Elbilarnas fördelar och utmaningar (utbruten från Vad gör vi? Del CXL)

Nja. Kortsiktigt och personligt har det löst en hel del. Väldigt billig pendling (5 mil per dag/5 dgr/vecka för 328 kr/månad) och en hel Europaresa med gratis drivmedel, 11 dagar och 460 mil - Spanien t/r.

Personligen känns det bra att i alla fall inte vara en del av direktutsläpp. Jag köper bara grön el, för det är vad jag kan bidra med.

Jag kör 8 mil/dagligen och skulle nog tjäna en hel del på att ha en elbil. Just nu finns inga laddningsmöjligheter dock. Och inga möjligheter att köpa heller då. Men annars hade jag inte sagt nej.
 
Skåpbilen (Renault Kangoo) åkte in på verkstaden och de kliade sig i huvudet. Sedan kom jag på att jag hade rätt till lånebil och plockade ut en Polestar. Det ökade markant viljan att finna ut åtgärd för problemet. Faktiskt var den klar på två dagar. Första preliminära reparationstiden var tre månader.

Så det kan gå.

Har lånebil på försäkringen, jag har förstått det som att det täcker vid vissa fel, men eftersom ingen vet vad det är för fel vet ingen om det täcker... :rolleyes: +att den täcker en viss tid bara (tror tre månader...).

Vi har dessutom en till bil och trodde aldrig att det skulle bli så långvarigt (och så var det mitt i sommaren och fullt görbart att cykla), så vi brydde oss inte om att rota för mycket i det, men jag hoppas på att kunna plocka ut en ordentlig premie för att inte ha använt lånebil i alla fall :cautious: Eller i värsta fall ha kvar tiden om vi behöver lånebilen mer i vinter.

Började jättebra med att enda verkstaden vi fick lämna in den till meddelade att de hade två mekaniker som öht kunde elbilar (alltså stor erkänd verkstad med massor av "vanliga" mekaniker), varav den en var sjukskriven och den andra precis skulle gå på fem veckors semester... :banghead::banghead::banghead: Men vi tänkte ju att det skulle lösa sig så fort de kom tillbaka.

Så förutom alla problem med en icke utbyggd infrastruktur för elbilar såhär i början är ju det med kunskapen om dem också någonting att ta hänsyn till när man skaffar en.
 
Har lånebil på försäkringen, jag har förstått det som att det täcker vid vissa fel, men eftersom ingen vet vad det är för fel vet ingen om det täcker... :rolleyes: +att den täcker en viss tid bara (tror tre månader...).

Vi har dessutom en till bil och trodde aldrig att det skulle bli så långvarigt (och så var det mitt i sommaren och fullt görbart att cykla), så vi brydde oss inte om att rota för mycket i det, men jag hoppas på att kunna plocka ut en ordentlig premie för att inte ha använt lånebil i alla fall :cautious: Eller i värsta fall ha kvar tiden om vi behöver lånebilen mer i vinter.

Började jättebra med att enda verkstaden vi fick lämna in den till meddelade att de hade två mekaniker som öht kunde elbilar (alltså stor erkänd verkstad med massor av "vanliga" mekaniker), varav den en var sjukskriven och den andra precis skulle gå på fem veckors semester... :banghead::banghead::banghead: Men vi tänkte ju att det skulle lösa sig så fort de kom tillbaka.

Så förutom alla problem med en icke utbyggd infrastruktur för elbilar såhär i början är ju det med kunskapen om dem också någonting att ta hänsyn till när man skaffar en.
Jag hade lånebil på verkstadens bekostnad. Via Hertz. 1200 kr/dygn ✌️
 
Ta en titt på användningsområdet 😁

Jag var på brandutbildning hos räddningstjänsten där just detta problem togs upp. Vid brand kan de inte släcka.
Detta gör att jag inte känner mig helt bekväm då jag reser hem till Åland, och ser flertalet elbilar i kön till båten. Vet att rederierna arbetar proaktivt för att kunna hantera en ev elbilsbrand (som de inte kan släcka på konventionellt sätt) ombord.
 
Usch för att bli fast på bildäck på en färja med en brinnande elbil. Gaserna lär snabbt fylla utrymmet och branden sprida sig till bilarna runt omkring. De har ju sprinkleranläggningar men de är nog inte lika effektiva på elbilar som en bensinbil, eller ännu hellre en dieselbil. Kanske låser de dörrarna också för att inte elden skall sprida sig till resten av färjan.
 
Usch för att bli fast på bildäck på en färja med en brinnande elbil. Gaserna lär snabbt fylla utrymmet och branden sprida sig till bilarna runt omkring. De har ju sprinkleranläggningar men de är nog inte lika effektiva på elbilar som en bensinbil, eller ännu hellre en dieselbil. Kanske låser de dörrarna också för att inte elden skall sprida sig till resten av färjan.
I nuläget prövas det med någon form av isoleringscell kring det brinnande fordonet (elbilen), dock ännu i forskningsstadiet, inte något som är i drift.
 
Bästa är om vi hade smarta laddare för de som har laddare hemma som kan ta el från nätet när det finns överskott. som när vindkraften producerar för fullt eller nätter mellan 00:00 till 05:30. då kan elbilar hjälpa till att balansera nätet.
Vi har en easee laddbox och den kan man ställa in just på det samt vilken tid man behöver ha den fulladdad. 👍
 
Elbilar är ingen magisk lösning på problemen.
Brytningen av litium, att det kostar nästintill lika mycket att byta batterier som köpa ny bil, går ej att återvinna i dagsläget, blir det en brand går den inte att släcka osv osv.
För att inte tala om att vi inte ens har hel så det räcker.
Batterirerna i de nya elbilarna ska räcka drygt 50 000 mil så det är väl inte riktigt ett problem längre
 
Jag köpte en billig liten elbil i fjol, har varit supernöjd med den... tills den hamnade på verkstad för tre månader sedan och ingen där har någon aning om hur man lagar en elbil :cool:
De behövs kurser till att hålla på med elbilar , kurser som inte finns än ! De är ett av dom farligaste jobben att jobba med en elbil
 
Hur kommer elbilarna påverkas av tillgången på el? Dvs jag läser om att det är brist på el... Om en stor del av befolkningen skaffar elbil- vad händer då?
Ja det kan man fråga sig. Hörde senast idag att anledningen till att elpriserna nu stiger är pga elbrist. Känns inte som om den minskar om fler kör elbilar.

---

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte elbilarna är lösningen för framtiden, men de må va en bit på vägen. Själv kommer jag avvakta och se vart det hela bär hän å va de hittar på/löser osv.
Är lite nyfiken på hur det ska lösa att det är t ex. billigare att köpa ny elbil än att byta befintligt batteri i den när det blir dåligt.
Funderar även på hur elbilarna kommer trivas i vårt nordiska klimat med kalla vintrar, vanliga batterier blir lite sämre vid kyla. Borde inte vara någon magisk skillnad till ett elbilsbatteri, och då är frågan hur det påverkas. Har en hel del funderingar som jag inte hittat några bra svar på än, återstår att se om det framkommer svar snart på dom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp