Elakartad melanom hos skimmel, någon med erfarenheter?

ztsu

Trådstartare
Jag har läst allt jag kunnat hitta om s.k. skimmelknölar men det mesta jag läser handlar om den godartade varianten. En knöl stor som en pingisboll vid svansen som har samma storlek i 20 år eller små knölar här och där som inte växer och inte påverkar hästen. Solskenshistorier om hästar som haft sina melanom hela livet och som inte nämnvärt besvärats av dem. Men jag har inte hittat så mycket info om de fall där melanomen är fler än bara några stycken och där de dessutom är stora. Och överallt. Som på min gubbe.

I dagsläget är han pigg och glad. Men de är som sagt överallt. Både invändiga som känns under huden och utvändiga som är som ärtor/vindruvor/pingisbollar och "ligger utanpå". Han har en stor som en stor apelsin som ligger i ena ljumsken och troligtvis till viss del täpper till hans urinrör och gör att han har en ganska fjösig stråle när han kissar. Troligtvis kommer denna bli hans död då den till slut kommer täppa till hela urinröret. Han har också två pingisbollar i/vid skapet som också möjligtvis bidrar till den lilla strålen. I och runt anus och vid svansroten har han väldiga mängder. Dessa verkar dock inte påverka honom, han bajsar som han skall och det blöder aldrig. Sen har han småknölar här och där, på halsen, i mankammen, på ryggen, på buken, mellan öronen.

20141012_195545_546bb3c2ddf2b343bfd49ac5.jpg


20141103_185906_546bb3daddf2b344996d32b2.jpg


20141016_200850_546bb3cfe087c326f643f7c5.jpg


Är det någon som har haft en skimmel med såhär mycket melanom? Hur länge levde den? Vad var det som till slut gjorde att den fick somna in? Var den pigg och glad in i det sista?

Vet. har varit ute vid flera tillfällen, och kommer fortsätta komma regelbundet. Vi har i samråd bestämt att vi inte kommer göra något åt det hela då han är så gammal (20 år) och då det är sådana väldiga mängder. Det som gäller är att hålla koll på honom. Jag hoppas ju såklart att han ändå skall ha några år framför sig, han har har haft sina melanom länge, men jag försöker också förbereda mig på att det kan gå snabbt också. Vet egentligen inte riktigt vad jag vill med den här tråden, skriva av mig antar jag. Förhoppningsvis få höra om era erfarenheter.

Jag tänker inte ta ut någon sorg i förväg. Han är som sagt pigg och glad idag och rids som vanligt. Men det är klart att det ligger och gnager i mig. Om så här mycket syns/känns på utsidan, hur mycket har han inte då på insidan? :(
 
Mitt sto hade så mycket, eller mer! Hon var 8 år när hon togs bort och dömdes ut av melanomen, då hade vi opererat bort en melanomknöl vid ögat på henne som 6 åring och som 8 åring hade det återigen förökat sig (jag upplevde att det blev värre vartannat år). Det som gjorde att hon blev utdömd var att hon hade i munnen som gick upp när hon åt. När jag var in på kliniken var alla veterinärer där och tittade och fotade för de hade inte sett en så ung häst med så mycket melanom.

Kanske inget roligt svar men som jag förstår det så är det värre när de får det som unga, som min häst.
 
En tidigare bekant till mig hade en ponnyvalack (welsh/arab har jag för mig) som hade väldigt mycket melanom, framförallt runt anus och snoppen/förhuden. Sista åren (ganska många) kunde han inte dra in snoppen alls.
Jag år väl erkänna att jag inte vet ens om han kanske fortfarande lever, men senast jag träffade honom var för snart 6 år sedan och då var han över 30 år...
 
En bekant till mig lät operera sin skimmel då den var 20+. Det var väl kring skapet och under svansen som det var värst. Den blev dock sämre efter något år, men kunde leva som pensionär ett par år till.
 
Har ni gjort biopsier så ni vet säkert att det är malignt melanom?

Min blev 28 år och då var det var benen som gav upp (kunde inte resa sig). Han hade massa under svansen och i skapet, ingen andra ställen, åtminstone inte som syntes på utsidan.

Han hade som din en stor knöl i skapet, den satt som en svamp men en sträng och så en knöl i storlek med en mandarin ungefär. Opererade bort den när han var runt 2o just för att han inte skulle få problem att kissa. Om den sitter så att det går att operera med lokalbedövning hade jag starkt övervägt det, kan ge din häst några extra år.
 
Har ni gjort biopsier så ni vet säkert att det är malignt melanom?

Min blev 28 år och då var det var benen som gav upp (kunde inte resa sig). Han hade massa under svansen och i skapet, ingen andra ställen, åtminstone inte som syntes på utsidan.

Han hade som din en stor knöl i skapet, den satt som en svamp men en sträng och så en knöl i storlek med en mandarin ungefär. Opererade bort den när han var runt 2o just för att han inte skulle få problem att kissa. Om den sitter så att det går att operera med lokalbedövning hade jag starkt övervägt det, kan ge din häst några extra år.

Nej, det har jag inte gjort. Vet. tyckte inte det behövdes då det är på flera ställen som det känns under huden som förhårdnader och inte knölar, och hon drog därför slutsatsen att det högst troligt är malingt. För min egen del spelar det faktiskt ingen roll. Det är bara ett ord liksom, det påverkar inte hans utgång eftersom han redan har så himla mycket att det vore omöjligt att operera bort alla.

Hade han bara haft de två "pingisbollarna" på skapet hade jag också kunnat överväga en operation just där med syftet att minska kisseribesvären. Men det som är mer alarmerande är "apelsinen" i ljumsken, och den är på insidan och inte på utsidan som "pingisbollarna". Om du förstår hur jag menar? Den går inte att se utan känns bara om man lägger handen just där.
 
Mitt sto hade så mycket, eller mer! Hon var 8 år när hon togs bort och dömdes ut av melanomen, då hade vi opererat bort en melanomknöl vid ögat på henne som 6 åring och som 8 åring hade det återigen förökat sig (jag upplevde att det blev värre vartannat år). Det som gjorde att hon blev utdömd var att hon hade i munnen som gick upp när hon åt. När jag var in på kliniken var alla veterinärer där och tittade och fotade för de hade inte sett en så ung häst med så mycket melanom.

Kanske inget roligt svar men som jag förstår det så är det värre när de får det som unga, som min häst.

Men oj! Vad okänsligt av dem att hålla på att fota kan jag tycka. Eller de kanske frågade om det var okej först?

Tack för att du delade med dig. Beklagar den tråkiga utgången. :(
 
Jag valde att ta bort min förra sommaren, 21 år gammal. Han såg ut ungefär som din men i stället för en knöl som tryckte på urinröret så hade han en som satt på insidan och började trycka mot tarmen så han skulle till slut ha fått helt stopp.. Han var pigg och kry till slutet, jag valde att avliva innan han blev alltför påverkad. Knölen han avlivades för dök upp ca 2 mån innan avlivningen och växte rätt snabbt jämfört med de tidigare knölarna, han var pensionerad pga annan skada och promenerades i skogen sista åren. Nu ligger han begravd i en minneslund på ägorna, med vita rosor planterade på graven ♡
 
Men oj! Vad okänsligt av dem att hålla på att fota kan jag tycka. Eller de kanske frågade om det var okej först?

Tack för att du delade med dig. Beklagar den tråkiga utgången. :(

Jag tror säkert att de frågade, var ett par år sedan så jag minns inte riktigt. Men för mig blev det ett bevis på att det verkligen var allvarligt och inget att fundera på hur jag skulle göra med hästen. :( Numera vill jag helst inte ha skimlar, trots att de är fina!
 
Jag har läst allt jag kunnat hitta om s.k. skimmelknölar men det mesta jag läser handlar om den godartade varianten. En knöl stor som en pingisboll vid svansen som har samma storlek i 20 år eller små knölar här och där som inte växer och inte påverkar hästen. Solskenshistorier om hästar som haft sina melanom hela livet och som inte nämnvärt besvärats av dem. Men jag har inte hittat så mycket info om de fall där melanomen är fler än bara några stycken och där de dessutom är stora. Och överallt. Som på min gubbe.

I dagsläget är han pigg och glad. Men de är som sagt överallt. Både invändiga som känns under huden och utvändiga som är som ärtor/vindruvor/pingisbollar och "ligger utanpå". Han har en stor som en stor apelsin som ligger i ena ljumsken och troligtvis till viss del täpper till hans urinrör och gör att han har en ganska fjösig stråle när han kissar. Troligtvis kommer denna bli hans död då den till slut kommer täppa till hela urinröret. Han har också två pingisbollar i/vid skapet som också möjligtvis bidrar till den lilla strålen. I och runt anus och vid svansroten har han väldiga mängder. Dessa verkar dock inte påverka honom, han bajsar som han skall och det blöder aldrig. Sen har han småknölar här och där, på halsen, i mankammen, på ryggen, på buken, mellan öronen.

20141012_195545_546bb3c2ddf2b343bfd49ac5.jpg


20141103_185906_546bb3daddf2b344996d32b2.jpg


20141016_200850_546bb3cfe087c326f643f7c5.jpg


Är det någon som har haft en skimmel med såhär mycket melanom? Hur länge levde den? Vad var det som till slut gjorde att den fick somna in? Var den pigg och glad in i det sista?

Vet. har varit ute vid flera tillfällen, och kommer fortsätta komma regelbundet. Vi har i samråd bestämt att vi inte kommer göra något åt det hela då han är så gammal (20 år) och då det är sådana väldiga mängder. Det som gäller är att hålla koll på honom. Jag hoppas ju såklart att han ändå skall ha några år framför sig, han har har haft sina melanom länge, men jag försöker också förbereda mig på att det kan gå snabbt också. Vet egentligen inte riktigt vad jag vill med den här tråden, skriva av mig antar jag. Förhoppningsvis få höra om era erfarenheter.

Jag tänker inte ta ut någon sorg i förväg. Han är som sagt pigg och glad idag och rids som vanligt. Men det är klart att det ligger och gnager i mig. Om så här mycket syns/känns på utsidan, hur mycket har han inte då på insidan? :(

Jag har känt ett antal skimlar med skimmelknölar. De flesta har gått hädan av ålder eller annat.
Men bla min tränares ena häst fick tas bort pga cancern blev för svår invärtes. Han hade inte några större knölar som gick att se utifrån. Småpluttar ett fåtal bara som kom med åldern, betydligt färre och mindre(typ 5 mm stora bubblor a la en handfull på hela kroppen) än många andra.
Han blev akut dålig och togs bort direkt ca 15-17 år gammal.
 
Min ponny fick jag ta bort pga cancer. Först fick han en i skapet som han gick med ett tag, när den började växa och blev stor valde vi att operera bort den. Den testades som elakartad. Så vi fick veta redan då att det skulle antagligen komma tillbaka. Efter det var han frisk i flera år men vid 21 så spred det sig inne i kroppen och han fick jättemycket kolik så jag fick avliva honom. Det gick jättefort när han blev dålig på slutet. :( Jag vet en annan som avlivades av samma skäl som också fick kolik. Den var också över 20. Men både min och den andra var friska fram tills koliken började. Så det var väl mer knölarna på insidan som blev problem.

Om det går att operera bort den/de som sitter mest illa till så kan det kanske vara en ide, då kan man ju testa om det är elakartat också. Annars är det väl mest att hålla koll och det antar jag att du gör. Hoppas ni får några fina år till i vilket fall :)
 
Jag har också en flugskimmel med melanom, ett sto på 22 år. Hon har haft sina tre små små knölar kring anuset sedan jag köpte henne som elvaåring. På senare år har hon dock börjat få lite knölar vid ganaschen och runt huvudet. Dom är som pingisbollar i storlek men hon tycks inte ha ont av dem och veterinär undersöker då och då för att se hur det utvecklas. Världens piggaste arab är det kan jag tillägga, har fått en rekommendation dock; att hon ska få gå i den form hon verkar vara bekvämast i. Så lite lång och låg form jobbar vi i. Det jag har fått berättat för mig är att om/när knölarna börjar påverka hästen så att den får svårt att kissa kan det vara tecken på en större spridning. Men så länge din häst är pigg och glad skulle jag försöka inte ta ut något i förväg :)
 
Tillägg: när mitt sto fick sina större knölar kring huvudet för fyra år sedan så dök dom upp över en natt. Jag trodde allt hopp var ute då. Men det avstannade där.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
2 697
Senast: Takire
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 414
Senast: Vassi
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Jag har en 17-årig arabvalack, skimmel. För ett år sedan fick han åka in till Ultuna akut för att han inte drack/kissade. Förutom andra...
Svar
4
· Visningar
3 660
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp