Elavtal Nordic Green Energy

Jag var faktiskt i kontakt med eon så sent som för ett par veckor sedan om en annan sak, och frågade då också om vad de erbjuder för avtal. Till exempel om de har rörligt med pristak, som jag har haft tidigare. Svaret - via mejl - var att de inte rekommenderar att binda just nu, och så fick jag exempel på två stycken bundna avtal som var mycket högre än elpriset som jag har nu på mitt - tydligen - tillsvidare-"avtal". INGET i mejlet om att jag kunde byta till ett fördelaktigare rörligt avtal. Sedan tänkte jag inte så mycket mer på det, förrän mamma började prata om att hon hade ringt eon för inte så länge sedan och förhört sig så att inte hon hade ett tillsvidare-pris. Dumt av mig, visst, men ändå lite vilseledande att inte erbjuda mig andra rörliga avtal när jag specifikt frågar om vad de kan erbjuda för avtal, eller?
Fast de rekommenderade ju att inte binda nu, då är det ju rörligt?
 
Fast de rekommenderade ju att inte binda nu, då är det ju rörligt?
Fast jag har ju uppenbarligen ett tillsvidare-pris, och är det inte konstigt att de inte nämner andra rörliga avtal? Jag hade inte en tanke på att binda, för det förstår jag är mycket dyrare i det här läget.
 
Om det är så, tar jag tillbaka min kritik. För det vore rimligt, att anvisa ett av de avtal man faktiskt säljer.
Grejen är väl att ingen säljer avtal med med noll förpliktelser från kunden, tom rörligt tillsvidare har en uppsägningstid även om den inte är lång så exakt jämförbart kan det aldrig bli.
Så här står det på eons hemsida om - vad de kallar - anvisningsavtal:

När du flyttar får du ett anvisat elavtal som gäller tillsvidare, om du inte tecknar ett elhandelsavtal hos ett elbolag. Priset på det anvisade avtalet är oftast högre och därför lönar det sig att byta till ett annat avtal.
Kanske bara var tal om att ändra då? Eller så gjordes det begränsningar så att påslaget ska hållas på en rimlig nivå?
Eftersom bolaget bestämmer vilka produkter de vill sälja så kan man teoretiskt sett bli anvisad till någon som inte har ett tillsvidarepris i sitt normala sortiment och då måste någon sorts specialkonstruerad produkt och prissättning vara tillåten...
 
De ringde mig för några dagar sen och han var väldigt otrevlig. Först ljög han. När jag vänligt sa att jag inte ville prata om mitt elavtal sa han att han inte ville prata om mitt elavtal. Nähä, vad fasen vill du prata om då? Vädret? Undrade jag då. Då blev han ännu otrevligare och sa att om jag vill betala mer än alla mina grannar så får jag väl göra det. Då sa jag att det vill jag gärna göra och la på luren. Sen googlade jag företaget och det var inga fina ord jag hittade om det! Jag skulle aldrig använda det efter det samtalet och det jag hittade på googlingen.
 
Fast jag har ju uppenbarligen ett tillsvidare-pris, och är det inte konstigt att de inte nämner andra rörliga avtal? Jag hade inte en tanke på att binda, för det förstår jag är mycket dyrare i det här läget.
Jag vet inte men de flesta elbolag har jag sett erbjuder nya kunder väldigt fördelaktiga avtal, har du ens kollat vad de erbjuder? Det låter som du bara ringt för att höra vilket avtal du har idag, inte vad du kan få? Jag tror det var @tanten som tidigare i en annan tråd om elpriserna hade ringt sitt bolag och omförhandlat sitt avtal. Jag brukar byta via elpriskollen.se och bytte för andra gången i år till vad jag hoppas en mer fördelaktigt leverantör men det var som sagt tack vare att de har ett fördelaktigt erbjudande till nya kunder som redan är kund hos SBAB.
 
Jag vet inte men de flesta elbolag har jag sett erbjuder nya kunder väldigt fördelaktiga avtal, har du ens kollat vad de erbjuder? Det låter som du bara ringt för att höra vilket avtal du har idag, inte vad du kan få? Jag tror det var @tanten som tidigare i en annan tråd om elpriserna hade ringt sitt bolag och omförhandlat sitt avtal. Jag brukar byta via elpriskollen.se och bytte för andra gången i år till vad jag hoppas en mer fördelaktigt leverantör men det var som sagt tack vare att de har ett fördelaktigt erbjudande till nya kunder som redan är kund hos SBAB.
Jag har hittills inte ringt alls, utan mejlat med kundservice. Men nu har jag ringt, och det var ingen fara på taket. Det som heter anvisningsavtal ska man inte ha, men "rörligt pris tillsvidare" gör bara att jag betalar typ 5 kr mer/mån i en månadsavgift, jämfört med om jag hade tecknat ett rörligt avtal på ett år.

Byta elbolag är jag inte speciellt intresserad av.

Så tillsvidare kan uppenbarligen betyda olika saker!
 
Jag har hittills inte ringt alls, utan mejlat med kundservice. Men nu har jag ringt, och det var ingen fara på taket. Det som heter anvisningsavtal ska man inte ha, men "rörligt pris tillsvidare" gör bara att jag betalar typ 5 kr mer/mån i en månadsavgift, jämfört med om jag hade tecknat ett rörligt avtal på ett år.

Byta elbolag är jag inte speciellt intresserad av.

Så tillsvidare kan uppenbarligen betyda olika saker!
I min värld är elbolag ungefär som fruktdisken i affären. De finaste äpplena köper jag. Samma med elen. de som har biligast väljer jag.

Det är ju väldigt enkelt. Man berättar att man vill teckna avtal och oftast så sköter bolagen bytet sinsemellan. man behöver sällan göra något alls själv.

Jag behöver inte ens ringa för att kola mitt avtal och min förbrukning. Jag bara loggar in på elbolagets sida och tittar. Där sår allt om avtalet och vad jag betalar, vad jag förbrukat senaste året etc.
 
I min värld är elbolag ungefär som fruktdisken i affären. De finaste äpplena köper jag. Samma med elen. de som har biligast väljer jag.

Det är ju väldigt enkelt. Man berättar att man vill teckna avtal och oftast så sköter bolagen bytet sinsemellan. man behöver sällan göra något alls själv.

Jag behöver inte ens ringa för att kola mitt avtal och min förbrukning. Jag bara loggar in på elbolagets sida och tittar. Där sår allt om avtalet och vad jag betalar, vad jag förbrukat senaste året etc.
Fast nu förstod jag ju inte ens vad jag hade? När jag kollade, och insåg att jag hade något som hette tillsvidare, så trodde jag ju att det var det där "tillsvidare" som man absolut inte skulle ha. Men, i alla fall hos eon, så heter det numera anvisningsavtal.
 
I min värld är elbolag ungefär som fruktdisken i affären. De finaste äpplena köper jag. Samma med elen. de som har biligast väljer jag.

Det är ju väldigt enkelt. Man berättar att man vill teckna avtal och oftast så sköter bolagen bytet sinsemellan. man behöver sällan göra något alls själv.

Jag behöver inte ens ringa för att kola mitt avtal och min förbrukning. Jag bara loggar in på elbolagets sida och tittar. Där sår allt om avtalet och vad jag betalar, vad jag förbrukat senaste året etc.
Förbrukning, fakturor, osv kollar jag ofta på "mitt eon", men när jag såg ordet tillsvidare blev jag förvirrad. Jag antar att jag hör till dem som tycker att elpriser, osv är rätt krångliga att förstå sig på....
 
Jag har hittills inte ringt alls, utan mejlat med kundservice. Men nu har jag ringt, och det var ingen fara på taket. Det som heter anvisningsavtal ska man inte ha, men "rörligt pris tillsvidare" gör bara att jag betalar typ 5 kr mer/mån i en månadsavgift, jämfört med om jag hade tecknat ett rörligt avtal på ett år.

Byta elbolag är jag inte speciellt intresserad av.

Så tillsvidare kan uppenbarligen betyda olika saker!
Binda sig för ett rörligt pris? Finns det folk som är våghalsiga nog att göra det, vad skulle vara nyttan som gör det värt att ta den risken?
 
Du bor i hus?

Dubbla räkningar blir det ju ändå eftersom det ena är nätavgift och det andra elhandel.

Nej, jag bor i hyreslägenhet.

Ja, precis,det är så det är nu. Tidigare fick jag bara en räkning.

Jag fick mail om att det skulle bli två räkningar, men satte mig inte in mer i det. Haha, mitt ex skulle skaka på huvudet åt mig.

Ska ta tag i o kolla upp detta nu. Kan det bli lika billigt som det var förut sparar jag typ 1200 per år tror jag, ska kolla i mina papper. Mycket pengar för mig.

De ringde mig för några dagar sen och han var väldigt otrevlig. Först ljög han. När jag vänligt sa att jag inte ville prata om mitt elavtal sa han att han inte ville prata om mitt elavtal. Nähä, vad fasen vill du prata om då? Vädret? Undrade jag då. Då blev han ännu otrevligare och sa att om jag vill betala mer än alla mina grannar så får jag väl göra det. Då sa jag att det vill jag gärna göra och la på luren. Sen googlade jag företaget och det var inga fina ord jag hittade om det! Jag skulle aldrig använda det efter det samtalet och det jag hittade på googlingen.

Men fy farao!
Ja, som sagt jag fattade inte först vad han gillade om heller. Jag frågade om jag behövde göra nåt själv o då slingrade han sig. Så så jag nej jag orkar inteprata om det här nu. Så så han jag skickar avtalet som vi har pratat om. Eh, nej det har vi inte?
Får väl svara en gång till dom sagt o säga NEJ SLUUUTA.


Men fy farao!
Ska verkligen hålla koll så de inte kommer nå dom tror jag ska betala nu för då jävlar i min låda.
 
Binda sig för ett rörligt pris? Finns det folk som är våghalsiga nog att göra det, vad skulle vara nyttan som gör det värt att ta den risken?
Billigare månadsavgift. Elpriset är detsamma. Skillnaden var ju så pytteliten att jag lika väl kunde stanna i vad jag hade.
 
Jag förstår att jag kan upplevas lite tramsig som oroar mig för att byta elbolag, men jag har minnen från stormen Gudrun. Vi har haft eon ända sedan dess (och till och med tidigare än så). När vi stod utan el i 17 dagar fick vi väldigt generösa avbrottsersättningar, del av ett elaggregat och bränsle ersatt av eon, osv. Inget annat bolag ersatte lika mycket, och några stackare som hade valt andra elbolag fick faktiskt ingen ersättning alls.... :( Nu har väl förhoppningsvis detta kanske ändrats på, eller? Kanske är reglerna mer likvärdiga nu? Eller så har eon blivit sämre på detta också numera, vem vet....
 
Nu har jag mailat till Ellevio och frågat dem om jag kan göra något åt mitt elpris i alla fall. Börjar där.

Jag gick in på Fortum också och där står att jag behöver ha en producent och en nätleverantör och att den kan man välja själv är producenten, alltså Fortum eller annan. Men nätleverantören har man den som finns i ens område, alltså Ellevio för mig. Jag har ju satt mig in i allt detta förr, men glömt av det... men det är ju kul att ha koll egentligen!
 
Nu har jag mailat till Ellevio och frågat dem om jag kan göra något åt mitt elpris i alla fall. Börjar där.

Jag gick in på Fortum också och där står att jag behöver ha en producent och en nätleverantör och att den kan man välja själv är producenten, alltså Fortum eller annan. Men nätleverantören har man den som finns i ens område, alltså Ellevio för mig. Jag har ju satt mig in i allt detta förr, men glömt av det... men det är ju kul att ha koll egentligen!
+ @bettysmatte
https://www.elpriskollen.se/sv
Är lätt att använda för att jämföra olika elbolag. :)

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/

Googla alltid, jag känner igen taktiken och mycket riktigt så är det samma fula fiskar men med olika namn. De har försökt samma taktik med mig som du råkade ut för men då låtsades de att de var från Vattenfall när det var Stockholms Elbolag.
 
Nu har jag mailat till Ellevio och frågat dem om jag kan göra något åt mitt elpris i alla fall. Börjar där.

Jag gick in på Fortum också och där står att jag behöver ha en producent och en nätleverantör och att den kan man välja själv är producenten, alltså Fortum eller annan. Men nätleverantören har man den som finns i ens område, alltså Ellevio för mig. Jag har ju satt mig in i allt detta förr, men glömt av det... men det är ju kul att ha koll egentligen!
Man kan tänka såhär. Vägverket sköter vägen och ser till att den går att färdas på. För att själv åka behöver du en bil. Vilken bil du kör väljer du själv.

Nätägaren ser till att ledningarna funkar. Vem som levererar strömmen väljer du själv.
 
+ @bettysmatte
https://www.elpriskollen.se/sv
Är lätt att använda för att jämföra olika elbolag. :)

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/

Googla alltid, jag känner igen taktiken och mycket riktigt så är det samma fula fiskar men med olika namn. De har försökt samma taktik med mig som du råkade ut för men då låtsades de att de var från Vattenfall när det var Stockholms Elbolag.

Tack, ska kolla där! Kollar på elskling just nu.
Men gud!! Asså vad är det för fasoner, ringa och ljuga!?!

Man kan tänka såhär. Vägverket sköter vägen och ser till att den går att färdas på. För att själv åka behöver du en bil. Vilken bil du kör väljer du själv.

Nätägaren ser till att ledningarna funkar. Vem som levererar strömmen väljer du själv.

Jo, precis det är jag med på :) Fast läser i det där mailet nu där de skriver att det skulle ändras från en faktura till två att elpriset skulle inte påverkas, det skulle bara bli två fakturor. Men det stämmer inte alls.
 
Tack, ska kolla där! Kollar på elskling just nu.
Men gud!! Asså vad är det för fasoner, ringa och ljuga!?!



Jo, precis det är jag med på :) Fast läser i det där mailet nu där de skriver att det skulle ändras från en faktura till två att elpriset skulle inte påverkas, det skulle bara bli två fakturor. Men det stämmer inte alls.
Det finns ju en anledning till att de hamnat på svarta listen. :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp