Bukefalos 28 år!

Elbilarnas fördelar och utmaningar (utbruten från Vad gör vi? Del CXL)

Ja det kan man fråga sig. Hörde senast idag att anledningen till att elpriserna nu stiger är pga elbrist. Känns inte som om den minskar om fler kör elbilar.

---

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte elbilarna är lösningen för framtiden, men de må va en bit på vägen. Själv kommer jag avvakta och se vart det hela bär hän å va de hittar på/löser osv.
Är lite nyfiken på hur det ska lösa att det är t ex. billigare att köpa ny elbil än att byta befintligt batteri i den när det blir dåligt.
Funderar även på hur elbilarna kommer trivas i vårt nordiska klimat med kalla vintrar, vanliga batterier blir lite sämre vid kyla. Borde inte vara någon magisk skillnad till ett elbilsbatteri, och då är frågan hur det påverkas. Har en hel del funderingar som jag inte hittat några bra svar på än, återstår att se om det framkommer svar snart på dom.
Batterilängden blir lite sämre när det är svinkallt. Under -15 kan man ana på min. Men inte så det blir hystetiskt sämre. Men har man ett klent batteri så är det säkert mer kännbart vid kyla. Jag valde därför bort tex Nissan leaf där batteriet halveras vid kyla och inte kan snabbladdas.
 
Batterilängden blir lite sämre när det är svinkallt. Under -15 kan man ana på min. Men inte så det blir hystetiskt sämre. Men har man ett klent batteri så är det säkert mer kännbart vid kyla. Jag valde därför bort tex Nissan leaf där batteriet halveras vid kyla och inte kan snabbladdas.
Känns i nuläget som om man inte har tillräckligt med "kött på benen" (information) kring allt som rör elbilar med alla dess för och nackdelar. Därav jag gärna väntar och ser vart det tar vägen, samtidigt som jag tänker om man väntar kommer det bättre valmöjligheter och bättre elbilar generellt sett, men jag kanske har fel.
 
Känns i nuläget som om man inte har tillräckligt med "kött på benen" (information) kring allt som rör elbilar med alla dess för och nackdelar. Därav jag gärna väntar och ser vart det tar vägen, samtidigt som jag tänker om man väntar kommer det bättre valmöjligheter och bättre elbilar generellt sett, men jag kanske har fel.
När diskussionen går om elbilar så klumpas alla ihop. Det är otrolig skilnad på nya elbilar mot de som gjordes för bara 5 år sen. Utvecklingen rasar frammåt.

För mig blev elbil ett mycket mer ekonomisk val än fosil. Jag leasar dock. Men elbil passar inte alla :)
 
När diskussionen går om elbilar så klumpas alla ihop. Det är otrolig skilnad på nya elbilar mot de som gjordes för bara 5 år sen. Utvecklingen rasar frammåt.

För mig blev elbil ett mycket mer ekonomisk val än fosil. Jag leasar dock. Men elbil passar inte alla :)
Ja all utveckling går framåt, minns i början så hade inte räddningstjänsten något att släcka elbilar med. Nu har de fått det verktyget och kan göra det.

Den dagen man kan köra exakt likadant med en elbil och ha samma ork och kraft som en dieselbil med samma räckvidd och de vet hur gamla elbilar ska återvinnas, då börjar vi snacka.

En annan sak jag hört skapar problem är hur tysta dom är gentemot en ”vanlig” bil. Lagt märke till det själv på parkeringar. Om jag inte missminner mig har de börjat titta på hur mycket de ska låta.
 
I slutet på 90-talet jobbade jag på ett större projekt i Skåne. Vi hade två elbilar. Så någon ny företeelse är det ju inte direkt. Sedan har utveckligen gått framåt, men jag känner en hel del som är inne på sin fjärde eller femte elbil, p g a naturligt byte (leasing etc).

I vissa diskussioner känns det som elbilar kom ut på marknaden för tre år sedan och fortfarande är en fluga.
 
I slutet på 90-talet jobbade jag på ett större projekt i Skåne. Vi hade två elbilar. Så någon ny företeelse är det ju inte direkt. Sedan har utveckligen gått framåt, men jag känner en hel del som är inne på sin fjärde eller femte elbil, p g a naturligt byte (leasing etc).

I vissa diskussioner känns det som elbilar kom ut på marknaden för tre år sedan och fortfarande är en fluga.
Dom första elbilarna började ju tillverkas för över 100 år sedan så absolut ingen ny fluga.
 
Jag försökte läsa på och tydligen finns en befogad oro kring bilar med oklar status, dvs elbilar som är krockskadade. Där det är svårt att veta hur saker och ting står till med spänningssatta system och eventuella felkontakter.

Och dessutom är det inte alls särskilt ovanligt att man jobbar med ett system som är delvis spänningssatt - som elektriker gör emellanåt. Där hade jag uppenbart fel.

Men jag har inte lyckats gräva fram någon uppgift om någon endaste arbetsplatsolycka med elbil inblandat på en verkstad - någon som har sett något?
 
Dom första elbilarna började ju tillverkas för över 100 år sedan så absolut ingen ny fluga.

Ja, det finns ju absolut de äldre, men jag tänker på "den breda marknaden". Där det gick att köpa en elbil likväl som en fossilbil, det gick att provköra etc. Inte specialbeställa och hoppas på det bästa.
 
Jag försökte läsa på och tydligen finns en befogad oro kring bilar med oklar status, dvs elbilar som är krockskadade. Där det är svårt att veta hur saker och ting står till med spänningssatta system och eventuella felkontakter.

Och dessutom är det inte alls särskilt ovanligt att man jobbar med ett system som är delvis spänningssatt - som elektriker gör emellanåt. Där hade jag uppenbart fel.

Men jag har inte lyckats gräva fram någon uppgift om någon endaste arbetsplatsolycka med elbil inblandat på en verkstad - någon som har sett något?

Nej, jag har inte hört något.

Men jag tycker det är både bra och vettigt om bilmekanikeryrket kan få lite status, och vidareutbildning inom elbilssegmentet. Kanske t o m lockar fler tjejer till verkstaden?
 
Nej, jag har inte hört något.

Men jag tycker det är både bra och vettigt om bilmekanikeryrket kan få lite status, och vidareutbildning inom elbilssegmentet. Kanske t o m lockar fler tjejer till verkstaden?
Det går en hel del tjejer på både fordon och transportlinjerna. Ffa på transport. Flera av min avkommas tjejkompisar har sökt sig till fordonsbrachen. Inkörsporten är Eporna som nu är "inne" igen.
 
Elbil är tyvärr uteslutet här då jag varken har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet.

Ekonomiskt tror jag elbil aldrig kommer bli billigare än vad det är just nu. Går tekniken framåt så pass att elbil blir det nya "normala" kommer bränslepriserna (elen) fortfarande att vara i klass med diesel och bensin om inte ännu högre för att kompensera för bortfallet av dessa. Ni ska ju inte inbilla er att skattepengen inte ska in här, oavsett vilken bullshitanledning man hittar på för att kunna ta ut den :)
 
Elbil är tyvärr uteslutet här då jag varken har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet.

Ekonomiskt tror jag elbil aldrig kommer bli billigare än vad det är just nu. Går tekniken framåt så pass att elbil blir det nya "normala" kommer bränslepriserna (elen) fortfarande att vara i klass med diesel och bensin om inte ännu högre för att kompensera för bortfallet av dessa. Ni ska ju inte inbilla er att skattepengen inte ska in här, oavsett vilken bullshitanledning man hittar på för att kunna ta ut den :)

Menar du att de ska avgiftsbelägga min egenproducerade el? Jag är väldigt osäker på om det är realistiskt i ett land med så stora logistikproblem med el att det talas om elbrist i vissa delar av landet.
 
En annan sak jag hört skapar problem är hur tysta dom är gentemot en ”vanlig” bil. Lagt märke till det själv på parkeringar. Om jag inte missminner mig har de börjat titta på hur mycket de ska låta.

Detta skapar problem eftersom vi har lärt oss att använda öronen istället för synen när vi hanterar vissa trafiksituationer. Omlärningen kommer ta tid och det kommer uppstå olyckor.

Men man kan ju också se de positiva delarna av minskat ljud. Buller, och dess hälsoproblem, blir också mindre.
 
Elbil är tyvärr uteslutet här då jag varken har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet.

Ekonomiskt tror jag elbil aldrig kommer bli billigare än vad det är just nu. Går tekniken framåt så pass att elbil blir det nya "normala" kommer bränslepriserna (elen) fortfarande att vara i klass med diesel och bensin om inte ännu högre för att kompensera för bortfallet av dessa. Ni ska ju inte inbilla er att skattepengen inte ska in här, oavsett vilken bullshitanledning man hittar på för att kunna ta ut den :)
Menar du att de ska avgiftsbelägga min egenproducerade el? Jag är väldigt osäker på om det är realistiskt i ett land med så stora logistikproblem med el att det talas om elbrist i vissa delar av landet.

Det finns ju redan utredningar om att införa kilometerskatt för att kompensera bristen på intäkter från drivmedelsskatt.
 
En annan sak jag hört skapar problem är hur tysta dom är gentemot en ”vanlig” bil. Lagt märke till det själv på parkeringar. Om jag inte missminner mig har de börjat titta på hur mycket de ska låta.
Jag tycker inte brist på ljud är ett problem. Jag märker faktiskt ingen skillnad på omgivningens uppmärksamhet mot mig i elbil mot när jag körde bensinare. Lite krav och ansvar på uppmärksamhet innan man kliver ut i gatan/parkeringen måste man ställa på fotgängare. Det faller inom vanliga regler och ansvar.
I Norge hade de iaf förr ljud i elbilen. Detta blev en flopp då förare irriterade sig på plinget i tid och otid. Jag vet dock inte om de Norska bilarna fortfarande har ljud tillsatt.
Om folk slutade gå med airpods och liknande hade varit bättre ur säkerhetssynpunkt.
Personligen älskar jag verkligen att bilen är så tyst att köra. En verklig komforthöjare :)
 
Jag tycker inte brist på ljud är ett problem. Jag märker faktiskt ingen skillnad på omgivningens uppmärksamhet mot mig i elbil mot när jag körde bensinare. Lite krav och ansvar på uppmärksamhet innan man kliver ut i gatan/parkeringen måste man ställa på fotgängare. Det faller inom vanliga regler och ansvar.
I Norge hade de iaf förr ljud i elbilen. Detta blev en flopp då förare irriterade sig på plinget i tid och otid. Jag vet dock inte om de Norska bilarna fortfarande har ljud tillsatt.
Om folk slutade gå med airpods och liknande hade varit bättre ur säkerhetssynpunkt.
Personligen älskar jag verkligen att bilen är så tyst att köra. En verklig komforthöjare :)
Jag önskar man kunde ställa krav, men verkligheten ser tyvärr inte ut så. Många som går med lurar rätt ut på övergångsställen redan idag, har själv hållt på att bli påkörd av en tyst elbil trots att jag hade uppmärksamhet på en parkering. Tycker det är lite läskigt att de är så tysta utåt sett, att de är tysta invändigt bryr inte jag mig om som är på utsidan.
Sen är det nog inte fel för blinda personer att höra om det kommer ett fordon.
 
Detta skapar problem eftersom vi har lärt oss att använda öronen istället för synen när vi hanterar vissa trafiksituationer. Omlärningen kommer ta tid och det kommer uppstå olyckor.

Men man kan ju också se de positiva delarna av minskat ljud. Buller, och dess hälsoproblem, blir också mindre.
De som är blinda måste förlita sig på hörsel ändå och jag kan tänka mig att det kan bli problem för dom. Vet inte hur många det är som är blinda, nog inte någon majoritet men ändå.
 
En annan sak jag hört skapar problem är hur tysta dom är gentemot en ”vanlig” bil. Lagt märke till det själv på parkeringar. Om jag inte missminner mig har de börjat titta på hur mycket de ska låta.

Fast det är ju beslutat sedan två år tillbaka.

"... för sommaren 2019 antogs ett nytt lagkrav, AVAS, Acoustic Vehicle Alerting System som innebär att alla elbilar, laddhybrider och hybrider måste ge ifrån sig ett ljud när de kör under 20 km/h."
www.volvocars.com

Sedan gäller kravet från i år:
"Från och med 2021 ska alla nytillverkade el- och hybridbilar ha ljud upp till hastigheter av 20 kilometer i timmen, det har EU bestämt. Men det är upp till de enskilda biltillverkarna hur bilarna kommer att låta."
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/04/de-tysta-elbilarna-far-ljud-men-hur-ska-de-lata
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp