Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra? Melanom på skimmel

emmacsendes

Trådstartare
Jag har en 17-årig arabvalack, skimmel. För ett år sedan fick han åka in till Ultuna akut för att han inte drack/kissade. Förutom andra orsaker som åtgärdades, som urinsten, visade det sig att han hade fullt med melanom ("skimmelcancer-knölar") på skapet, under svansen (vilket dock varit upptäckt innan), och även inne i buken. Veterinären sa då att det var för mycket för att operera bort, och att det till största sannorlikhet inte var något elakartat och att jag bara skulle "glömma bort" de.

Dem synliga knölarna då har såvitt jag märkt varken blivit fler (inte många fler iallafall) eller större. Men däremot hittade jag idag en stor knöl "innanför armbågen", svårt att förklara, men tänk människas armhåla typ, väldigt gömd med andra ord. Då den var såpass annorlunda än de tidigare och troligtvis kommit väldigt fort ringde jag självklart veterinär. Enligt henne är det troligt att den sitter på en lymfkörtel och det då tydligen är ett tecken på att det har börjat spridas. Sen sa hon även att det tydligen är en risk med att ta ett vävnadsprov, då det kan "utlösa smittan" och göra den elakartad, om den inte redan är det. Alltså, jag har att välja på pest eller kolera typ.

Det kan alltså vara en elakartad, och isåfall vill jag ju veta det. Men samtidigt kan det ju vara en "vanlig" skimmelknöl som inte är ett dugg farlig - men tydligen KAN det utlösas om man tar bort den... :cry: Veterinären, som alla andra, frågade ju självklart varför jag var så angelägen med att veta just nu om inte hästen lider av det i dagsläget och så vidare. Men den här hästen är verkligen mitt allt, lika viktig som ett barn, och jag kommer bli helt hysterisk på att inte veta om jag ska vara orolig eller inte.

Jag ska ringa till Ultuna det första jag gör i morgon, då det är där dem kan ta prov OM det ska göras. Så sen får man väl utgå efter vad dem säger. Men jag skulle gärna vilja veta om någon annan har erfarenhet av något liknande, och sånt som rör just melanom på häst, då jag inte har så stor kunskap om det och vill inte fråga miljoner helt "orelvanta" frågor till veterinären om det inte är ett bra tillfälle. Oavsett om han ska in eller inte vill jag liksom ha lite mer att stå på.. Snälla, hjälp? :crazy:
 
Sv: Vad ska jag göra? Melanom på skimmel

Hade det varit min häst hade jag åkt in och tagit prov. Jag har en skimmel och har redan varit inne en gång då jag misstänkte melanom i ögonen på honom.

Alla skimlar får skimmelcancer "till slut" men de flesta hinner dö av andra orsaker innan det blivit så pass mycket att man får ta bort dom pga melanom.

Jag hade som sagt åkt in av den anledningen att din häst är 17 år gammal och då hade jag velat veta om den har ett år kvar att leva eller 10 år.. Hoppas du förstår hur jag menar.

Men jag har inte heller stor erfarenhet och du får ju lita på din veterinär och höra med Ultuna i morgon då. Fråga hur stor risken är att det skulle utlösas till det värre. Men även om du inte åker in så kommer den fortsätta sprida sig, det har ju redan börjat.

Min häst är 15 år och än så länge inga synliga knölar...

Hoppas på det bästa för dig, lycka till
 
Sv: Vad ska jag göra? Melanom på skimmel

Jag hade en skimmel som fick knölar (melanom) som 3 åring. Vi valde att operera bort alla.
 
Sv: Vad ska jag göra? Melanom på skimmel

Jag hade åkt in och tagit prov. Det är jobbigt att behöva gå runt och vara orolig för något som med ganska stor sannolikhet inte är någon fara.

För ca två år sedan fick min då 25-åriga arabvalack en snabbt växande skimmelknöl på "högsta punkten" på korset som sprack och blev jätteäckligt. Vid första anblick trodde veterinären att den var elakartad och att inget fanns att göra, men prov togs och den visade sig till trots vara godartad, så den opererades bort. Såret (stort som två femkronor på rad ungefär) tog ett år att läka. Efter detta har det, peppar peppar, inte kommit några fler knölar.
 
Sv: Vad ska jag göra? Melanom på skimmel

Baksidan av att ha skimmlar... :(

Min gammla skimmel (blev 28 år) hade också väldigt mkt melanom. Tog bort en större väl avgränsad knöl vid öppningen av skapet en gång (inte malign) för att den satt lite i vägen, men rekommendationen är att inte skära i dem så sant de inte är till fysisk hinder för hästen pga stor risk för spridning.

Jag hade inte gjort något i ditt läge. Det hjälper varken dig eller hästen att veta att cancern är elakartad eftersom det inte finns någon behandling. Håll istället noga uppsikt med hur han mår. Får han tex problem med kolik, att kissa, tappar hull eller verkar ledsen och trött så vet du att det är dags att låta honom somna in.

Tills det händer tycker jag ni skall ta tillvara på varje dag ni har tillsammans. :heart
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 025
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 357
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 923
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 657
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp