Elbilarnas fördelar och utmaningar (utbruten från Vad gör vi? Del CXL)

En bra fråga. det kommer att bli en svår utmaning.

Distributionen blir tuff. Produktionen finns lösningar på som fanns även i Sverige. Med vattenkraft och kärnkraft som stark bas kan man bygga ett robust produktionssystem som innehåller också stora delar sol och vind. Men sen kom de två gröna partierna och tänkte att kärnkraft är ett trist ord, det måste läggas ned. Och nu är vi där vi är. Liksom Tyskland.

Men det finns inget som hindrar att förnuftet nu får segra, även om det tar tio år innan det löser problemet.
 
Elbilar är ingen magisk lösning på problemen.
Brytningen av litium, att det kostar nästintill lika mycket att byta batterier som köpa ny bil, går ej att återvinna i dagsläget, blir det en brand går den inte att släcka osv osv.
För att inte tala om att vi inte ens har hel så det räcker.
Främsta problemet är lönsamheten i återvinning av batteriet då halten lithium är ofta under 2% av batteriet. men i kombo med att återvinna koppar, aluminum, nikel och kobalt. Hoppas att det kommer metoder snart att återvinna dessa metaller effektivt.
 
Jag köpte en billig liten elbil i fjol, har varit supernöjd med den... tills den hamnade på verkstad för tre månader sedan och ingen där har någon aning om hur man lagar en elbil :cool:

Skåpbilen (Renault Kangoo) åkte in på verkstaden och de kliade sig i huvudet. Sedan kom jag på att jag hade rätt till lånebil och plockade ut en Polestar. Det ökade markant viljan att finna ut åtgärd för problemet. Faktiskt var den klar på två dagar. Första preliminära reparationstiden var tre månader.

Så det kan gå.
 
Bästa är om vi hade smarta laddare för de som har laddare hemma som kan ta el från nätet när det finns överskott. som när vindkraften producerar för fullt eller nätter mellan 00:00 till 05:30. då kan elbilar hjälpa till att balansera nätet.

Fast det har ju funnits länge, och är en stor snackis bland elbilsägarna. Det kan ju t o m vara minuspost att ladda (-2 öre för strömmen nattetid).
 
Främsta problemet är lönsamheten i återvinning av batteriet då halten lithium är ofta under 2% av batteriet. men i kombo med att återvinna koppar, aluminum, nikel och kobalt. Hoppas att det kommer metoder snart att återvinna dessa metaller effektivt.

Det finns ju en enorm marknad för elbilsbatterier när de börjar bli trötta. Att komma över ett sådant för att lagra el från sin solcellsproduktion är mumma. Gratis bränsle till elbilen.
 
Hmmm 🤔 Tack för tips!

Tyvärr finns inte några dylika till vettiga pengar. Jag sneglade själv på truckbatterier (har också sprungit av markanden). Sedan krävs ju en VR som klarar batteriet. Jag ville ursprungligen kunna köra ö-drift, men har övergett det med hänvisning till att jag förbrukar så mycket ström när jag producerar som mest, att jag lika gärna kan ta intäkten av att sälja elen istället - om det blir något över.
 
Men med Powerswap så löser man laddningstiden. Andra tekniska utmaningar dock, men klart finurligt.

https://www.svenskverkstad.se/news/Svensk_uppstickare_Byt_batteriet_i_stallet_for_att_ladda_det/649j
Tanken är god men jag tror ändå inte på den. Dels pga de produktrelaterade utmaningarna med driftsäkerhet och relativt komplexa stationer. Dels, och svårare, hela biten med standardisering av ett pluginbatteri över många fordonstillverkare. Det händer ju inte på ett år och förmodligen inte på tio...
 
Jag var på brandutbildning häromdagen och vi diskuterade just detta. En brandsläckare av standardstorlek för att släcka litiumbatterier klarar typ att släcka ett mobilbatteri. Om man hinner få fram släckaren innan batteriet brunnit upp...
(och brinnande litiumbatterier avger väldigt giftiga gaser)
Räddningstjänsten försöker inte ens släcka brinnande elbilar. För det går inte.
 
Ta en titt på användningsområdet 😁

Jag var på brandutbildning hos räddningstjänsten där just detta problem togs upp. Vid brand kan de inte släcka.

Det verkar ju vara en ny typ av släckare under utveckling, så det är ju inte så att det inte "forskas".
Jag tror att bara för att man inte kan nu, betyder det inte att man inte kan om 5 år.
 
Tanken är god men jag tror ändå inte på den. Dels pga de produktrelaterade utmaningarna med driftsäkerhet och relativt komplexa stationer. Dels, och svårare, hela biten med standardisering av ett pluginbatteri över många fordonstillverkare. Det händer ju inte på ett år och förmodligen inte på tio...
Tyvärr böjd att tro detsamma. Men jag VILL att det ska gå att få att funka.
 
Det verkar ju vara en ny typ av släckare under utveckling, så det är ju inte så att det inte "forskas".
Jag tror att bara för att man inte kan nu, betyder det inte att man inte kan om 5 år.

Såklart det forskas och utvecklas.
Alltså, jag är inte emot elbilar men de dras med vissa problem.
En del stirrar sig blinda på att de är miljövänliga att köra och missar helt vägen dit och vad den kostar miljön och vilka brister som finns.
 
Såklart det forskas och utvecklas.
Alltså, jag är inte emot elbilar men de dras med vissa problem.
En del stirrar sig blinda på att de är miljövänliga att köra och missar helt vägen dit och vad den kostar miljön och vilka brister som finns.

Som det är nu, är det ju en hel del kvar. På mycket inom "elbileriet".
Många motståndare verkar dock tro att elbilarna kommer vara likadana om 10 år som idag. Och tror att man kommer behöva byta batteri vartannat år 😆
 
Största utmaningen med elbilar är att de inte löser några problem. De är fortfarande flera ton tunga klumpar för att transportera en person.

Nja. Kortsiktigt och personligt har det löst en hel del. Väldigt billig pendling (5 mil per dag/5 dgr/vecka för 328 kr/månad) och en hel Europaresa med gratis drivmedel, 11 dagar och 460 mil - Spanien t/r.

Personligen känns det bra att i alla fall inte vara en del av direktutsläpp. Jag köper bara grön el, för det är vad jag kan bidra med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp