Förtydligande: förbrukningen är inte inget jag hakat upp mig på, 270 kr/månad är väl ganska normalt.
Det var nätavgiften jag tyckte var konstigt stor.
 
Mars månads elräkning för mig var uppdelad på två huvudposter. Elnätet ca 1200 kr och förbrukning ca 640 kr. Förbrukningen låg på 931 kWh. Då kör vi allt på el, inklusive en luft-luft värmepump och varmvatten. Samt belysning i stallet, och ett element som värmer upp kattens rum.
 
Nu sitter jag på mobilen, så kan inte se fakturan, men min förra elnätsräkning låg på 638 kr, vilket jag antar är för ett kvartal, och skulle då landa på ungefär samma kostnad som du har.
 
Nu sitter jag på mobilen, så kan inte se fakturan, men min förra elnätsräkning låg på 638 kr, vilket jag antar är för ett kvartal, och skulle då landa på ungefär samma kostnad som du har.

Fast jag betalar ju mer än halva din per månad? För mig är det 1100/kvartal.
 
Komfort? Den måste inte användas för att hålla varmt i badrummet. Det är bara mysigt med varmt golv när det är kallt ute, men första 5 åren jag bodde här var den inte på alls. Precis som en värmemadrass inte tillhör uppvärmningen.
Så är det i den hyresrätt som jag bor i (allmännyttan). Värme ingår i hyran men golvvärmen i badrummet kommer på elräkningen.
 
Komfort? Den måste inte användas för att hålla varmt i badrummet. Det är bara mysigt med varmt golv när det är kallt ute, men förata 5 åren jag bodde här var den inte på alls.
Då kan du ju inte behöva dimensionera abonemanget efter det. Jag hade bytt och skulle säkringarna inte klara det så skippa golvvärmen. Här är 16A lgh typ halva priset mot 20A i fast avgift.

Men jag är en sådan som av princip hade vägrat betala för egen elvärme om det ska ingå värme i hyran jag betalar. :)
 
28508
 
Då kan du ju inte behöva dimensionera abonemanget efter det. Jag hade bytt och skulle säkringarna inte klara det så skippa golvvärmen. Här är 16A lgh typ halva priset mot 20A i fast avgift.

Men jag är en sådan som av princip hade vägrat betala för egen elvärme om det ska ingå värme i hyran jag betalar. :)

Jag behöver ju inte ha den på, så ingen tvingar mig. Det är bara för att det ingår i standarden på dessa lägenheter. Helkaklat badrum och golvvärme = högre standard = högre hyra. Ska dock kolla det!
 
2 månader då, om jag läser rätt. Jag har nån post med över 44 öre/kWh.
3 månader, och den där posten på över 44 öre/kWh har jag motsvarande 24,5 öre. Det är nog som någon säger, du har en väldigt dyr nätleverantör, vilket ju är svårt att byta (läs omöjligt annat än att du flyttar). Tyvärr kan ju nätleverantörerna sätta vilket pris som helst, eftersom det inte finns någon konkurrens, och lagstiftningen har visat sig vara helt värdelös.
 
Tycker din elräkning verkar billig, detta är min från mars månad (har eluppvärmning och betalar månadsvis) bor också i lägenhet. Detta drar sig mot de billigare räkningarna pga det blir varmare ute. 😅

BA56E705-4B71-485A-84C0-ABEB4CE06173.jpeg
 
Hela elnätet är kasst och har precis som järnvägsnätet knappt underhållits på minst 50 år, nu när de håller på rustar och fortsätter gräva ner på flera håll höjs även nätavgifterna. Ellevio passade även på att höja sina avgifter rejält när de gick från Fortum och blev Ellevio, var en hel del skriverier då.
 
Hela elnätet är kasst och har precis som järnvägsnätet knappt underhållits på minst 50 år, nu när de håller på rustar och fortsätter gräva ner på flera håll höjs även nätavgifterna. Ellevio passade även på att höja sina avgifter rejält när de gick från Fortum och blev Ellevio, var en hel del skriverier då.

Ja, jag såg det när jag googlade. Och det är väl iofs bra, men jag tycker ändå att 350/månad är skitdyrt för en liten lägenhet. Verkar ju dock vara "normalt". Vi har dessutom, trots tätbebyggt område strax utanför Stockholm, minst 4 strömavbrott per år, varav 1 brukar vara mer än 3 h. På 3 år har vi haft ett strömavbrott på 8 h och ett på 6. Ganska uselt för den pengen. Och jag antar att det inte är våra nät som ska förbättras, utan de som bor mer ute på landet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 471
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 893
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 023
Samhälle Köpte en vara från privatperson, jag betalade frakt och varan, personen lämnade in varan på morgonen den 26/9, alltså förra tisdagen. På...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 304
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp