eksemtäcken

wizo

Trådstartare
Vad finns det för olika eksemtäcken? Vilket använder ni till era eksemhästar? Jag vill ha ett med hals och magplatta, typ boetts men dom kostar ju 2000kr och håller i en vecka typ! Finns det andra som säljer liknande täcken?
Jag måste köpa tre st nu snarast men vad fan lägga 6000kr på täcken känns inte så kul:/

Sv: eksemtäcken

Jag har numera bara Boetts täcken. Dom sitter väldigt bra, servicen därifrån är toppen och det är dom enda som har hållt!

Jag har två täcken till min unghäst. Ett Jacson och ett från Hööks.

Är inne på 2a året med Jacson täcket och det höll väldigt bra förra året. Hööks täcket köpte jag mest för att jag behövde ett till snabbt och har reserverat mig för att det kan gå i sönder när som helst.

Jag tror jag har eksemtäcken av varenda märke som finns *mutter* Min tant är en täckesstrimlare av sällan skådat slag.

Tycker att Boett faktiskt är de som är bäst, men de täcken jag köpt på GeKås är suveräna för det priset. Tror jag gav 399/st med huva. Då är det okej om det går sönder lite då och då. Det är sånt tyg som är ganska lätt att laga också. Ska dock i år köpa mig en symaskin efter att just hämtat ut täcken från lagning. Det är dyrt, och det är inlämning några gånger per säsong. Har dock 5 eller 6 att växla mellan.

Så jag tycker antingen det dyra eller det riktigt billiga. De andra märkena tycker jag har gått sönder lika snabbt som GeKås men man retar sig mycket mer på det när täckena kostar 1300 och man haft det på i 2 dagar än om man betalt 400.

Va har gekås såna riktiga eksemtäcken? Som sitter tiggt och med hals o magplatta?! Då vore det ju värt att åka dit nån dag! Har velat åka dit nån gång men det är ju grymt långt bort och har inte haft något särskilt jag velat ha tidigare utan bara vart nyfiken på att kolla där. Dock har min mamma vart där och köpt med sig lite täcken och vojlockar mm. Helt ok grejjer faktist:)

Just boetts tyg ser ut att va värre att laga tyvärr:( tror jag hade ett sånt förut som slets sönder totalt. Dom andra jag har som numera ser ut som ett lapptäcke tror jag jag köpt på lillhästen och dom är lätta att laga. Men i år måste jag bara ha nya! Lagat för mycket redan..

Ja, det har de haft de senaste åren när jag varit där iaf :)
De första åren var det bruna täcken och förra året var det någon ljusgrå/blå färg på dem.
Foto0002-6.jpg

Det här köpte jag för 3 år sen. (dock följde ingen huva med) och det håller fortfarande, dock med lite lagningar.

Det finns en del begagnade Jacsontäcken ute nu (jag har också jagat ihop ett antal täcken för att skydda min nya), köpte två stycken för under 300kr/st i helt ok skick. Jag tycker att de har bra passform och är av ok kvalitet. Även om Boetts är bäst. Särskilt nu med den "nya" magplattan med bredare länk mellan frambenen.

Här håller bara Boett, nuvarande är inne på andra säsongen och antal lagningar = 0. När han var värre på att klia sig fick jag laga ett par ggr/säsong. Inget svårt laga.

Provat typ de flesta andra märken som finns (inte GeKås):

Hööks = strimlor efter en dag, lagade, strimlor nästa dag.
Jacson = passformen från helvetet, strimlor efter en vecka, laga, strimlor efter en vecka
Busse = passform bra. Höll trots att det är mer baddräktstyg bättre än båda ovanstående. Klarade sig en säsong med att bara laga några revor, men sen blev det totalstrimlat och gick inte att laga. Köpte ett nytt men då hade hästen ändrat passform så det inte satt så bra.
Källquists = passform okej, men ställ aldrig undan symaskinen

Boett är svindyrt ja - men spöar med hästlängder alla andra jag provat, både passformsmässigt och ffa hållbarhetsmässigt.

Jag har skog i hagen och en rulloman, och han har täcket även inne. Dock är kliet förra säsongen och den här milt sagt under kontroll jmf med innan.

Funderar på att köpa ett boett och tre-4st från gekås! Funderar på om det går att få på juverplatten till ett gekåstäcke? Någon som vet hur man fäster plattan?

Jag har ingen aning om vad det är för kvalitet på Gkås täcken, antagligen fanns dom inte på Blesas tid. Nu är det snart sju år sedan jag förlorade mitt exemsto, hon blev 25 och hade exem sexton somrar så jag han ju få ganska lång erfarenhet. Bästa täcket utvecklade en lokal sömmerska i samarbete med Silverkedjan. Hon specialbeställde en rulle extra stark tyg. Mitt sto klarade av att göra mindre jack i det, men aldrig långa revor. Resårband och spännen fick jag byta själv då och då. Köpte en rulle björntråd på en marknad, den är starkast! Jag hade "byxor" både fram och bak på mitt + en stor bit man spände under magen + ljuverskydd. Max täckning med andra ord. Du kan ta mått på din häst och beställa precis som du vill har det.
Om någon är intresserad så skicka ett pm till mig så ska ni snart få sömmerskans namn och tele. (Tror inte jag får skriva det här eftersom hon har ett litet hemmaföretag. Men hon jobbar i alla fall vitt.)

Angående smörjning och sådant så var det bästa för henne generöst med fenuril, köpte 1 kg pumpflaska på apoteket. Kortisonlösning om hon kliande sig. Ibland fet salva också. Mot knotten använde jag Rb 86. (där täcket inte täckte.)

Har erfarenhet av några sorter

Jacson: Torkar snabbt, sitter bra på plats och båda hela men sitter inte på någon täckesmarodör. Enda som lagats är spännena som är av hårdare plast så de går lätt sönder. Dock blir de varmare under än av Källqvisttäckena

Källqvist: Favorittäcket OM de passar hästen (annars får man gå och dra det tillrätta på hästen med jämna mellanrum) OCH de inte är någon som kliar sig mkt då de var av tunt material. Lätt att snurra runt i symaskinen när man lagar, torkar snabbt och hästarna blir inte varma under. Dock såg jag att de var betydligt dyrare numera. Då vill jag minnas att de låg runt Jascons i pris

Boetts: Äldre modellerna hade mjukare tyg medans det nyare kändes riktigt vasst. Verka inte vara hållbarare än Jacsons.

Hööks: Om de passar hästen så helt ok men verka slitas fort på de delarna som är av resår. Vet dock inte vilken av deras modeller de har

Förutom redan nämnda modeller hittar du billiga eksemtäcken hos Börjes, Horze, Butiken I Stallet och Avantia. De ligger på 550-700 kr.

Själv har jag täcken från Boett, Hööks, GeKås och huvor från Jacson (slitstarka!).

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 511
Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 586
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?