstått något alls, eksem är en mycket vanlig orsak hos bl a nordsvensk, shettis och vi ska inte tala om Gotlands russet. Vilka förutsättningar har vi här som har ändrats, ja vissa islänningar får eksem vid en export av den orsaken är jag också emot import av häst från Island för den vanliga hästköparen. Men kvarstår gör just problemet, eksem är komplicerat och här finns massor att läsa för DIG om du vill lära dig något och vill du inte det så låt bli och läs den forskning som finns.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Japp här är en hästägare med en SWB som har konstaterad knottallergi. Vad har jag och uppfödaren gjort för fel tycker du, eftersom du anser att det är hästägarna som är grundorsaken till att eksem uppstår? Hästen är uppfödd i en helt vanlig svensk beteshage, är det en onaturlig miljö för en häst?
Jag använder eksemtäcke under knottsäsongen och min häst får komma in nattetid i box året runt och är med denna "behandling" helt symptomfri. Går i vanlig beteshage med andra hästar under dagtid.. Jag kan inte riktigt se hur jag berövat min häst något mer än vad andra hästägare med fullt friska tamhästar gör..
Däremot anser jag att man inte ska utsätta en allergiker för det allergen den inte tål. Dvs man utsätter inte en eksemhäst (knottallergiker) för att bli biten av knotten.. De svenska svidknotten biter gärna hästen i mankam, svansrot, längs mage och öron. Det är därför bra att ha dessa ytor täckta när hästen vistas ute.. Utrota svidknotten ser jag tyvärr inte som ett alternativ :)
Kan man inte med hjälp av skydd hålla hästen allergifri, ja då håller jag med om att man ska ge den möjlighet att flytta. Till Island eller varför inte hellre till de evigt gröna ängarna..

Tii Island är vi nog en del som ville skicka tillbaka hästen, men det går ju inte tyvärr.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Damn, och det som var min sista utväg om hästen inte kan hållas symptomfri längre ;) Jag tänkte att Island kanske var intresserade av en ny ras på sin ö :)
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Island tar väl inte emot hästar alls? Lite off-topic, men visst är det inte bara så att en häst som en gång lämnar Island får inte komma tillbaka, och inga hästar importerad till Island?

Att det är därför de topphästar som åkt från Island för att tävla i stora mästerskap säljs efteråt, då de inte kan 'åka hem' igen?
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Island tar väl inte emot hästar alls? Lite off-topic, men visst är det inte bara så att en häst som en gång lämnar Island får inte komma tillbaka, och inga hästar importerad till Island?

Att det är därför de topphästar som åkt från Island för att tävla i stora mästerskap säljs efteråt, då de inte kan 'åka hem' igen?

Rätt.......................
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Stämmer bra! Det var bara ett litet skämt från min sida angående flytt till Island :)
Och tänk tanken om alla eksemhästägare skulle följa Coaris råd att flytta med hästen till Island... Jag har isländska vänner så jag skulle inte ha några som helst problem med att flytta till Island, det är en vacker ö med trevligt folk. Jag tror även att min stora giraff skulle trivas i flock med ett gäng mysiga raggsockor :D
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Men kvarstår gör just problemet, eksem är komplicerat och här finns massor att läsa för DIG om du vill lära dig något och vill du inte det så låt bli och läs den forskning som finns.

Nu hamnar jag lite ot men du tvingar mig faktiskt till att gå i svaromål.

Det fina med forskning är att det ständigt bedrivs forskning, i annat fall är det ren studie som redovisas.

Är man verkligen intresserad av forskning så läser man inte bara den forskning som finns utan man tar hela tiden del av dom framtida forsningsrapporterna.

Det man för 10 år sedan kunde läsa av den forkning som då fanns är inte alls trovärdigt att dagens forskning på exakt samma område ens är i närheten av att stödja genom dagens forskningsresultat.

I många fall när det gäller hästar/miljö relaterade problem/rastyper och främst import/avel ex så behöver man kanske inte fördjupa sig i vad som går att läsa av den forkning som finns utan det kanske räcker med att använda sunt förnuft och bättre då börja ta del av vad som går att läsa av när det gäller att kunna förstå hästen som individ.

Helt ärligt,, hästen har inte ändrat sig under dom senaste årtusenden,, den är fortfarande gräsätare, ett flycktdjur, har samma täckhår och skyddshår, samma behov av att ständigt söka föda där hovarna slits och har kvalite utifrån dom miljörelaterade faktorer den i sitt rätta element är anpassad till.


Blir jag förvånad om forskningen om 10 år kommit fram till att det är människan som är hästens största fiende??? :confused:
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Jo men nu så finns det betydligt mer dagsfärska forskningar, samt även studier med för den delen. Har bedrivit i stor omfattning både i Sverige, men även i Tyskland samt på Island. Den sista satsar friskt på att få fram ett sätt att i tidigt skede genom blodprov se vilka hästar som inte är ämnade för export, dvs där man kan se om dispositionen för allergi finns. Och de har kommit rätt långt med det, man har även kunnat ringa in i vilka led som eksem risken är störst och använt mycket material från dessa linjer.

Så om du tror att det material som finns är 10 år gammalt, då har du nog letat på fel ställe.;)

I övrigt har man i Canada och Australien bedrivit studier i flera år, eftersom där har man problem med sina egna hästar och just eksem. Här finns åtskilligt att läsa om under Canadian Veterinary Medical Association, söker man sedan på The American Journal of Clinical Nutrition så finns det ännu mer studier publicerade om just eksem.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Fast nu tror jag att du är ute och slirar med fel person, är det någon som är uppdaterad gällande det som finns ang eksem så tror jag det är Boj. I varje fall har jag inte hittat någon annan på detta forum som har haft mycket att tillföra när det gäller den biten, och så spatt förstås.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Jag hade en nordsvensk för ett antal år sedan med sommareksem och honom behandlade jag med Ökozon. Det fungerade mycket bra på honom. Redan efter första inledande shamponeringen märktes en markant skillnad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Roheryn
·
Hästvård I höstas bröt knottallergi ut på min häst. En kraftig sådan. Tidigare har vi bott på en blåsig slätt utan knott och därav har vi inte...
2
Svar
35
· Visningar
3 632
Senast: nullo-modo
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 602
Senast: höstmåne
·
Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: HeleneF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp