Jag upplever att det blivit dyrare sen elverket såldes till ellevio. Dessutom har det blivit rörigare förut då jag fick allt på samma iom att jag hade elverket både på nät och leverantör.
 
Vilken intressant tråd! Jag bor litet, 34 kvadrat hyresrätt, och har en elräkning runt 300 kr. Tidigare har jag inte kollat hur den fördelar sig men nu gjorde jag det. Räkningen för mars månads förbrukning är totalt 281 kr. Av detta är 239 kr avgiften för nätet till Vattenfall och resterande 42 kr förbrukning vilken är 107 kWh.

Jag orkar aldrig lyssna på alla försäljare som vill sälja billigare el. Fortsätter med det. Jag känner att jag överlever 42 kr/månad.
 
Vilken intressant tråd! Jag bor litet, 34 kvadrat hyresrätt, och har en elräkning runt 300 kr. Tidigare har jag inte kollat hur den fördelar sig men nu gjorde jag det. Räkningen för mars månads förbrukning är totalt 281 kr. Av detta är 239 kr avgiften för nätet till Vattenfall och resterande 42 kr förbrukning vilken är 107 kWh.

Jag orkar aldrig lyssna på alla försäljare som vill sälja billigare el. Fortsätter med det. Jag känner att jag överlever 42 kr/månad.

Nä, jag tror att det mest är för dom som bor i hus med eluppvärmning och liknande. För oss som bor i små uppvärmda lägenheter är prisskillnaden minimal.
 
Ja, jag såg det när jag googlade. Och det är väl iofs bra, men jag tycker ändå att 350/månad är skitdyrt för en liten lägenhet. Verkar ju dock vara "normalt". Vi har dessutom, trots tätbebyggt område strax utanför Stockholm, minst 4 strömavbrott per år, varav 1 brukar vara mer än 3 h. På 3 år har vi haft ett strömavbrott på 8 h och ett på 6. Ganska uselt för den pengen. Och jag antar att det inte är våra nät som ska förbättras, utan de som bor mer ute på landet.
Det spelar ju ingen roll var i Ellevios nät de jobbar, kostnaderna tar de ju ut från alla kunder. Nu är dessutom elförsörjningen i Sthlm väldigt känslig då det är ett svagt nät och hög belastning vintertid så det håller på förstärkas vad jag vet.
 
För mig är elöverföringen dyrast?
Bor i lägenhet med kallhyra
0BAE0D33-4625-4759-B8ED-C415C38D5FCE.png
 
Det spelar ju ingen roll var i Ellevios nät de jobbar, kostnaderna tar de ju ut från alla kunder. Nu är dessutom elförsörjningen i Sthlm väldigt känslig då det är ett svagt nät och hög belastning vintertid så det håller på förstärkas vad jag vet.
Sen är det ju också den där extra kostnaden söderut för att man ska transportera elen så långt i underdimesionerade stomnät. Heter det elområde? Är inte avsikten med den både att finansiera nybyggen och att motverka överbelastning genom att förbrukningen av transportkapacitet ska kosta mer?
Det är väl just till storstadsområdena som mycket av kapacitetsutbyggnaden behövs.
 
Sen är det ju också den där extra kostnaden söderut för att man ska transportera elen så långt i underdimesionerade stomnät. Heter det elområde? Är inte avsikten med den både att finansiera nybyggen och att motverka överbelastning genom att förbrukningen av transportkapacitet ska kosta mer?
Det är väl just till storstadsområdena som mycket av kapacitetsutbyggnaden behövs.
Nej, det är för att Danmark hotade Sverige med att dra oss inför EU-domstolen pga handelshinder, det har inget med stomnätet att göra. Svergie föregick danskarna och delade in oss i elområden på samma vis som redan fanns i Norge och Danmark.
 
Nej, det är för att Danmark hotade Sverige med att dra oss inför EU-domstolen pga handelshinder, det har inget med stomnätet att göra. Svergie föregick danskarna och delade in oss i elområden på samma vis som redan fanns i Norge och Danmark.
Men den bakomliggande orsaken är kapacitetsbrist för den långväga elöverföringen. Att sydsverige producerar lite el och konsumerar mycket. Och att det kostar mer att transportera långt, så det vid någon punkt blir mer samhällseffektivt att börja producera närmare där efterfrågan finns.
 
Det spelar ju ingen roll var i Ellevios nät de jobbar, kostnaderna tar de ju ut från alla kunder. Nu är dessutom elförsörjningen i Sthlm väldigt känslig då det är ett svagt nät och hög belastning vintertid så det håller på förstärkas vad jag vet.

Nej, klart det inte spelar roll. När Alfrida var här, så blev det ju mycket snack om att näten utåt var tvungna att förbättras (grävas ner osv) för att kunna tillgodogöra kunder där, men jag hörde inget om att man förstärker även hos oss. Men det låter ju bra att så ändå sker.
 
Men den bakomliggande orsaken är kapacitetsbrist för den långväga elöverföringen. Att sydsverige producerar lite el och konsumerar mycket. Och att det kostar mer att transportera långt, så det vid någon punkt blir mer samhällseffektivt att börja producera närmare där efterfrågan finns.
Fortfarande danskarnas fel, det var väl främst pga dem som Barsebäck lades ner. :(
 
Men den bakomliggande orsaken är kapacitetsbrist för den långväga elöverföringen. Att sydsverige producerar lite el och konsumerar mycket. Och att det kostar mer att transportera långt, så det vid någon punkt blir mer samhällseffektivt att börja producera närmare där efterfrågan finns.
Största problemet med överföringskapaciteten, förutom bristande underhåll, är ju att vi lagt ner i Barsebäck, Oskarshamn och nu i vinter stänger även i Ringhals utan att ersätta det med någon produktion i södra Sverige.
Fortfarande danskarnas fel, det var väl främst pga dem som Barsebäck lades ner. :(
Lite "lustigt" när de en gång i tiden enligt mina källor bidrog till byggandet för att få billig el till Köpenhamn. Nu ökar istället utsläppen pga nedläggningarna och trots en ganska mild vinter har t ex både Stockholm och Uppsala haft mer utsläpp i vinter enligt P4 pga de höga elpriserna.
 
Fortfarande danskarnas fel, det var väl främst pga dem som Barsebäck lades ner. :(
Tror vi börjar spåra ur tråden om vi går in på elproduktion och energipolitik i allmänhet.

Min poäng var mest att nämna att nätkostnaderna inte bara består i kostnader av lokalnät i glesbygden. Och att det är mer komplext än att glesbygdskonsumenter per automatik alltid är dyrare.
 
Tror vi börjar spåra ur tråden om vi går in på elproduktion och energipolitik i allmänhet.

Min poäng var mest att nämna att nätkostnaderna inte bara består i kostnader av lokalnät i glesbygden. Och att det är mer komplext än att glesbygdskonsumenter per automatik alltid är dyrare.
Poängen är att stomnätet har inget med de underliggande nätägarnas kostnader för underhåll av sitt eget elnät att göra, stomnätet ägs av Svenska kraftnät = staten = oss. Ellevio är privat, E.on är privat, Vattenfall är visserligen statligt men har inte heller något med stomnätet att göra utan är även de en aktör som vilken annan som helst. Driften och underhållet av stomnätet är Svenska kraftnäts ansvar. Skatten på nätöverföringen, inklusive moms som jag ser som en skatt, är regeringens ansvar.
 
28528


Kul att bo i hus ibland.... Har pellets/solpanna, så solen tar lite. Pelletsen är dock slut för i år så kör elpatron för det som inte solen täcker upp för uppvärmning/vatten, men nu blir det ju billigare och billigare varje månad fram tills iallafall Oktober.
 
Poängen är att stomnätet har inget med de underliggande nätägarnas kostnader för underhåll av sitt eget elnät att göra, stomnätet ägs av Svenska kraftnät = staten = oss. Ellevio är privat, E.on är privat, Vattenfall är visserligen statligt men har inte heller något med stomnätet att göra utan är även de en aktör som vilken annan som helst. Driften och underhållet av stomnätet är Svenska kraftnäts ansvar. Skatten på nätöverföringen, inklusive moms som jag ser som en skatt, är regeringens ansvar.
Jo, men det var ju hela TS elkostnad vi pratade om. Ifall man bara jämför totalsummor och sedan säger att det är det bolaget som är dyrare så blir det fel om man inte tänker på ifall det som är högre verkligen är bolagets lokala nätkostnader eller om det är något annat.
En aspekt till att ha i åtanke helt enkelt.
 
Jo, men det var ju hela TS elkostnad vi pratade om. Ifall man bara jämför totalsummor och sedan säger att det är det bolaget som är dyrare så blir det fel om man inte tänker på ifall det som är högre verkligen är bolagets lokala nätkostnader eller om det är något annat.
En aspekt till att ha i åtanke helt enkelt.
Ellevio är ett av de dyraste nätbolagen i Sverige och det var ju nätavgiften som var den stora posten? Det har som sagt inget med stomnätet att göra och överföringen från norr till söder.
 
Ellevio är ett av de dyraste nätbolagen i Sverige och det var ju nätavgiften som var den stora posten? Det har som sagt inget med stomnätet att göra och överföringen från norr till söder.
Jag uppfattade det som att det var "nätet" i meningen allt utom elen (elen=det pris som kan påverkas av att byta bolag), dvs. inkl. överföringen som avsågs i det sammanhanget.
Men det kan varit jag som massade. Var inte helt definierat vad alla siffror som bollades där avsåg.

Jag håller nog med om att de där storbolagen är "fuldyra" på sina nät, men har inte underlag för mer än att säga att det är min känsla.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 479
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 059
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 042
Samhälle Köpte en vara från privatperson, jag betalade frakt och varan, personen lämnade in varan på morgonen den 26/9, alltså förra tisdagen. På...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 338
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp