Liten utväxt med mastceller(?)

Takire

Trådstartare
Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena bakben. Utväxten såg ofarlig ut men visade sig innehålla mycket mastceller, och veterinären berättade att sådana tumörer kan vara ganska elakartade.

Nåväl, har bokat tid för att ta bort knölen. Den är liten, mindre än 0,5 cm tror jag, men kommer tas bort med stor marginal.

Jag tror veterinären sa på telefon att antingen tar man bara bort knölen eller så ultraljudar man först för att undersöka eventuell spridning.

Då min första känsla var att bara ta bort knölen så fort som möjligt så övervägde jag inte ens fler undersökningar, men borde jag ringa och kolla vad veterinären egentligen anser vettigast? Det lät inte som att veterinären tyckte det var konstigt att bara ta bort knölen i alla fall.

Här och nu är jag inte jätteorolig, min hund mår ju bra i allmäntillstånd och är glad och pigg. Jag har inte hittat några fler knutor/vårtor/utväxter på honom. Så jag hoppas att borttagningen motar Olle i grind riktigt ordentligt.

Vad jag läst mig till är sådana här hudtumörer ganska vanliga så jag gissar att det finns några som haft det på sina hundar här på forumet.
 
Mastocytom finns i tre grader och det är bland annat lite rasberoende vilken grad som är vanligast. Boxrar får ofta mastocytom men de är ofta av den lägsta eller näst lägsta graden.

Om man tar bort med så god marginal som är möjligt på ett ben så är det oftast helt ok att ta bort den först och analysera sen. Annars vill man ofta ta ett prov först för att kolla vilken grad det gäller och utifrån det planera operationen samt om det behövs nån ytterligare behandling.
 
Mastocytom finns i tre grader och det är bland annat lite rasberoende vilken grad som är vanligast. Boxrar får ofta mastocytom men de är ofta av den lägsta eller näst lägsta graden.

Om man tar bort med så god marginal som är möjligt på ett ben så är det oftast helt ok att ta bort den först och analysera sen. Annars vill man ofta ta ett prov först för att kolla vilken grad det gäller och utifrån det planera operationen samt om det behövs nån ytterligare behandling.

Tack snälla för svar 😊. Förhoppningsvis är det grad 1. Tror den sitter på ett rätt okej ställe för att ta bort med marginal, särskilt som den är så liten.
 
Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena bakben. Utväxten såg ofarlig ut men visade sig innehålla mycket mastceller, och veterinären berättade att sådana tumörer kan vara ganska elakartade.

Nåväl, har bokat tid för att ta bort knölen. Den är liten, mindre än 0,5 cm tror jag, men kommer tas bort med stor marginal.

Jag tror veterinären sa på telefon att antingen tar man bara bort knölen eller så ultraljudar man först för att undersöka eventuell spridning.

Då min första känsla var att bara ta bort knölen så fort som möjligt så övervägde jag inte ens fler undersökningar, men borde jag ringa och kolla vad veterinären egentligen anser vettigast? Det lät inte som att veterinären tyckte det var konstigt att bara ta bort knölen i alla fall.

Här och nu är jag inte jätteorolig, min hund mår ju bra i allmäntillstånd och är glad och pigg. Jag har inte hittat några fler knutor/vårtor/utväxter på honom. Så jag hoppas att borttagningen motar Olle i grind riktigt ordentligt.

Vad jag läst mig till är sådana här hudtumörer ganska vanliga så jag gissar att det finns några som haft det på sina hundar här på forumet.
Istället för operation kan man behandla med Stelfonta. En injektion man ger i tumören som gör att den går i nekros. Brukar vara fördelaktigt när tumören sitter på ben eller andra svårare ställen. Be om remiss för det om du inte vill operera. Jag hade helt klart valt Stelfonta.
 
Istället för operation kan man behandla med Stelfonta. En injektion man ger i tumören som gör att den går i nekros. Brukar vara fördelaktigt när tumören sitter på ben eller andra svårare ställen. Be om remiss för det om du inte vill operera. Jag hade helt klart valt Stelfonta.
Tack för tipset! Men då kan man inte analysera tumören sedan va?

Veterinären nämnde inte detta alternativ men jag ska ringa och fråga.

För att sitta på benet tror jag den sitter på en bra plats för att ta bort men låter definitivt mycket mycket bättre att slippa operation ❤. Så uppskattar ditt tips jättemycket.
 
Min förra hund hade det, visade sig vara grad 2 då analysen gjordes.

Hudförändringen togs alltså bort i sin helhet och analyserades.

Det gick bra och hunden levde 7 år till efteråt.
 
Hm, jag ringde till djursjukhuset. Tjejen dom svarade hade inte hört om stelfontainjektioner men jag ska kolla vidare. Kanske måste boka ett nytt besök hos veterinär för att kunna få remiss 🤔
 
Blir operation av mastocytomet idag i alla fall. Stelfonta lät verkligen bra så borde kanske ringt runt lite, men blev så ställd när den jag pratade med här inte hade hört talas om läkemedlet i fråga. Borde kanske ringt till Sundsvall och kollat men det är för sent nu i alla fall.

Och idag var det en veterinär vi aldrig träffat så hann inte komma i form att ställa frågor..

Han gav mig prisuppgift 1100-1500 kr, wow vad billigt tänkte jag, men han hade visst råkat tänka i euro 😅.

Hoppas bara allt går bra sedan. Jag bestämde för flera år sedan att inte operera min hund mer, men man omvärderar sina beslut ibland. Det beror ju lite på vad som ska opereras.
 
Idag har Frej varit så missnöjd 🙈. Är väl fortfarande förresten.

Vänster bakben har han ansett obrukbart så för säkerhets skull har jag haft kontakt med djursjukhuset. Fick instruktion att ta bort plåstret och då gick han plötsligt inte alls utan smälte ihop i en hög 😅. (Efter att först ha snurrat några varv i frustration över att inte komma åt såret.)

Nu har vi varit in och kollat och då funkade plötsligt vänster bakben igen när han var sugen på att gå in på rehab. Men nu är han i stort sett trebent igen. Det beror antagligen på att det stramar i huden. Även om tumören var väldigt liten så är den ju borttagen med marginal. Annars såg det fint ut, så det är nog bara herr Känslig som är framme 🙃.
 
Blev uppringd från djursjukhuset nyss.

Tumören är (var) bekräftat en mastcellstumör. Elakartad men låggradig, dock med metastaseringsförmåga, så är väl en grad 2 då.

Den är borttagen med god marginal, min hund mår bra och jag ska vara uppmärksam på om det dyker upp något nytt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Imorgon måndag blir det veterinär. Men tills dess... Vår gamla hund opererade en fettknuta? För 2 månader sedan. Han hade haft den i...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 301
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av det? Mixie, min 13-åriga terrier, var hos Vet. idag och opererade bort en knuta och vi passade då på att...
Svar
2
· Visningar
1 409
Senast: lady_vip
·
C
Hundhälsa Någon som tagit bort det på sin hund? Kan ni inte dela med er av vad ni vet? Tog bort 1st klass 2 och 4st klass 1 på Nova i våras...
Svar
7
· Visningar
6 144
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp