Elavtal Nordic Green Energy

Tack för tydligt svar!
Ja, precis, då när jag kollade på Göteborgs El verkade det inte vara nån fast avgift (alls)...? Fast det måste det ju vara, annars tjänst de ju inget? Jag har inte kommit mig för att maila dem ännu.
De tjänar pengar genom att sälja elen till dig en aning dyrare än vad de köpt in den för.
 
Oj! Fast alltså min står absolut inte på dygnet runt. Det är en liten laptop, jag sätter i sladden när det behövs bara när jag använder den o den "larmar".
Nej, precis, det går ju inte att jämföra så. Jag kan ju ha små-varianter av köksutrustningen t ex o så för jag är själv i liten lgh, det blir ju stor skillnad på hur man vill/behöver bo och leva. :)
Då drar inte din dator så mycket heller! Jag tänkte mer på en desktopdator som är dimensionerad att spela spel på (dvs med hyfsat grafikkort)
 
Då drar inte din dator så mycket heller! Jag tänkte mer på en desktopdator som är dimensionerad att spela spel på (dvs med hyfsat grafikkort)

Okej, nej nån sån är det inte.
Kanske var en/flera såna de hade de som bodde här innan mig... Jag såg deras tidigare elförbrukning på mina första fakturor... den var mycket högre än min, så funderade vad de haft för sig^^.

Förresten - kan jag be Göteborg Energi att hjälpa mig jämföra priser? Eller de gör inte sånt?
 
Förresten - kan jag be Göteborg Energi att hjälpa mig jämföra priser? Eller de gör inte sånt?
Haha, det kan de säkert hjälpa dig med, ännu säkrare är att jämförelsen kommer utfalla till deras fördel. Det finns sidor på nätet där man kan göra oberoende jämförelser :)
 
Haha, det kan de säkert hjälpa dig med, ännu säkrare är att jämförelsen kommer utfalla till deras fördel. Det finns sidor på nätet där man kan göra oberoende jämförelser :)

Jo, jag tänkte på det, fast samtidigt blir det ju väl genomskinligt om de skulle ljuga? Är ju inte som om det inte skulle märkas på fakturorna...
Tack, ska kika på det.
Har mailat o frågat om deras priser nu iaf.
Som sagt, några jättestora skillnader blir det inte, men kan jag spara 4-500 om året på att bara byta så varför inte.
 
Jo, jag tänkte på det, fast samtidigt blir det ju väl genomskinligt om de skulle ljuga? Är ju inte som om det inte skulle märkas på fakturorna...
Tack, ska kika på det.
Har mailat o frågat om deras priser nu iaf.
Som sagt, några jättestora skillnader blir det inte, men kan jag spara 4-500 om året på att bara byta så varför inte.
Jag tror inte de kommer ljuga så rakt av, åtminstone inte de flesta, men de kommer enbart jämföra med bolag som ligger högre för att på så sätt framstå som de som ligger lägst. Vilket inte är så mycket att säga om, deras arbete är att sälja inte vara konsumentrådgivare.

Däremot kan de mycket väl ge bra information om andra saker, som hur elmarknaden är för tillfället och vad de tror kommer hända i framtiden, om det är läge att binda priset eller om rörligt är att föredra osv. men även här måste man som konsument tänka på att de lever på att sälja så en viss försiktighet är nog ändå på sin plats.
 
Jag tror inte de kommer ljuga så rakt av, åtminstone inte de flesta, men de kommer enbart jämföra med bolag som ligger högre för att på så sätt framstå som de som ligger lägst. Vilket inte är så mycket att säga om, deras arbete är att sälja inte vara konsumentrådgivare.

Prisjämförelser mellan olika bolag som inte är gjorda av oberoende är i stort sett meningslösa. Däremot kan de mycket väl ge bra information om andra saker, som hur elmarknaden är för tillfället och vad de tror kommer hända i framtiden, om det är läge att binda priset eller om rörligt är att föredra osv. men även här måste man som konsument tänka på att de lever på att sälja så en viss försiktighet är nog ändå på sin plats.

Jo, du har rätt.

Jag menade bara en jämförelse mellan dem och det bolag jag har i dagsläget :).
 
Jo, du har rätt.

Jag menade bara en jämförelse mellan dem och det bolag jag har i dagsläget :).
Då blir det lite enklare förstås. Jag upplevde Göteborg Energi som ett seriöst bolag, de skickade t.ex. regelbundet ut nyhetsbrev om elmarknaden och vad som var på gång och den försäljare som försökte få mig att byta tillbaka placerade sig helt klart på den bättre delen av skalan. Kanske för att Göteborg Energi är kommunägt?
 
Då blir det lite enklare förstås. Jag upplevde Göteborg Energi som ett seriöst bolag, de skickade t.ex. regelbundet ut nyhetsbrev om elmarknaden och vad som var på gång och den försäljare som försökte få mig att byta tillbaka placerade sig helt klart på den bättre delen av skalan. Kanske för att Göteborg Energi är kommunägt?
Jag uppfattar generellt de kommunägda bolagen som mer pålitliga. Ger bättre service och driftsäkerhet till lägre pris på nätsidan och har enkla prismodeller utan skumma marknadsföringsmetoder på elhandelssidan.

Kanske finns några undantag, men det är vad jag utgår ifrån så länge jag inte har tillräcklig insyn för att göra en individuell bedömning. Precis som att jag utgår ifrån att samtal med aggressiv telefonförsäljning är något som förmodligen inte är förmånligt att köpa av just dem till deras villkor, om det ens är så att jag skulle behöva det de säljer.
 
Jo, jag tänkte på det, fast samtidigt blir det ju väl genomskinligt om de skulle ljuga? Är ju inte som om det inte skulle märkas på fakturorna...
Tack, ska kika på det.
Har mailat o frågat om deras priser nu iaf.
Som sagt, några jättestora skillnader blir det inte, men kan jag spara 4-500 om året på att bara byta så varför inte.
Varför maila när du kan jämföra på t.ex. elskling.se?
 
Varför maila när du kan jämföra på t.ex. elskling.se?

Jag tycker det känns lite svårt att jämföra själv. Vill fråga en riktig person :).

Men jag kollade igen och såg att Fortum fanns med och det stod att det kostade 41:-/månad inkl allt... fast jag betalar mer än så? Hmm.
Rörligt avtal iofs så det diffar väl lite, men så lite betalar jag inte.
 
Det låter väldigt lite. "Normal"-förbrukning för en liten lägenhet brukar sättas till ca 2000 kWh.

Men du kanske har extremt lite energianvändning, effektiviserat ordentligt? Jag tänker att då spelar det inte lika stor roll att jobba mycket för att optimera elpriset, utslaget blir ganska litet.

2000 kWh låter mycket. Vi förbrukar ca 100 per månad, två vuxna på 65 kvm med egen tvättmaskin och tumlare.
 
Även mig har Nordic Energy jagat, ringt från flera olika nummer. Jag förklarar alltid artigt att jag aldrig går med på något muntligt utan de får isof skicka hem det skriftligt så jag kan läsa igenom det i lugn och ro. Förklarade sedan att jag alltid googlar företag, andra gången att jag gjort det, såg att de fått klagomål och att jag därför inte tänkte skriva på avtal. De har ringt en del gånger från andra nummer men förklarar tålmodigt att jag redan avböjt.

OT. Undrar hur mycket folks elräkningar kommer gå upp under november och ffa december med all extra julbelysning. Kan nog bli en otrevlig överraskning i januari.
 
Även mig har Nordic Energy jagat, ringt från flera olika nummer. Jag förklarar alltid artigt att jag aldrig går med på något muntligt utan de får isof skicka hem det skriftligt så jag kan läsa igenom det i lugn och ro. Förklarade sedan att jag alltid googlar företag, andra gången att jag gjort det, såg att de fått klagomål och att jag därför inte tänkte skriva på avtal. De har ringt en del gånger från andra nummer men förklarar tålmodigt att jag redan avböjt.
Det har jag gjort med något annat företag någon gång. "Ni kan skicka avtalet om ni vill, så kan jag ta ställning när jag läst det". "Nej, så gör inte vi." Det var alltså omöjligt att ingå avtal på annat sätt än att svara ja direkt i telefon, och även att få läsa de kompletta avtalsvillkoren annat än i efterhand.
Där har de med råge kvalificerat sig för att vara ett bolag man inte ska befatta sig med enligt min standard. Praktiskt när de sållar bort sig själva så enkelt...
 
Det har jag gjort med något annat företag någon gång. "Ni kan skicka avtalet om ni vill, så kan jag ta ställning när jag läst det". "Nej, så gör inte vi." Det var alltså omöjligt att ingå avtal på annat sätt än att svara ja direkt i telefon, och även att få läsa de kompletta avtalsvillkoren annat än i efterhand.
Där har de med råge kvalificerat sig för att vara ett bolag man inte ska befatta sig med enligt min standard. Praktiskt när de sållar bort sig själva så enkelt...

Men fy farao. 😡😡
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp